Last problem

Q

Queen_KingLavec

Mitt varmblod sto var jätte enkel att lasta förut, de har hon alltid varit bara hon får lukta på rampen lite så har hon gått in men nu har hon börjat tvärvägra.. går bra om man tar linan till hjälp men det ska inte behövas tycker jag när hon gått in så fint förut.. Vad kan det bero på? hur ska jag lösa detta problem? Hon åker transport en gång i veckan till träning

Sv: Last problem

Man måste kunna se skillnad på om hästen är rädd eller om den bara inte vill.

Finns en tråd om det här, läs tipsen där först.
vidare tycker jag verkligen inte att man ska behöva använda linor varje gång man ska åka någonstans, träna på lastningen utan att åka någonstans tills det sitter. Har hon åkt felfritt förut så borde det inte ta allt för mycket tid och energi att få henne att komma tillbaka dit.
Om hästen själv bestämmer sig för att acceptera transporten så sitter det mycket bättre sen.

Min häst har också haft lite olika idéer om lastning. Ibland har hon fått för sig att inte gå in, har använt lina och inte gjort något större väsen av det hela eller blivit arg. Går hon in med lina så var glad för det. Om du bara låter henne vara så kommer hon snart att gå in snällt igen. Börjar man bråka så blir det mycket värre. Vissa hästar gillar att ha egna idéer men som sagt går de in med lina eller andra hjälpmedel så låt dem vara för de tröttnar snart på att vara olydiga.

Åker oxå många gånger i veckan till ridhuset med mina hästar....dem är jätte lätta att lasta.....men:confused: när jag träna med den ena och ska åka hem, händer det faktiskt att lilla damen inte vill gå på:crazy: ....tur att man ha ett sånt tålamod..ha ha:D sen tar man fram ett långt grimskaft och lägger den bakom henne, så ser det nästan ut som om hon säger...okey, får väl gå upp då....men jag vet inte vad det kan bero på, hon kanske tycker det är så kul att träna... Jag vet att hon kan bli lite orolig när vi går ifrån de andra hästarna....och det händer bara när hon åker själv i transporten...;)

Febbe skrev:
Min häst har också haft lite olika idéer om lastning. Ibland har hon fått för sig att inte gå in, har använt lina och inte gjort något större väsen av det hela eller blivit arg. Går hon in med lina så var glad för det. Om du bara låter henne vara så kommer hon snart att gå in snällt igen. Börjar man bråka så blir det mycket värre. Vissa hästar gillar att ha egna idéer men som sagt går de in med lina eller andra hjälpmedel så låt dem vara för de tröttnar snart på att vara olydiga.
klokt skrivet:bow: ;)

Ja, detta ständiga problem....
Jag har slutat resa med min vallack, det blev till slut FÖR jobbigt. Han gick in i transporten det var inga problem då, problemet kom först då han skulle ut. Sist slängde han sig med en sån kraft mot bommen så att den gav efter och gick sönder (transporten var helt ny!!) Han skadade sig och rev upp ett stort sår på rumpan. Aldrig mer säger jag bara!! Han fick ta ut förtidspension:crazy:

Det var tråkigt att höra....stackars pålle.:cry: ...grannen hade en ponny som oxå kastade sig ut på samma sätt...det slutade med att de var tvugna att köpa en transport med frontutlastning och det funkade faktiskt....:smirk:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 748
Senast: fixi
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 812
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar