Läskigt stor spindel!!

Sv: Läskigt stor spindel!!

:eek: :eek: :eek:

Att du ens kan va så nära att du tar kort på den där är för mej helt otroligt...

Ä C K L I G :eek:

Hehe, glaset ar ju emellan. ;)

Det var varre innan jag fangade den, jag avskyr spindlar!
Nu ar den i tradgarden (forhoppningsvis har den inte lust att komma in igen)

kl

Det är spindeltider :D Då sjukt stora spindlar går in för att hitta någonstans att sova i vinter. Dödat spindlar stora som bakkroppen på en guldhamster.

Jag tycker det ser ut som en Tegenaria domestica eller Tegenaria duellica, dvs en husspindel. De verkar variera sig lite på kroppsform (vissa är rundare, andra slankare osv) och tecknen på fram-/bakkropp, färgen på benen osv. Kan såklart vara en annan spindelart, men tycker mig se en massa likheter mellan dina bilder och de bilder på husspindlar som jag granskat sedan jag fick se dina bilder. Dessutom verkar de flesta andra stora spindelarterna i England ha en annan färg, många med svart inslag, andra med en ljusare brun ton eller en helt annan färg.

Jag tippar helt enkelt på en husspindel :)

Tycker också det ser ut som en vanlig husspindel? De kan bli rejält stora fast jag tror aldrig jag har sett någon som är 10 cm mellan tassarna iofs... lyckost. Jag hade blivit helt lyrisk om det dök upp en sån i mitt hus, haha.

Låter som att du behöver flytta ner till Skåne och bo i ett gammalt hus :D Min kompis hade en enorm husspindel sittandes i taket i typ ett år efter att våran gemensamma vän - som var sjukt rädd för spindlar lokaliserade den på en fest :rofl:

Ojj då, stackars kompisen! Kan inte ha varit en rolig upptäckt att göra för någon med spindelfobi, på en fest dessutom :D

Måste garva åt mig själv.
HAAATAAAAR spindlar men gick ändå in i denna tråd och nu på andra sidan höll jag på att scrolla ner då de plötsligt kröp något gulaktigt på min skärm, hoppar av stolen och steppar runt (observera, är på jobbet och har en kund sittandes i butiken och dricker kaffe). Tills jag insåg att det var Modig_Korn's :rofl:gubbe som spökade ^^

Kollade upp luffarspindeln.. Tror jag har såna i mitt stall :eek:
Är inte säker men dom var väldigt lika.. Dödade typ 2 såna spindlar igår.. Fyy!! Hoppas inte att det är såna :cry:

Hoppas det blir vinter snart så asen fryser ihjäl.. :mad:

Skulle tro att det är vanliga husspindlar i ditt stall, de trivs i stallmiljöer. Vad gäller luffarspindeln så finns den mig veterligen endast i sydligaste delarna av Skåne och oftast väldigt speciella miljöer. Övrigt vad jag läst mig till är att den vanliga husspindeln är en stor konkurrent till luffarspindeln, varför den inte är så vanlig.

Men om du vill vara hundraprocent så fånga en och ta ut en expert! ;)

Senast ändrad:

Tog kort på den och jämförde med bilder av luffarspindeln. Den var nästintill lik, fast på ryggen är mina spindlar lite gul och så har dom en "diamant" formad brun fläck i det gula. Inte riktigt diamantformad men närmaste formen. :) men dom var äckligt lika!

Vad väntar du på, in med en bild! ;)

Jag är dock fortfarande skeptisk, av redan nämnda anledningar. Att kravla sig in i ett stall som är ett vanligt förekommande tillhåll för husspindlar borde vara rena självmordet.

Skulle dock vara intressant att veta om det är luffarspindeln som tagit sig så långt upp i landet. Du funderar inte alls på att ta ut en expert och kolla upp, eller skicka in bilderna du tagit någonstans?

Annars i ren äckelfaktor så är luffarspindlarna väl inte mycket värre än husspindeln i utseende? :p

Tog kort på den och jämförde med bilder av luffarspindeln. Den var nästintill lik, fast på ryggen är mina spindlar lite gul och så har dom en "diamant" formad brun fläck i det gula. Inte riktigt diamantformad men närmaste formen. :) men dom var äckligt lika!

Du menar som denna? I så fall kan vi konstatera att du har luffarspindel i ditt stall trots allt :p

CRW_3938_edited.jpg

åhh huh! Hade det upptäckts luffarspindlar i mitt stall hade jag flyttat för två dagar sedan! Jag skulle precis somna för några kvällar sedan när jag såg en skugga röra sig över täcket. Tände lampan och visst är det en sån där liten raring till husspindel som promenixar rakt mot mitt ansikte. Tack och lov vet min katt vad den skall göra när jag hysteriskt börjar skrika spindel!! Hon har två jobb. Värma mig när jag fryser och döda spindlar.

:eek: :eek: Jag ska kolla igenom min säng noggrant så det inte gömmer sig några spindlar där. Fy vad äckligt att ha en kravlandes så nära! Vid sådana situationen kvittar det om de är små eller abnormt stora. Så äckligt!

Angående luffarspindeln så har jag läst mig till att bettet är kraftigt och gör ont, kan ge hallucinationer bl.a. (bara för att spä på rädslan lite mer :p) Men de, liksom många andra fredligare spindlar, bits endast om den blir trängd.

Jag hade nog gått skallgång i det stallet och gjort en massa spindlar hemlösa alt. bommat igen stället :p

Angående luffarspindeln så har jag läst mig till att bettet är kraftigt och gör ont, kan ge hallucinationer bl.a. (bara för att spä på rädslan lite mer :p) Men de, liksom många andra fredligare spindlar, bits endast om den blir trängd.

Man kanske skulle sälja dom för 100 kr/styck nere på Plattan... :D

Äsch! Jag kunde inte hålla mig längre efter den här kommentaren, var tvungen att googla efter bilder på spindlar. Du är inte ensam om att få mardrömmar inatt ;)

Tror du lider av svår abstinens av frånvaron av en viss lektråd efter som du utsätter dig för dessa skräckbilder:p

Kollade upp luffarspindeln.. Tror jag har såna i mitt stall :eek:
Är inte säker men dom var väldigt lika.. Dödade typ 2 såna spindlar igår.. Fyy!! Hoppas inte att det är såna :cry:

Hoppas det blir vinter snart så asen fryser ihjäl.. :mad:

Jag tror Naturhistoriska Riksmuséet tar emot för artbestämning. Du kan ju kontakta dem och fråga. :laugh: Om det är luffarspindel som sprider sig norrut vill de nog gärna veta det.

Här kan man skicka in en fråga och bild http://www.nrm.se/faktaomnaturenochrymden/fragajourhavandebiolog.147.html

Senast ändrad:

Liknande trådar

Anläggning Familjen har 3-4 hektar skog som vi inte riktigt vetat hur vi ska ta tag i sen vi flyttade in för 8 år sen och var orörd i minst 10-15...
Svar
7
· Visningar
1 200
Senast: Dorinda
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
1 064
Senast: cassiopeja
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449
Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
14 223

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Katt i påse
  • Avlivning älskade katt
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat