Sv: Lasix

Jag startade tråden om det faktum att Commander Crowe skulle starta med LASIX i kroppen i Kanada. Av svaren att döma så tycker man att det är OK att tävla med lasix i kroppen så länge det inte sker i Sverige.

Att man tycker det är OK med doping så länge det sker utanför Sveriges gränser är för mej en stor gåta.

För mej är det djurskyddet som gäller i första hand. Doping är doping var det än sker i världen. Och Lasix är ett dopingklassat preparat.

Jag försökte få igång en diskussion om doping i allmänhet och Lasix i synnerhet.

(Roquepine som tar avstånd till all doping var än i världen det sker även om det är tillåtet i andra länder)

Bara för att det e dopningklassat här betyder det inte att det e dåligt. E det bättre att dom blöder? Det finns massor av andra saker som skulle vara snällare mot hästarna att använda och ge än att inte göra det. Inte blocka fötter o sånt.

Bara för att det e dopningklassat här betyder det inte att det e dåligt. E det bättre att dom blöder? Det finns massor av andra saker som skulle vara snällare mot hästarna att använda och ge än att inte göra det. Inte blocka fötter o sånt.

Det handlar inte om huruvida Lasix i sig är "dåligt" eller ej. Det handlar om att en häst som behöver medicinering för att kunna tävla är inte en häst i tävlingsmässigt skick (enligt Svensk travsports reglemente och djurskyddslagen). As simple as that. Lasix är säkert ett utmärkt läkemedel för behandling av specifik sjukdom men inte för att hålla igång kroniker på banan.
Sjuka hästar skall inte tävla punkt slut. En häst som blöder i lungorna vid viss ansträngning skall inte utsättas för sådan ansträngning.

Det handlar inte om huruvida Lasix i sig är "dåligt" eller ej. Det handlar om att en häst som behöver medicinering för att kunna tävla är inte en häst i tävlingsmässigt skick (enligt Svensk travsports reglemente och djurskyddslagen). As simple as that. Lasix är säkert ett utmärkt läkemedel för behandling av specifik sjukdom men inte för att hålla igång kroniker på banan.
Sjuka hästar skall inte tävla punkt slut. En häst som blöder i lungorna vid viss ansträngning skall inte utsättas för sådan ansträngning.

Håller med till 100% Laix är starkt vätskedrivande och hästarna blir hysteriskt törstiga. Jag har väldigt svårt att tro att alla dessa hästar som startar på Lasix skulle vara lungblödare. Jag tycker det är ytterst sällan man ser några lungbödare i sveige. Utan att ha någon som helst aning om hurvida lungblödning är ärftligt, så kan man ändå fråga sig om djur som behöver detta preperat för att tävla ska användas i aveln? Lasix används även för att dölja andra otillåtna mediciner.

Buffe o Digbil: :bow:

Hailey09: Commander Crowe är INTE lungblödare!

Jag rekommenderar läsning av Claes Freidenvalls ledare i dagens Travronden.

Jag tycker det är konstigt att man tycker att allt som är tillåtet i andra länder men som inte är tillåtet här är doping... Det som är tillåtet i Sverige men inte tillåtet i andra länder (jodå, det finns sådana preparat och utrustning också, spö är ett exempel, vissa fodertillskott ett annat) vad kallar du det?

Jag är inte positiv till Lasix, inte överhuvudtaget, och jag är glad åt den rena travsporten vi har, MEN, jag inser ju att lasix inte kan kallas doping där det är tillåtet då det är - just det - tillåtet...

Knapp.

Efter att ha tillbringat 8 månader i travvärlden här över i Usa, har jag mycket positivt att säga om det. Visst man ger hästarna en hel del, böjer och behandlar ofta. Men man gör det inte med syftet "dopa", man gör det i syftet "hjälpa". Vi behandlar veckan innan och startar veckan efter.

Man blockar områden för att ta reda på vart ifrån det kommer. Sedan tränas och tävlas många hästar här över otroligt mycket hårdare än hemma i Sverige.

Dock finns det lika mycket negativt i Usa som det finns i Sverige. Dock hönsar vi lite väl mycket i Sverige. Hjälp hästen om den behöver hjälp, bättre det än att försöka "värma bort" det.
Visst, jag är inte helt positiv till alla "burrs" som används på huvudstången. Speciellt inte när det tydligt är för att hästen behöver musklas och stärkas på dess svaga punkter istället för att använda starkare huvudstänger.

det e precis vad jag menar. det finns nackdelar med allt men svenskar ser inte sina egna, om dom inte upplevt nåt annat.

Hailey09 Det finns massor av andra saker som skulle vara snällare mot hästarna att använda och ge än att inte göra det. Inte blocka fötter o sånt.

Hailey09 det e precis vad jag menar. det finns nackdelar med allt men svenskar ser inte sina egna, om dom inte upplevt nåt annat.

Kan du utveckla vad du menar?

Att allt som görs här i sverige inte alltid e bäst för hästarna även om ni tycker det.
Jag gillar inte när de ger dom hormoner heller!

De ger inte hormoner i Usa längre. För skulle de göra det får hästen inte tävla de större loppen och def. inte åka over seas för att starta.

KL
Jobbade i Italien ett tag. En häst använde dom Lasix på. Men det skulle ges 12h före start för att det inte skulle synas på dopingtest (alla hästar i Grand Premio-lopp dopingtestas). Undrar om det verkligen ger effetkt om det då inte finns kvar i kroppen vid lopp?
Dessutom tog det otroligt hårt på hästen genom att det är så vätskedrivande. Kan en häst som tappar 50kg i vätska innnan lopp, och endå tävla på topp?? Några tankar bara

Att allt som görs här i sverige inte alltid e bäst för hästarna även om ni tycker det.
Jag gillar inte när de ger dom hormoner heller!

Fast två fel gör inte ett rätt. Man måste inte tycka allt är ok i Sverige för att få tycka om andra länder. Det försigår mycket skit här också men det rättfärdigar inte skit som försigår på andra ställen.

i usa ger du det inte lika tidigt o då hinner dom inte förlora så mkt vätska, innan man ger dom efter loppet. dom flesta hästar brukar få lite efter värmningen ocjså.

jag säger inte att allt som görs i usa e rätt men det pågår så mycket skit i sverige som folk väljer att blunda för.

Ja men tala om i klartext vad det är som är så hemskt i Sverige då i stället för att bara hylla USA och Lasix.

jag säger inte att allt som görs i usa e rätt men det pågår så mycket skit i sverige som folk väljer att blunda för.

Absolut men om man skall hålla sig till trådens ämne så är det trots allt så att i Sverige får man inte tävla hästar som behöver medicinering för att kunna starta och jag tycker det är bra. Det är ingen rättighet att kapplöpa med hästar och det minsta man kan begära är att man inte tävlar sjuka djur. Så tycker jag i alla fall.

det e ju oftast pacers som får det, och det ges fortfarande.

Say what?
Fruktansvart markligt pastaende maste jag saga.
Det ar verkligen inte tillatet att ge hormoner langre. Alla vinnare testas med urin samt oftast ytterligare en hast i varje lopp. Det ar dryga boter + avstagningar.
Det ar efter banningen av hormoner som de hittat flertalet hemafroditer (tex Martha Maxine).

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
328
Senast: Unafraid
·
Kultur Digibook verkar vara ett riktigt ekonomiskt alternativ om man vill ha ut sin bok enbart som e-bok. Jag har inte läst på något om...
Svar
0
· Visningar
88
Träning Min häst har börjat te sig lite konstigt vid varje ridpass, han skrittas igång ordentligt, brukar skritta ut grusvägen en bit och...
2
Svar
33
· Visningar
2 109
Senast: Idaw83
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Stefan ”Tarzan” Melander, 66, har vunnit förr. När Decision Maker och Magnus A Djuse vann Gulddivisionen V75-3 på Bjerke var det hans 2...
Svar
0
· Visningar
56
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka