Lasta av unghäst ENSAM!! HJÄLP!!

S

skydiva

Jag behöver råd fort!! I morgon ska jag åka och hämta en tvåårig som jag köpt och problemet är att jag inte har nån som kan hjälpa mig när jag kommer hem. Hästen (sto, halvblod) är inte mycket hanterad och har aldrig åkt transport innan. Jag är inte oroad för körningen men däremot för urlastningen. Jag vet ju inte hur hon tänker beté sig när jag öppnar baklemmen. Chansen finns ju att hon står som ett ljus men risken finns ju också att hon kastar sig bakåt så fort hon ser dagens ljus bakom sig.

Nån som har några erfarenheter av detta?
Tips?
Vad ska jag tänka på? (Förutom att inte stå mitt bakom..:smirk: )

Tyvärr har jag ingen möjlighet att skjuta upp hämtningen eftersom hennes hagkompis också är såld och skall hämtas samtidigt. Skulle ha haft min trofaste sambo med mig men han blev inringd till jobb och sitter nu fast i Holland utan möjlighet till annat än moraliskt stöd. Vi har inte bott här så länge och alla (typ två...) jag känner här i krokarna jobbar..

Ingen som bor i Kristianstads trakten och har lust att komma hit i morgon eftermiddag?;)

Sv: Lasta av unghäst ENSAM!! HJÄLP!!

skydiva skrev:
Jag behöver råd fort!! I morgon ska jag åka och hämta en tvåårig som jag köpt och problemet är att jag inte har nån som kan hjälpa mig när jag kommer hem. Hästen (sto, halvblod) är inte mycket hanterad och har aldrig åkt transport innan. Jag är inte oroad för körningen men däremot för urlastningen. Jag vet ju inte hur hon tänker beté sig när jag öppnar baklemmen. Chansen finns ju att hon står som ett ljus men risken finns ju också att hon kastar sig bakåt så fort hon ser dagens ljus bakom sig.

Nån som har några erfarenheter av detta?
Tips?
Vad ska jag tänka på? (Förutom att inte stå mitt bakom..:smirk: )

Tyvärr har jag ingen möjlighet att skjuta upp hämtningen eftersom hennes hagkompis också är såld och skall hämtas samtidigt. Skulle ha haft min trofaste sambo med mig men han blev inringd till jobb och sitter nu fast i Holland utan möjlighet till annat än moraliskt stöd. Vi har inte bott här så länge och alla (typ två...) jag känner här i krokarna jobbar..

Ingen som bor i Kristianstads trakten och har lust att komma hit i morgon eftermiddag?;)
Jag hade aldrig kört en häst själv...speciellt om den är lastovan, och om hon inte är hanterad...snälla du, har du ingen verkligen som kan hänga med?
Hade jag inte bott så långt ifrån så hade jag ställt upp...
Hur långt skall du transportera henne?

Det sitter väl en bom bakom? Lossa i framänden först, fäll ner lämmen och öppna bommen. Med lite tur hinner du fram och ta henne, annars får du hugga grimskaftet när hon backat så långt att du når det. Har du möjlighet att lasta ur på ett inhägnat område är det bra.

Nej, du skall självklart inte stå mitt bakom.....

Ta med ett rätt långt grimskaft. Vid avlasting, lossa FÖRST hästen framtill, och sätt fast det långa grimskaftet i grimman, lägg det sedan över ryggen på hästen så du når det bakifrån. Ta ner lemmen (och var försiktig, som sagt), och så stå bredvid lemmen på den sidan som hästen står när du tar bort kedjan eller bommen eller vad du nu har bakom hästen. Ta tag i grimskaftet med ena handen och "stötta" hästens bak med den andra när du låter henne gå ut.

Så gör jag när jag lastar av själv, men jag har inte gjort det med någon som är riktigt så transportovan som din.

Hur har du tänkt transportera henne? Uppbunden eller lös?

Om du inte kan lösa det på annat sätt än att vara själv så gör såhär:

Lång lina, typ två longerlinor. Fäst haken i grimman, dra linan genom den främre bindringen under fönstret om sådan finns, annars genom mittenringen på bommen om sådan finns och finns ingenting så slå den ett varv runt bommen. Ta med dig linan ut genom lilla skötardörren och gå bak till rampen. Håll linan sträckt.

Fäll rampen, håll linan sträckt.

OM hästen blir orolig när du fällt rampen, så vänta med bommen, håll linan sträckt och prata med hästen. De brukar lugna sig om de gått på bommen ett par ggr och inser det är stängt bakom. När hästen är lugn, fortsätt. Linan sträckt. AKTA var du har änden på linan, du får inte ha minsta möjlighet att trassla in dig i den.

Nu kommer det kritiska momentet. Du måste fälla bommen. beroende på transport är ju detta olika riskfyllt (ett släp där du från sidan av rampen kan fälla bommen är att föredra). Men håll linan sträckt och fäll bommen.

HAr du tur så står hästen kvar iom den sträckta linan. Släpp efter på linan och be om back. Unghästar brukar INTE vara så pigga på att kasta sig av utan backa försiktigt. Inte sällsynt att man får gå in och 'putta av dem'. I så fall gör det, se till att du kan låta linan löpa OM hon skulle kasta sig.

Om hon kastar sig efter bommen är borta, oavsett läge, så GE EFTER PÅ LINAN men utan att släppa den. Låt den löpa. Att ta i linan i det här läget skapar mer panik än det hjälper.

När hästen är av rampen så går du fram till den och byter linan mot en annan. Har dus tått bak vid rampen hela tiden när hästen gått ut kan du bara ta nytt grepp närmare grimman på linan och koppa om till annat (och lämna långa linan som då ligger genom släpet). Har du fått 'putta av' har du linan med dig ut och kan bara rull upp den och ta den med dig.

Jag lastar alltid både på och av själv, inga val. Och jag lastar både på och av med lång linmetoden.

Men, jag håller en tumme att hon är som de flesta ovana åkare - INTE angelägen att backa. Det där med att BACKA ut brukar vara det knivigaste för unghästarna att lära sig i början. Så jag håller tummen att hon inte kastar sig. Men gör hon det - låt henne och ge henne lina. Du tappar henne ändå inte iom den långa linan.

.

Tusen tack för tipsen! Vi ska bara åka ca 5 mil och hon kommer att vara uppbunden. Jag får väl skriva en rad i morgon och berätta hur det gick!

skydiva skrev:
Tusen tack för tipsen! Vi ska bara åka ca 5 mil och hon kommer att vara uppbunden. Jag får väl skriva en rad i morgon och berätta hur det gick!

Gör så!

Men innan du öppnar något bak, släpp loss uppbindningen i släpet (och ha 'bara' linan, den tar så att säga över). Aldrig öppna bak med hästen fastsatt i släpet om du inte vet hur den reagerar (och jag har det aldrig heller iofs)

Det kommer säkert gå bra! *uppmuntran*

Fullständigt oförståndigt att både lasta/lasta av och transportera en så stor och orutinerad häst ensam! Bara de som aldrig varit med om några olyckor kommer ens på idén att göra det ensam!

Jag hade absolut inte planerat att göra det här ensam! Nu blev det så här och det var verkligen inget jag strävade efter... (Tack för uppmuntran och bra tips Alexandra..)

Chokladmousse skrev:
Fullständigt oförståndigt att både lasta/lasta av och transportera en så stor och orutinerad häst ensam! Bara de som aldrig varit med om några olyckor kommer ens på idén att göra det ensam!
:bow: :bow: :bow: :bow:

Jag håller med det är klart att det inte är att rekomendera att göra det här själv.. Nu har jag i allafall löst det, jag har precis köpt en flygbiljett till min syrra så att hon kan sätta sig på flyget kl sju i morgonbitti från norrland och komma hit och hjälpa mig! Tack älskade syster!

Tack ändå för alla tips, jag kommer säkert ha användning för dem i framtiden när jag transporterar mer rutinerade hästar!

Lastar o åker mycket ensam. Som allt annat med hästar verkar det som om om man gör allt med en viss självklarhet och lugnt o genomtänkt, så går det bra. Det är när man börjar stressa och flaxa runt som hästen blir orolig och gör sig och andra illa.

*KL*

Jag är lite förvånad över hur alla förfasas över att lasta och åka och lasta av själv med en orutinerad häst. Vad har ni erfarenheter av för monster egentligen? :angel:

Och när man är två, vill hästen kasta sig kastar den lik förbaskat, det enda som skiljer är att om man är två kan en vara inne i släpet hela tiden, men det är också allt.

Jag ser tvärtom till att redan när de är unghästar vänja dem vid den lastning de kommer få stå ut med resten av tiden hos mig, dvs ensamlastning.

Förra tvååringen hade åkt som åring hit (lös, lastad med massa folk), sen inte åkt alls på ett år och så skulle hon premieras. Inför det lastade jag och körde henne två ggr, en kort sväng bara. Sen åkte vi 30 mil till premieringen. Och jag lastade henne själv från första gången (med linmetoden). Inga som helst problem, men varför skulle det vara det? Från tredje gången hon åkte kunde jag skicka in henne, kastade grimskaftet över halsen och skickade in.

Då krånglar oftare äldre, vuxna hästar mer, som är van med att lastning sker genom att en person följer med in och en stänger, de brukar tycka det är rätt skumt att de ska gå in själva utan människa i början, men även de brukar vänja sig. De som inte gör det får man gå in med och sen gå ut med en lina i ena handen genom skötardörren.

Jag lastar också med "linmetoden", både på och av, och åker ensam om jag inte hittar medhjälpare. Förstår dock alla som varnar för att lasta och åka med en orutinerad och vad jag förstår "okänd" häst. Jag hade själv alltid medhjälpare i början, dvs jag lastade själv, men medhjälparen fanns tillgänglig för att kunna rycka in i en knivig situation. Man kan ju behöva hjälp med att bara hålla hästen under tiden man fixar något eller dylikt och i värsta fall kan man faktiskt behöva någon som ringer ambulans/veterinär... Olyckor inträffar ju tyvärr ibland.

Menar nu inte att man ska hetsa upp sig i onödan (jag själv har tex aldrig haft några problem med lastning), men nog kan det vara bra att planera så att man kan hantera ett "worst case scenario" - allt i förhoppning om att det inte ska behöva inträffa!

När jag åker med hästarna försöker jag alltid i första hand att hitta en medhjälpare, det känns tryggast att ha ett par hjälpande händer i beredskap (även om de "bara" kan ringa efter hjälp i en krissituation). MEN ibland är det ju så att oförutsedda saker inträffar och man helt plötsligt befinner sig i en situation där man är tvungen att åka ensam och då är det ju väldigt bra om hästen är van vid denna typ av lastning och inte tycker att det är konstigt.

En eloge till dig skydiva, som tar det säkra för det osäkra! Och vilken toppensyrra du verkar ha! Skriv gärna och berätta hur det gick med lastning och transport sen!

Jo, men när skydiva ju inte såg någon annan lösning så anser jag det vara ett av 'krisfallen'. Hon ville ju egentligen ha medhjälpare men kunde inte fixa det som hon såg, och hämta annan dag var inte ett alternativ.

Nu löste det sig ju ändå tack vare hennes toppensyrra. Men om det inte gjort det så ser jag inte var att tycka 'det är stenkorkat att lasta av själv, gör inte det!' hjälpte henne..

Förra året körde jag ensam min stora åring till klinik. En färd på 1,5 tim. Jag löste det hela med att ta med hennes kompis.
Först lastades "liten tjock shettisfarbror". Sen flyttade jag mellanväggen så det blev breett och bra på åringens sida och gick in med henne. Gick ut genom skötardörren, bak och satte för kedja och fällde upp luckan. Klart!

Väl framme öppnade jag skötardörren och lossade åringen, långt grimskaft slängt över halsen/ryggen.
Gick bak öppnade lucka, stod på shettisens sida,av med kedja, sträckte mig in och tog grimskaftet. Inget hände:o
Jag fick gå in genom skötardörren stänga den bakom mig och backa ut åringen.
allt gick lika odramatiskt på hemvägen.
Nu i veckan ska vi till klinik och hon får åka själv (annars blir vi olagliga...) för hon är så stor, snart 170. Jag tänker dock inte hantera detta äventyr själv utan får hjälp av min man alt hästvan kompis.
Jag tycker det är en skillnad när man känner hästen och hade jag varit tvungen att transportera henne själv så hade jag gjort det

Ja, det var typ så jag menade också, om det inte framgick ordentligt. Dvs, ibland så står man bara där och då är det bara att göra det bästa av situationen... Men JAG hade nog varit lite nervös över att ensam flytta en okänd ohanterad tvååring som inte var van att åka transport. Och när man är lite nervös själv smittar det ju lätt på hästen och så blir det kanske cirkus av alltihop.

Jag ville bara ge skydiva en eloge för att hon faktiskt tog så seriöst på det hela att hon betalade en flygbiljett åt sin snälla syster! Inte alla hade gjort det... Och en eloge till systern som reser ner från Norrland bara för att hjälpa till! Jag tyckte också att dina praktiska råd om lastningen var väldigt bra, det är helt klart det säkraste sättet att hantera situationen om man absolut inte kan lösa det på något annat sätt.

Ah, då förstår jag, då är vi ju överens! :bow:

Jag fick längs E4:an, i kolmörker och med trafik dundrande i 90 km/h vid sidan själv lasta ur ett dräktigt sto. Hade klappat på henne 30 mil tidigare när hon lastades om, men hade verkligen ingen aning hur hon skulle ta situationen som var.

Hon klev ur, kollade sig omkring och stod sen stilla med mig i plogvallen medan den havererade dragbilen fixades bort och ny, fungerande dragbil fixades dit. Sen klev hon på som om ingenting hänt.

Jag var själaglad att hon var så cool och sansad, men hon KUNDE lika gärna fått stora spelet. Men jag hade inga andra val än att lasta ur henne. Men jag hade aldrig gjort det utan lååång lina.

Stoet i fråga var (är) min treårings mamma, och jag är inte direkt missnöjd med att hon ärvt sin mors psyke vad gäller sådana situationer :love:

Nu är hon hemma den lilla och det hela gick väldigt bra! Inlastningen tog väl ca 10 min och visst trampade hon runt en del när vi körde men inte värre än att hon fortfarande var torr och fin när vi kom fram!

Väl framme fick jag lirka av henne, det var precis som nån skrev där i går, att backa var ingenting som skedde självmant. Så här i efterhand kan man väl säga att jag troligtvis hade klarat av att ta av henne själv men jag ångrar absolut inte att jag tog ner syrran!! Skönt med lite moraliskt stöd!

Så nu återstår bara att se vad det ska bli av den här lilla skönheten!:)

Liknande trådar

Skola & Jobb Jobbar sen ett år tillbaka i en butik (ja alltså har jobbat i butik i över sex år, men inte i denna butik, haha). Det rör sig om en...
Svar
6
· Visningar
2 033
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama