Låst dator

G

Garpen

Om jag har en dator som jag inte får/kan installera nya program på, hur ska jag då bära mig åt för att kunna föra över bilder från en digitalkamera till denna dator? Inte alls hemma på detta, men det brukar ju vara ett installationsprogram med digitalkameran för att man ska kunna föra över bilderna, och detta lär inte jag kunna installera på datorn. Har dock hört talas om någon "burk" som kopplats in utanpå datorn och man gått via denna.

Hilfe! Vill skaffa digitalkamera, men inte ny dator.
 
Sv: Låst dator

Det kan vara så att datorn känner av digitalkameran direkt utan att du behöver installera något, isåfall kommer du få upp en ny enhet i utforskaren och därifrån kan du kopiera bilderna.
Burken du tänker på när nog en extern kortläsare, även den fungera utan att installera extra drivrutiner iaf om man har XP.
 
Sv: Låst dator

Måste man inte ofast installera (iofs oftast någon inbygd) drivrutin för att det ska fungera? Så funkade det på båda mina minoltor i alla fall. Fast drivrutiner kanske inte regleras på samma sätt som program? (Å andra sidan skulle det i så fall fungera lika bra/dåligt som med kortläsare)
 
Sv: Låst dator

Jag misstänkte att det var någon forma av extern kortläsare jag var ute efter, men inte säker på hur det funkar. Har som sagt inte XP, vad jag vet, utan windows 2000. Hmmm....
 
Sv: Låst dator

Så en drivrutin kanske kan installeras trots att man inte är berhörig att installera program.

Fanken att jag ska vara så dålig på detta... Vill kunna, nu!
 
Sv: Låst dator

en kortläsare är ingen vinst mot en kamera när det gäller att installera eller inte installera drivrutiner. så kan du koppla in en kortläsare och det funkar så kan du använda de flesta kameror också.

jag är inte säker på om det kommer funka. om du inte får tag på någon som är stensäker tycker jag att du ska gå till en kamerabutik och förklara ditt problem och fråga dem om vad de tror. sedan ber du om att få låna hem kameran (mot att du betalar köpesumman naturligtvis) och prova om det går, och att du får lämna tillbaka den om det inte fungerar.
 
Sv: Låst dator

Jo, det måste blir en sådan lösning, att jag talar med en butik. Dock är jag sådan att jag helst inte vill komma okunnig till affären, vill vara påläst innan. Därför några rader här på Buke först, tänkte jag.
 
Sv: Låst dator

Borde inte det enklaste vara att prata med ägaren till datorn och se ifall han/hon kan installera extra drivrutiner om det skulle behövas?
 
Sv: Låst dator

Jo, klart jag kan göra det, men slipper helst. Det är min arbetsgivares bärbara dator, som jag väl helst inte ska använda för att lägga över mina privata bilder i från min privata digitalkamera.
 
Sv: Låst dator

har frågat runt på flera ställen, men inget vet säkert. Har lånat hem den digitalkamera jag tänkte köpa, men det fungerade inte. Kom upp error-meddelande när jag satte i kamerasladden, så jag kom inte längre än så. Har läst någonstan att denna kamera inte var "usb-kompatibel", vill jag minnas, eller nåt åt det hållet. Kan jag i detta läge vara hjälpt av en kortläsare? Tror ni att den fungerar?
 
Sv: Låst dator

Problemet är att de flesta kameror (dock inte alla) "kommunicerar på samma sätt" med datorn som en kortläsare, och då blir man alltså inte hjälpt av en kortläsare. Men just den kameran du lånade kanske inte fungerade så.

Om det är en bärbar dator skulle du ju kunna ta med den till affären och få lite hjälp att koppla upp en fungerande konfiguration med kamera/kortläsare.
 
Sv: Låst dator

F.ö. vet jag inte riktigt vad som menas med att en kamera inte är usb-kompatibel om den nu använder usb som överföringsmedie?
 
Sv: Låst dator

Har försökt leta upp stället på nätet där jag läste det där ordet som var något i stil med "inte usb-kompatibel", men något annat ord som jag inte minns. Det var skrivet som en nackdel med kameran, att det inte var lika enkelt att koppla ihop och vöerföra bilder elelr något sånt. Hittar inte igen det nu bara...

Jodå, det är en bärbvar dator. Hm, less på detta krångel. Vill ju bara köpa en enkelt kamera och börja använda den. Inte ha en massa krångel... Bor dessutom i mindre samhälle, så jag är beroende av att antingen åka till annan ort för att handla eller beställa via nätet. Det är därför jag frågar så mycket här först.

Tycker, som den lekman jag är på detta, att en kortläsare borde kunna pluggas in utan problem, precis som en diskettstation eller liknande (vilket jag i och för sig inte testat om det funkar).
 
Sv: Låst dator

Japp. En kortläsare kan med största sannolikhet kopplas in lika smidigt som något annat lagringsmedia. Å andra sidan så fungerar de flesta kameror likadant som en kortläsare enligt datorns sätt att se på det, så i de flesta fall vinner du alltså inget på att köpa kortläsare också. (Om du då inte köper en sådan kamera som kräver att ett speciellt program installeras. Du kanske har lånat just en sådan)

Men alla dessa typer av hårdvara (diskettstation, cd- eller dvd-läsare, kortläsare, normal digitalkamera etc) kräver ändå att en drivrutin installeras på datorn. Och den springande punkten är då: får du installera drivrutiner på datorn? Jag har lite dålig koll på vad som gäller när man inte kör på ett "administratorkonto" på datorn. Enligt information som står under "user account types" på min winXP-dator och lite enkelt googlande får man inte installera hårdvara om man inte kör som "administratör". Och alltså är det i så fall kört för dig att köpa och använda en kortläsare också.

Om du högerklickar på klockan längst ned till höger på skärmen och väljer "ändra datum/tid" (tror det heter så på svenska), vad händer då? Om du får meddelande om att du inte har rättigheter att ändra systemklockan så verkar det rätt så kört för dig att få in bilder på din dator via kamera eller kortläsare, för då kör du som "begränsad användare" och får alltså inte installera någon hårdvara.
 
Sv: Låst dator

Tusen tack för ditt engagemang och din hjälp!

Har klickat på klockan och jag lyckas då ändra tiden. Dock har jag ju inte administratörsrättigheter.

Nu har jag nog löst det hela ändå med devisen att "någrolunda ärlighet varar längst"! Ringde först till det företag som jag tänker beställa kameran ifrån och pratat med en suverän kille på kundsupport som tycktes ha hela dagen på sig att hjälpa mig. Han menade att det ska fungera, att det kan fungera trots att man får upp ett medelande om att det inte funkar, så kan man ändå hitta igen kameran i utforskaren under "flyttbar enhet".

Kändes fortfarande lite osäkert, så jag bet i det sura äpplet och ringde till den som står för låsningen på min dator. Pejade lite med denne och det blev alls inget ifrågasättande om varför jag skulle installera en kamera till datorn, så det skulle de ordna så snart jag hade kameran på plats. Kan alltid säga att jag ska ha kameran i tjänsten, vilket faktiskt kan vara en sanning till 5% i alla fall (kanske...). :crazy:
 

Liknande trådar

IT & mobiler Behöver rådgivning hur jag ska göra med en gammal dator som jag släpat runt på sedan 15 år tillbaka. Den används inte längre men tänker...
Svar
12
· Visningar
1 086
Senast: Gunnar
·
IT & mobiler Är det någon kunnig där ute som kan hjälpa mig i valet av ny dator? jag har en MacBook Pro från 2011 som fortfarande fungerar om än...
Svar
0
· Visningar
479
Senast: JEHL
·
IT & mobiler Har precis skaffat bredband i min lägenhet och det funkar inte med min bärbara dator. Det kopplar ur och går enormt sakta. Däremot är...
Svar
4
· Visningar
595
Senast: trazel
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 322
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mål o Planer 2024
  • Hönstråden II
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp