låser sig ?

L

Lipurtà

Jag har ett Islandsto..tänkte fråga er dressyrfolk hur man kan göra för att få hästen mjukare och lydigare ? Hon är egentligen jättemjuk i munnen och jag är mjuk i handen också,men vissa dagar bara biter hon sig fast i vänster sidan och då brukar jag rida lite volter och så tills hon släpper igen..men så fort jag kommer ut på rakt spår blir de likadant igen..vad kan man göra ? Hon är 6 år och är inte jättemycket riden..Jag har ridit ett bra tag så jag är inte nybörjare ;) har försökt det mesta och nu behöver jag nya sätt att prova !

Sv: låser sig ?

DU kan pröva med att göra mycket öppnor och slutor... skänkelvikning på spåret , serpentiner,tempoväxlingar m.m. då brukar hästen bli lyhörd och släppa efter medr.. mjukare blir hon definitivt av den träningen, om du är mjuk själv!

Sv: låser sig ?

Är hästen kollad i munnen och passar sadeln? Det är standardfrågorna. Vi förutsätter så :D

Stilla hand och fasta inte i en övning, eller på volt. En klok människa sa en gång att om du har ridit över sanden i hela paddocken när du är klar så har du utnyttjat ridbanan.
Växla mellan raka och börja spår. På en del hästar, spec de som är lite ridna tycker jag nästan att det är enklare att tänka sig att man byter yttertygel istället för varv/innersida eller vad man nu har i tanken.
Biter hon sig fast i vänstersidan borde det vara vänster bakben som fuskar, försök få fart på det :D

Liknande trådar

Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 859
Senast: JohannaB
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989
Ridning Hej! Jag skulle vilja ha inspiration på hur ni andra rider fram era dressyrhästar. Det är högst individuellt SÅKLART men kul att höra...
Svar
8
· Visningar
1 068
Senast: Amanda_F
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama