Lasera furu?

Sv: Lasera furu?

Fast det verkar också konstigt att spara det omålat för att det kanske blir inne med omålat senare, om man känner sig allergisk mot furu i nuläget. Den inställningen blir ju om man tillämpar den konsekvent ett hinder mot en massa saker, och ger en väldig tyngd åt det som råkar vara status quo.

Jag vet att folk, även jag själv, ofta ändrar smak mycket mer än man tror när modet ändras, men jag kan trots det inte föreställa mig att jag kommer att tycka att den där furuinteriören är snygg någonsin.

För mig är det väldigt underligt att det skulle vara något slags tabu att måla det där (förutsatt att man väljer en färg som inte gör att träet ruttnar, naturligtvis). Det är ju verkligen inget särskilt med det där huset, det är inte gammalt och det är inte originellt. (Men helt utmärkt som gästhus/sommarbostad, om tex mina föräldrar hade haft ett sådant till mig vid sitt sommarhus, hade jag tyckt att det var rena lyxen, inte minst när jag var i TS dotters förmodade ålder.)

Jag vet inte så mycket om färgtyper, men jag tror att jag hade valt någon vitgrå målarfärg av den typ som följer träets strukturer, inte lägger sig som ett skal utanpå.

Oavsett ev kulturhistoriska värden - som jag hade valt bort att ansvara för i det här fallet - så är ju timret självklart värt att skydda från röta. Annars förstörs ju huset. Men all målning är väl inte förödande?

Nu vet jag inte riktigt om vi pratar om samma sak, det känns som att du pratar invändig målning i första stycken och utvändigt i andra?!

Kollar man utvändigt är ex.vis Falu röd (slamfärg) helt ok på timret eftersom träet kan andas. Medan plastfärg oftast gör att det ruttnar inuti. Blir det ett litet hål i det heltäckande lagret så kommer inkommande fukt inte ut och förruttnelsen går betydligt snabbare än om timret varit "naket". Det är ju rätt fantastiskt med alla omålade gamla timmerlador (har ni sådana söderut eller är det mest spontade?) som klarat sig i ur och skur och fortfarande är fräscha bara taket är helt!

Inomhus behöver man ju inte skydda mot någon röta utan kan måla med vad man vill (om man nu ska måla). Även fast jag personligen är principiellt emot plastfärg hursom ;) Gamla stockar är jag definitivt mer rädd om än nya.

Invändig målning, är väl vad tråden handlar om? Färgtyper och röta tog du upp, jag höll bara med om att det inte är så viktigt att måla (invändigt av estetiska skäl) att det är värt att huset förstörs. (Det borde få tycka att det är.)

Jag har inga åsikter om plastfärg, vet inte riktigt vad det är jämfört med annan färg. Men tycker mig ha sett grova plankor invändigt som varit målade (inte laserade) med färg som bättre följer träets struktur en vad en del annan färg gör. Jag trodde nog att det var plastfärg som liksom helt och hållet lägger sig "utanpå" materialet man målar på, men jag kan mycket väl ha fått det om bakfoten.

hrm...

kanske för att lasyr ändå känns som en dämpande åtgärd medan färg drar åt shabby chic? Och just vid shabby chic kommer den riktiga andnöden, de största utslagen och yrseln.

Nya "färdigslitna" saker är olidligt.

Ja, ny, färdigsliten shabby chic är på allergichocknivån, i sammanhanget.

Men jag tänker inte att målade väggar i det huset har något med shabby chic att göra alls, faktiskt. Så skulle jag snarare tänka om man tex sparade väggarna som de är men målade lister, fönster och dörrar vita. Då framstår det för mig som att man pressar fram något slags pittoresk "gammaldags" gullighet ur huset, som min kärva natur hade klarat sig bättre utan. Målade väggar känns praktiskt och jordnära, i jämförelse.

Invändig målning, är väl vad tråden handlar om? Färgtyper och röta tog du upp, jag höll bara med om att det inte är så viktigt att måla (invändigt av estetiska skäl) att det är värt att huset förstörs. (Det borde få tycka att det är.)

Då kanske det var där vi missförstod varandra, när jag pratade om röta och plastfärg var det utomhus (inomhus kan jag inte tänka mig att det är någon fara för röta såvida det inte är ett ytterst fuktigt klimat.

Det är väl så att målning av timmer är outplånligt. Även om du sedan skulle ångra dig finns inte möjligheten att slipa bort det ur alla håligheter och sprickor. Har det skett med plastfärg är det extra beklagligt, speciellt utomhus eftersom timret ruttnar under och förfars.

Ja, ny, färdigsliten shabby chic är på allergichocknivån, i sammanhanget.

Det håller jag helt med om. Helt oförståeligt.

*kl*
Skulle det dock finnas en stor marknad för färdigslitna möbler skulle jag kunna tänka mig att hyra ut min familj för en ringa summa vid inköp av helt nya möbler, lite tuschpennestreck, färgkluttar och allmänna skav på möbler och vips är de färdigslitna!

Jag vet att folk, även jag själv, ofta ändrar smak mycket mer än man tror när modet ändras, men jag kan trots det inte föreställa mig att jag kommer att tycka att den där furuinteriören är snygg någonsin.

Det verkar osannolikt att NÅGON skulle tycka att det är snyggt.

Köket är bättre, bara jag får byta ut den slitna tapeten och den bruna spisen
24_zpsa93fccf9.jpg

Tabu? Jag tycker snarare att det är problematiskt att folk svabbar på färg utan något som helst eftertanke. Överlag tycker jag att det är oestetiskt att man går fram som en bulldozer med färg och såg bara för att man ska gå på det som för tillfället är modernt.

Men det är väl iofs enbart fråga om smak och det kan man ju tycka vad man vill om. Att måla en omålad timrad vägg har ju, som sagt, en praktisk dimension, eftersom det inte går att ändra, vilket man däremot kan göra med målade lister som går att ta ner. Men i tantens fall har jag svårt att tänka mig att det spelar någon roll. Där kommer man förmodligen sätta upp gipsväggar om man vill ändra det i framtiden.

Jag hade målat ljusgrått. Äggskalsvitt i taket.
Buss på bara, furu kan inte förstöras, bara förbättras är min åsikt.

Köket är bättre

Ja, det är ju helt ok. På bilden syns inte ens att tapeten är sliten. Trägolv, även furu, är också betydligt bättre än träväggar och trätak.

Tabu? Jag tycker snarare att det är problematiskt att folk svabbar på färg utan något som helst eftertanke.

Ja, alltså, jag tycker att den här rådande renoveringstrenden är helt obegriplig överhuvudtaget - all den tid och resurser folk lägger på att bygga om fullt fungerande hem är ofattbar för mig.

Men mina invändningar är mycket sällan av kulturhistorisk art, utan det är mer hela grejen som är lite underlig, tycker jag.

I tantens fall tycker ju hon och dottern att det verkligen är fult som det är. Om de gillar målat bättre, ser jag inte problemen?

Liknande trådar

Hemmet Det kan väl inte bara vara jag här som nördar serien Det sitter i väggarna? :D Och jag tänkte, på Buke om någonstans måste det väl bo...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 553
Senast: Septicemia
·
Hemmet Jag har blivit bortskämd med högt i tak i alla hus och lägenheter jag har bott i nästan hela livet. Just nu bor jag i en lägenhet med...
Svar
4
· Visningar
1 867
Senast: hvala
·
Hemmet Vi håller på att renovera ett 70-tals hus, de förra ägarna har inte gjort så mycket i huset mer än lite tapetsering och målning så vi...
Svar
3
· Visningar
8 610
Senast: hvala
·
Hemmet Vi skall ta över makens familjs sommarhus på Öland vilket vi gläder oss kolossalt mycket åt. Det är en fantastiskt trevligt hus med en...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 405

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024