Laserbehandling?

Silver Girl

Trådstartare
Hade vet ute och tittade på min häst i fredags (som är stel och konstig i vä bak). Han var försenad pga något akut och jag skulle på middag på kvällen, så vi effektiviserade lite. Bra och noggrann undersökning av vet, där det framkom mugg (som jag visste om) och en del ömma punkter i muskulaturen samt stelhet vä bak av oklar anledning. Båd mugg och muskler behandlades med laser och vet kommer tillbaka för uppföljning i nästa vecka.

Dock kom jag i efterhand på att jag inte riktigt vet vad laserbehandlingen innebär, mer än att den ökar cirkulationen. Hann heller inte fråga. Får ju chansen vid återbesöket men är nu nyfiken.

Så; snälla, skriv allt ni vet om laserbehandling. Indikationer, resultat, egna erfarenheter, lästips (helst på nätet) m m.

Sv: Laserbehandling?

Det gör nog inte så mycket mer än ökar blodcirkulationen. Jag har fått laserbehandling på min häst och jag har då inte märkt någon större skillnad.

Jag var och laserbehandlade en av mina pållar idag hos vår et. Hon sa att lasern ger ökad cirkulation och ökad metabolism (ämnesomsättning)!

har väldigt bra erfarenheter av laser. Min ena tävlingshäst var stel i musklerna bak och i ryggen, reagerade på att man grejade med honom, kröp undan mm.

Vi behandlade och efter var han skvallpig och mjuk i musklerna och reagerade inget alls vid tryck mm.

Jag kan bara rekomendera laser! :bow:

Menar du att du har en veterinär som behandlar med laser på plats?

Jag har fått laserbehandling på mig själv, det hjälpte inte ett dugg, märkte ingen skillnad öht.

Min hästs massör använder laser i kombination med massagen, då lasern kommer åt djupare i de stora muskelgrupperna än vad hon kan göra med bara händerna. Vet inte vad som är laser och vad som är massage, men det märks skillnad på hästen efter iaf.

Menar du att du har en veterinär som behandlar med laser på plats?

Ja, är det ovanligt? (Har inte haft kontakt med någon annan veterinär).

Han har en liten väska med sig som kopplas in i eluttaget. Blev lite krångel när det visade sig att varken han eller stallet hade förlängningssladd, så hästen fick stå på tvären i gången invid eluttaget och flytta sig lite allteftersom olika delar behandlades.

Verkar dock fungera, i alla fall på muggen. Krustor ramlar av sig själva varje dag nu.

Har aldrig varit med om att en veterinär har med sig en laser och behandlar stela muskler men däremot brukar equiterapeuterna arbeta så. Är du säker på att det var en veterinär?

Liknande trådar

Hästvård Om ni orkar läsa det här så :bow: Mitt sto har problem av och till med ryggen efter att vi red omkull i jan -05. På senare tid har...
Svar
8
· Visningar
1 174
Senast: Carolrita
·
Hästvård Nä, nu blir jag snart vansinnig!! Hästrackaren var rejält halt för tre år sedan och sen dess har han vilat (knatat runt på lösdrift...
Svar
8
· Visningar
1 418
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?