Läst ridsport om Robin Z?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare ponnyPetra
  • Startdatum Startdatum
P

ponnyPetra

Jag läste en liten insändare om Robin Z. Jag håller helt med henne som skrev. Vem ska nu föra Robin´s blo9d vidare?
RobinZ har avkommor i toppklass i hoppning det är bara ston om jag fattat rätt. Sen har han en valack. Men vem ska föra Robin Z blod vidare? Han har ju ingen hingst avkomma. I så fall så tycker jag att att den hingsten borde komma snart. Visst lite av Robin Z blod förs ju vidare om någon av dessa ston skulle föla. Men stoet kanske bara fölar en eller två gånger. Om det blir ston eller om vi kastrerar hingstarna. Vad händer då? :confused:

tja, det godkändes ju faktiskt en son e Robin Z i februari... En riktikt trevlig sådan!
Sen är ju Robins stam på intet sätt unik, det finns t.o.m en helbror till honom och massor med hästar med den blodskombinationen. Så jag ser iget större problem med att har bara har en hingst efter sig - i Sverige... (Garibaldi finns ju också, i Italien... Och kanske djupfryst på Flyinge??)

Det var en RZ hingst som blev godkänd i år och kommer verka i avel - så vi får hoppas att han förärvar sig väl.

det godkändes en Robin Z avkomma i årets bruksprov. Han heter Navarone och är e: Robin Z - Hinghlight - Lansiär.
Han godkändes med poängen 88786.

Detta står det om honom på Equipe:

Godkänd med B t.o.m 2004
Omdöme exteriör: Välproportionerlig, långlinjerad hingst. Lång hals, lång manke, djup något brant bog och ett välmusklat kors.
Något tryckt i framknäna samt något stela kotor fram. Skritten är ren, rörlig och vägvinnande. Traven är lätt men kort.
Omdöme gångarter: Skritten är ren, taktmässig, rörlig, avspänd och vägvinnande. Traven är lätt, taktmässig med relativt god
elasticitet men med något bristande påskjut. Galoppen är lätt, taktmässig, avspänd och ganska vägvinnande.
Omdöme löshoppning: En hingst med god frambensteknik, god spänst. Han gör det hela tiden svårt för sig genom en osäker
taxering. Det medför en spänd ryggverkan och svag bakbensteknik.
Omdöme ridbarhet hoppning: Testr.1: En hingst som är väldigt känslig men på ett positivt sätt. Fin nerv. Rädd om sig, atletisk
och explosiv. En mkt intressant häst. Testr.2: En mkt trevlig hingst som har en bra framtid för sig. Han kräver mera utbildning i
hoppningen. Han är rädd om sig, har bra kapacitet och är orädd. Utan sporrar blev hingsten mkt bättre.
Omdöme uppsutten hoppning: En hingst med stor kapacitet, snabb reaktionsförmåga som rättar sig bra. Han har mycket
framåtbjudning, är uppmärksam, spänstig och hoppar med god ryggverkan.

Förrutom att blodet redan finns i många andra hingstar så är det ju inte säkert att en hingst ger avelsmaterial. Visst, bra tävlingshästar, men vem säger att de kommer ge bra vidare?

Flyinge Garibaldi är ju efter Robin Z, han var väl tillgänglig i sverige förra sesongen?

Som jags er det så med alla de ston RZ har betäckt så är det snarare så att om han inte fått fram någon tillräckligt bra individ så att han fått en godkänd hingst efter sig så finns det ingen anledning att avla vidare på det blodet heller. Speciellt som det inte är unikt alls.

Däremot FINNS det ju som flera här påpekat godk hingstar efter RZ så då faller ju hela frågeställningen.

Som jags er det så med alla de ston RZ har betäckt så är det snarare så att om han inte fått fram någon tillräckligt bra individ så att han fått en godkänd hingst efter sig så finns det ingen anledning att avla vidare på det blodet heller.
Det finns nog två skäl till detta.
Dels så är Robinavkommorna ofta (tyvärr) ganska fula... Och dels är de nog i första hand tävlingshästar. Så DÄRFÖR skulle jag tro att de flesta kastrerats.
Hans stooora antal avkommor i svår klass är ju svårt att förbise...

Ingen aning om han procentuellt sett har mer antal avkommor i svår klass än andra hingstar. Men blodet är ju inte unikt, och jag fortsätter hävda att om de inte passerar nålsögat och blir godkända ska man inte avla på dem (det går ju att gå bakvägen och bli godkänd på meriter med, även om man är ful *s*).

men soms agt, det finns ju RZ-avkommor..

Är jag helt ute och cyklar nu när jag har för mig att det fanns en godkänd till som av någon anledning inte längre lever??
Eller blandar jag bara ihop det med James Bond som inte var godkänd..

Läser på Flyinges sida:

Vi glädjer oss åt att en ny hingst efter Robin Z kunde godkännas vid 2004 års bruksprov, fyraårige Navarone u. Nituche (F.1) e. Highlight.

Robin Z har sedan tidigare tre godkända söner, varav en fortfarande är hingst,nämligen Loro Piana Flyinge Garibaldi 901, mycket framgångsrik tävlingshäst i Italien med vinster i Grand Prix.

Alltså har han fått fyra godkända söner totalt, vilka var de två som inte finns i avel längre.. (står helt stilla i kolan just nu.. :crazy:)

Plus Gatsby?? :confused:...eller är det jag som är för trött nu? :D

Var han inte efter Robin Z-Dalby Jaguar...eller var det omvänt?Nu är jag defimitivt för trött... :D

Japp, där är en Gatsby 902..och jag hittade även den sista Telescop 883, någon vet varför de inte är i avel längre?

Vet bara att Telescop kastrerades 1998, men inte varför. Kanske på grund av att han inte fick några ston. 14 på fyra år...

Tja...jag skulle inte neka en Robin Z hingst med fullblodsmöderne eller anglomöderne av god exteriör. :)

Och vackert huvud ;)

Har knappt träffat någon Robin Z-avkomma som inte haft pappas tunga, klumpiga huvud :(

hade du inte sagt att det var en Robin Z avkomma så hade jag gissat det ändå! På hela utseendet. Men fin var den.

Mvh Hanna

Liknande trådar

Avel Hej! Ska ev ta föl på min systers swb nästa år, hon är mer av den ganska breda o bastanta typen och 167 i mankhöjd, är själv 163 så har...
2
Svar
29
· Visningar
3 590
Senast: cirkus
·
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 904
Senast: Kisseninan
·
Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 860
Ridning Hej! Jag har en 6-årig valack, som har en väldigt stor personlighet. Han kastrerades tidigt, redan vid 11 månader pga fruktansvärt...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
11 528
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar