Läsplatta vs bok

Jag har gått över fullständigt till att läsa på iPad. Och jag läser mycket. Minst en timme om dagen, men nu när jag är sjukskriven blir det oftast klart mer.
Just smidigheten att inte behöva bära de ca 300 böcker jag just nu har i paddan är en stor del av tjusningen. Och tillgängligheten. Ut på amazon (eller motsv), sök, ett knapptryck och så har jag boken hemma (läser nästan bara på engelska).
Blir inte lästrött mer än vid bokläsning, men har ställt ner ljusstyrkan ordentligt i de läsprogram jag har, ändrat om färgerna till lite behagligare toner, och är noga med att ändra textstorleken så fort jag känner minsta lilla.
Tycker paddan är mycket smidigare att hålla än en bok också, iom att paddans fodral står självt. Inge ont i fingrar eller handleder. Hade jag inte haft fodralet skulle det däremot varit riktigt jobbigt med läsställningen.

Jag älskar tryckta böcker, speciellt gamla sådana, och mitt bibliotek kommer jag aldrig att göra mig av med, eller sluta att utöka med rariteter, men underhållningsläsning kommer ske på paddan, av praktiska skäl.

Har en Kindle Paperwhite, riktigt trevlig generellt. Visst är pappersböcker trevligare, men ska man resa blir det lätt tungt, och man kan ju köpa böcker när som helst. Det jag stör mig mest på, är att det ofta är dyrare att köpa digital version än pappersversion.
Att läsa på iPad eller annan platta med bakbelyst skärm vägrar jag, dels för ljuset, dels för att de väger så mycket.

Jag tänkte bara fråga, varför inte använda mobilen?

Om man vill testa lite och inte har en platta. Den är lättare och man har alltid den med. Jag har läst ett antal böcker på mobil. Man kan testa med lite gamla klassiker som det inte är copyright på längre och därför gratis.

Viktigt dock att ha ett bra program för det hela där man kan ställa ljus, färger och teckenstorlek.

Men gillar nog "riktiga" böcker bäst.

Jag älskar känslan av en riktig bok, och känslan av en bokaffär ännu mer, så jag läser endast vanliga böcker och har aldrig känt något behov av en läsplatta. Tycker dessutom att det känns skönt att göra något som inte sker på en skärm och kräver en elektrisk pryl.

Jag förstår att det är smidigt att kunna ha flera hundra böcker i samma manick, men jag har sällan problem med varken utrymme eller vikt (tänker på när man reser då) eftersom jag endast köper pocket. Och jag skulle inte för allt i världen vilja byta bort upplevelsen av att gå in i en bokaffär för att köpa hem lite nya böcker, det är en av de bästa saker jag vet! :love:

Kindle funkar inte med EPUB-formatet eftersom den använder formatet MOBI. Du kan omvandla det genom ett program på datorn, t ex Calibra. Bibliotekets e-böcker har hittills varit skyddade och besvärliga att omvandla, även om jag tror att det går om man är mer finurlig än jag.

"Kindles do not support the EPUB file format used by many other e-book readers. Similar to EPUB, Amazon's file formats are intended for... "(citat Wikipedia).

Kanske du har ngt annat märke?
Nepp. Kindle.

Jag har länge varit väldigt skeptisk och har svurit ve och förbannelse de gånger jag har blivit tvingad till e-böcker för att det här varit enda möjligheten. Men i sommar har jag testat nextory och är numera omvänd. Läsa på datorn är fortfarande ett otyg men på telefon precis som @Gunnar föreslår är det perfekt. Nu skulle jag nog kunna önska mig en läsplatta inom en snar framtid!:D jag har plöjt flera böcker på telefonen och har läst både i fullt solsken och mörka rum utan att bli det minsta trött i ögonen.

Om man vill testa lite och inte har en platta. Den är lättare och man har alltid den med. Jag har läst ett antal böcker på mobil. Man kan testa med lite gamla klassiker som det inte är copyright på längre och därför gratis.

Viktigt dock att ha ett bra program för det hela där man kan ställa ljus, färger och teckenstorlek.

Det är ju inte alls samma sak att läsa från en bakgrundsbelyst skärm som från en riktig läsplatta.

Jag har en Kindle-app i min mobil men det hjälper ju inte det faktum att skärmen är bakgrundsbelyst och dessutom väldigt liten för ändamålet.

Tycker inte det går att jämföra läsupplevelsen från en mobil och den man får från en läsplatta.

Textmassan jag läser i "ett ögonkast" skulle göra att jag skulle scrolla/bläddra ihjäl mig.

Liknande trådar

Hästmänniskan Vilket stall tycker ni spontant verkar passa mig och min häst bäst? Jag har ett barn på 6 månader och är gravid med nummer två. Har en...
Svar
16
· Visningar
1 684
Senast: Kiwifrukt
·
Hästmänniskan Denna helgen flyttar två av mina kompisar sina hästar till ett annat stall.. Anledningen är väl delvis för att det blir sämre och sämre...
Svar
10
· Visningar
1 476

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Skänkla mer?
  • Övningar ridskola lektioner
Tillbaka