Laserbehandling minskar inte hälta hos häst

Sv: Laserbehandling minskar inte hälta hos häst

Nej den funkar inte för mig heller :(

funkar inte för mig heller. :confused:
För det skulle vara intressant att läsa, då mina erfarenheter säger att det fungerar.
Och jag litar mer på mina erfarenheter är forskning.

för mig fungerar länken..

Mig med.
Fast det är ju koldioxidlaser, det står ju ingenting om "vanlig" laser...

Den funkade för mig.

Jag vet inte riktigt, är inte insatt. Vet bara att det är skillnad. Koldioxidlaser är väl en stor laserapparat som dom har på vissa hästkliniker, som behandlar en större yta i taget, där laserstrålen rör sig hela tiden. Svårt att förklara, det finns säkert någon annan som vet mer här...

Alltså det finns olika typer av lasrar. Den som jag tror hon menar är en GaAs-laser alltså en gallium arsenid, som verkar vara den mest använda inom ex. equiterapeut-kåren vill nån veta mer så kolla in på www.irradia.se de tillverkar svenska lasrar

Är det därför det är billigare att behandla lederna med en ficklampa?:smirk:

Om man vill få samma uppvärmning med hjälp av en ficklampa så behöver man en djävulsk ficklampa. :D En effekt på 16 Watt som fördelas på en yta av 42 kvadratcentimeter motsvarar ett energiflöde som är ungefär tre gånger starkare än energiflödet i solljus.

Jag fattar inte heller poängen med att värma hästens ben med ljus från en koldioxidlaser. En koldioxidlaser sänder ut osynlig imfraröd strålning som inte kan tränga in på djupet. Någon form av värmelampa eller ett imfrarött värmeagreggat borde funka lika bra, fast man får förstås se upp så att man inte grillar hästens ben.

Annars skulle man väl kunna gå ut när solen skiner och ta hjälp av två plana speglar för att få ungefär samma uppvärmning som den där laserbehandlingen ger. Tänk om någon börjar sälja solterapi -- så snopet med alla molniga dagar. :devil:

Hoppsan! Jag klantade mig:
Jag skrev 'energiflöde' men jag menade intensiteten i energiflödet. :o Jag borde ha skrivit 'strålningsintensitet' eller något i den stilen.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter (SLU) Behandling med koldioxidlaser ger ingen positiv effekt på kotledsinflammation i hästens ben. 90 procent av det ljus som lasern...
Svar
0
· Visningar
798
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama