Låsningar igen och igen...

lillaana

Trådstartare
Min ponny får samma låsning som kommer tillbaka hela tiden uppe på korset. Knackas loss och är fin i typ 2 veckor och sen kommer det tillbaka. Är sååå försiktig och promenerar och tömkör mest, rider någon enstaka gång och då bara lite och utan direkta krav.
Hon har taskigt med muskler och vi håller på att försöka bygga med mkt promenader i skogen och så, men denna jä**a låsning hindrar ju en del.
Vad kan det bero på tror ni som har lite erfarenhet?
Hon har en bra inpassad sadel, rids i vanliga fall inte mer än hon orkar/klarar av (nästan helt igångsatt efter skada)...
Jag har ett snett bäcken som jag håller på att få tillrättat - kan det vara att jag påverkar henne tro?

Sv: Låsningar igen och igen...

Vi har samma problem med vår häst . Enl vår kiroprakter beror det på att han är snedmusklad och dåligt musklad som gör att så fort han far iväg och bockar så kommer låsningen tillbaka efter som de starkare musklerna på hö sida drar det snett igen.När han var igång och bra musklad funkade det bra men nu har han varit skada i omgångar och tappat en hel del muskler och då blir det direkt problem.
På vilket sätt påverkar låsningen henne? Går det inte att träna henne lite mer så hon bygger upp musklerna igen. Får hon tillräckligt med protein för att kunna bygga muskler?

Vi har samma problem med vår häst . Enl vår kiroprakter beror det på att han är snedmusklad och dåligt musklad som gör att så fort han far iväg och bockar så kommer låsningen tillbaka efter som de starkare musklerna på hö sida drar det snett igen.När han var igång och bra musklad funkade det bra men nu har han varit skada i omgångar och tappat en hel del muskler och då blir det direkt problem.
På vilket sätt påverkar låsningen henne? Går det inte att träna henne lite mer så hon bygger upp musklerna igen. Får hon tillräckligt med protein för att kunna bygga muskler?

Det har nog med muskler och sånt att göra här med är jag rädd...
Hon har aldrig haft såna problem förut, men efter att ha stått länge och tappat typ allt så finns det väl inte så mkt muskler som håller saker och ting på plats.
Har nog tänkt i de banorna och det låter ju som en rimlig orsak.
Ska ägna sommaren åt att bygga muskler och så får vi hoppas att det blir bättre.
Hon har inga problem att röra sig vid hand eller vid lättare ridning (typ barbackaskritt i skogen), men börjar man kräva samling och så.... då spricker det och hon visar att hon får ont.
Tack för ditt svar!

Senast ändrad:

Att kombinera kiropraktik med massage är annars inte en så tokig idé. Massera hela området och stretcha på den "korta" sidan - ta hjälp av någon utbildad som gör det och visar dej.
Sen är det som sagt viktigt med att få fart på muskelbyggandet så att den "slappa" sidan tajtas upp.

hm såg ditt svar till fred nu.
Om hästen "håller" när den skrittas i skogen. Så gör det en längre period, samtidigt som du ger bra mat. Vänta med all "träning" tills hästen börjar bulla upp sig (det kan gott räcka med skogsturer för det). Kombinera med massagen.

Är du sned, sitter du snett på hästen. Då är det ganska självklart att hästen också blir sned/får låsningar ;)

Undersöker man en häst och dess ryttare hittar man i princip alltid låsningarna på samma ställe. (dvs är ryttaren låst i länden är oftats även hästen låst i länden)

Så mitt råd är att ta rätt på din egen snedhet först :)

Finns ett återkommande problem på samma ställe, gör man bäst i att få hästen undersökt av veterinär. Här är ett ryggproblem inte en orsak, utan verkar vara mer en konsekvens eller kompensation. Alltså problemet finns någon annan stans, inte i ryggen där visar sig bara resultat av att hästen har problem. Man får nog ta och leta i ben, främst bakbenen men man kommer med stor sannolikhet hitta ev kotledsinflammationer på fram också även om dessa inte är en orsak heller.

Är du sned, sitter du snett på hästen. Då är det ganska självklart att hästen också blir sned/får låsningar ;)

Undersöker man en häst och dess ryttare hittar man i princip alltid låsningarna på samma ställe. (dvs är ryttaren låst i länden är oftats även hästen låst i länden)

Så mitt råd är att ta rätt på din egen snedhet först :)

Jag håller på... jag blir knäckt och knakad och det går åt rätt håll iaf.
Ett par gånger till så är jag nog hyfsat normal ett tag framöver! ;)

Jag har haft samma problem med min häst och än är de inte över, men går åt rätt håll.
Ett tätt samarbete mellan duktig/intresserad(!) veterinär, fysioterapeut och hovslagare har gett min häst en "nystart" i form av viktträning och en helt ny balansering av hovarna.
Jag ska inte ge detaljerna här, för varje fall är individuellt, men du kan säkert behöva en mer komplett hjälp än vad du verkar ha fått hittills. Inte alltid så lätt att lösa beroende på vart i landet man bor...

Hej!
Vi hade samma problem med vår D-ponny, låsningen var bara ett resultat av en annan spänning. om hästen låser sig i korset så kan det bero på att magmusklerna inte är tillräckligt starka för att bära upp ryggen. Det är stor skillnad om hästen har lång eller kort rygg. Vår har lång rygg och den egentliga spänningen satt i stora höftböjar muskeln som man bara kommer åt med rätt ridning eller longering den sitter nämligen djupt inne i skinkan. Var noga med att hästen bjuder fram till bettet och att bakbenen verkligen kommer till jobb under hästen. stretcha mycket och studera hästens olika gångarter. Man kan lära sig att se på hästen när den rör sig var spännningarna sitter. Vår underbara equieterapeut har hjälpt oss otroligt mycket. Lycka till

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 770
Senast: tuaphua
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 446
Senast: mackan
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 291
Senast: Lisa2014
·
Kropp & Själ Har börjat förlora hoppet tror jag så vänder mig hit för hjäääälp.... (obs långt) Söker tips, råd, erfarenheter.... Vad som helst...
Svar
8
· Visningar
1 915
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka