Lasta av unghäst ENSAM!! HJÄLP!!

Sv: Lasta av unghäst ENSAM!! HJÄLP!!

skydiva skrev:
Nu är hon hemma den lilla och det hela gick väldigt bra! Inlastningen tog väl ca 10 min och visst trampade hon runt en del när vi körde men inte värre än att hon fortfarande var torr och fin när vi kom fram!

Väl framme fick jag lirka av henne, det var precis som nån skrev där i går, att backa var ingenting som skedde självmant. Så här i efterhand kan man väl säga att jag troligtvis hade klarat av att ta av henne själv men jag ångrar absolut inte att jag tog ner syrran!! Skönt med lite moraliskt stöd!

Så nu återstår bara att se vad det ska bli av den här lilla skönheten!:)
:bump: :bow: :bump: :bow: Det var skönt o höra, att allt gått väl och att du fick sällskap...
jag hoppas du förstår att jag bara ville väl, med det jag skrev...
Jag lastar själv min häst, 4åring, men vill gärna ha med sällskap, då allt kan hända...speciellt nu på vintern...och då är det skönt att ha en "moralisk" stöd med sig...om inte annat, så för o ringa...medans man lugnar hästen...
Lycka till med ungdomen...hoppas ni får det roligt ihop..:banana:

skydiva skrev:
Jag håller med det är klart att det inte är att rekomendera att göra det här själv.. Nu har jag i allafall löst det, jag har precis köpt en flygbiljett till min syrra så att hon kan sätta sig på flyget kl sju i morgonbitti från norrland och komma hit och hjälpa mig! Tack älskade syster!

Tack ändå för alla tips, jag kommer säkert ha användning för dem i framtiden när jag transporterar mer rutinerade hästar!

Det var skönt att höra!

Själv förfasas jag när jag läser inlägg som t ex Alexandras. Det behöver inte vara monster man hanterar när det händer olyckor. I det här fallet gällde det en lite hanterad 2-årigt halvblod. Då är det att rekommendera att ha hjälp med sig. En shettis hade varit en annan sak.

Jag lasta oxå så gott som alltid själv, har ju inget val.....men det är ju alltid en fördel att vara två, vad som helst kan ju faktiskt hända, är olyckan framme så är den...;)

Härligt att allt gick lugnt och bra till! Alltid trevligt med lyckliga slut. ;)

Chokladmousse skrev:
Själv förfasas jag när jag läser inlägg som t ex Alexandras. Det behöver inte vara monster man hanterar när det händer olyckor. I det här fallet gällde det en lite hanterad 2-årigt halvblod. Då är det att rekommendera att ha hjälp med sig. En shettis hade varit en annan sak.

Nej, men en normal, vettig halvblodstvååring som är sparsamt hanterad är i min värld ingen skillnad mot en dito shettis. Och just för det är en ung, ohanterad häst så är den långa linan viktig. Både för att inte tappa hästen, och för att kunna ge efter om den blir skrämd/har bråttom.

Men unghästar är sällan problem, det är när de åkt lite och är större som de ev börjar krångla.

Och självklart kan olyckor alltid hända. Jag har tappat valacken (vuxen) på Ultuna en gång vid urlastning, och han var ute på vägen och lallade innan vi fick fatt i honom. Vi ja, det är en av de få gånger jag haft hjälp. Men olyckor sker när de vill, och det enda man kan göra är att försöka unvika dem genom att tänka efter före och ha en plan för alla scenarion man kan komma på.

Och jag sa aldrig att jag rekommenderade att göra det själv, jag sa bara att jag inte ser det som 'det mest korkade man kan göra' att göra det själv om inget annat alternativ finns.

Och i det här fallet så anser jag att det var ett PLUS att det var en orutinerad unghäst. De är som sagt SÄLLAN speciellt angelägna att kasta sig bakåt (eller ens gå bakåt..). Jag hade tyckt det varit värre om det varit en äldre, hanterad häst men som var känd för att ha bråttom ut och kasta sig av. Det är en större fara med mina ögon mätt.

Sen, ngt jag fascinerats över är att de som har ungefär samma syn som mig, dvs att idag är en lika bra dag som någon annan att göra något ( t ex lasta av själv) de har sällan problem/får sällan problem. Även jag föredrar självklart hjälp vid lastning i början (dock har jag inte alltid haft det, har lastat sto + föl själv med när nöden krävt det) MEN det kommer alltid en 'första gång' för allting. Och naturligtvis är det bättre om 'första lastningen och urlastningens jälv' kommer efter X lastningar med hjälp, följt av Y lastningar själv men med någon beredd att rycka in.

Jag resonerar lika med inridning t ex. Det BÄSTA och rekommendabla är att ha medhjälpare. Men det går utan också, min lilla (samma som jag åkte själv med när hon var 6 månader) är insutten och 'inriden' (vi har inte galopperat än, så vi är i allra högsta grad 'under inridning') helt utan medhjälpare och ute efter väg. Det kräver lite mer, men det går. Men självklart, hade jag haft en medhjälpare tillgänglig hade jag använt mig av denne, men när saker och ting inte är idealiska så får man anpassa situationen.

kullerbytta skrev:
Vad är det för häst du köpt? (nyfiken)

Det är en liten (med betoning på liten... endast ca 145-150 cm än så länge...) flicka e. Ragazzo ue. Jaguar.
Så här dag nr 2 i nya hemmet tycker hon fortfarande att det mesta är ganska läskigt! Hon har ju stått ihop med sin ett år äldre bror i hela sitt liv så jag tror att hon saknar hans ledarskap. Hennes nya hagkompis har ännu inte släppt henne så nära inpå sig men det går bättre och bättre!

Idag har hovslagaren varit här och verkat lite och trots att den lilla kroppen var spänd som en stålfjäder, när han hade fräckheten att lyfta på hennes bakben, så stod hon stilla och var så duktig!

Liknande trådar

Skola & Jobb Jobbar sen ett år tillbaka i en butik (ja alltså har jobbat i butik i över sex år, men inte i denna butik, haha). Det rör sig om en...
Svar
6
· Visningar
2 033
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama