laser i ögonen

tanten

Trådstartare
Hur mår man efter laserbehandling?
Jag har opererats för starr. Har fått efterverkningar i form av "efterstarr". Det ska tydligen vara rätt vanligt och fixas med laser. Något som ögonläkaren bara noterade och mest verkade bli förvånad över att jag frågade. .

Jag kommer att få behandling av bägge ögonen i juli.
Funderar - hur funkar man efter behandlingen? Kan jag med behållning tillbringa en dag i den större staden och turista lite? Har jag ont och behöver vila? Ser jag nåt?

Jag har besök av en släkting den veckan och det vore kul att ägna en dag åt turistande. Eftersom jag har tid tidigt på morgonen så finns det en hel dag för nöje.

Nu har ju jag opererats med laser för närsynthet/brytningsfel, så jag vet inte om det är samma. Men jag fick vila 2 timmar i mörkt rum efteråt, tvungen blunda hela tiden. Sen fick jag gå hem (hade solglasögon med mig), tog bussen hem. Väl hemma hade jag order om att ligga i mörkt rum, blunda men inte sova och ha något skydd för ögonen i 6 timmar. Efter det kunde jag väl "leva" som vanligt. Jag surfade lite på datorn men fick sänka ljusstarka så mycket det gick typ. Jag skulle kunnat gå till jobbet dagen efter men jag valde att vara sjukskriven i en vecka vilket man rekommenderases om man hade ett smutsigt jobb (jag jobbar ju med likalvård).

När jag opererade ögonen (närsynt) fick jag sitta med ögonen stängda en stund (15 min?) för att se så allt var ok. Sedan leddes jag hem (blundade + solglasögon) av en kompis. Hemma fortsatte jag blunda tills jag tog nya smärtstillande och sedan var det sovdags.

Morgonen efter vaknade jag och kunde se perfekt. :D

Att göra något (mer än att sitta och prata) samma dag som operationen tror jag blir svårt. Men det var fem år sedan jag opererade mig, kanske är det annorlunda nu. Eller så är din operation annorlunda @tanten :)

Det finns lite olika varianter på laser beroende på hur ögonen ser ut. Jag fick någon värre modell och hade inte full syn förrän efter 7-10 dagar typ. Hade riktigt besvärligt 1-3 dagar typ, ont och låg i ett mörkt rum. Men fortfarande värt det!

Hur mår man efter laserbehandling?
Jag har opererats för starr. Har fått efterverkningar i form av "efterstarr". Det ska tydligen vara rätt vanligt och fixas med laser. Något som ögonläkaren bara noterade och mest verkade bli förvånad över att jag frågade. .

Jag kommer att få behandling av bägge ögonen i juli.
Funderar - hur funkar man efter behandlingen? Kan jag med behållning tillbringa en dag i den större staden och turista lite? Har jag ont och behöver vila? Ser jag nåt?

Jag har besök av en släkting den veckan och det vore kul att ägna en dag åt turistande. Eftersom jag har tid tidigt på morgonen så finns det en hel dag för nöje.

Jag kommer inte ihåg exakt hur instruktionerna såg ut för de patienter vars efterstarr-laser jag var med på förra året. Men det är inte alls samma typ av ingrepp som för de som åtgärdar synfel, så att du vet om det. Jag minns att ingreppet är jätteenkelt och snabbt, lite bedövning på ögat och sen går det på ett par minuter med dig i sittande ställning framför lasermaskinen.

Det finns lite olika varianter på laser beroende på hur ögonen ser ut. Jag fick någon värre modell och hade inte full syn förrän efter 7-10 dagar typ. Hade riktigt besvärligt 1-3 dagar typ, ont och låg i ett mörkt rum. Men fortfarande värt det!
Pratar du om efterstarr eller synkorrigering?

Jag kommer inte ihåg exakt hur instruktionerna såg ut för de patienter vars efterstarr-laser jag var med på förra året. Men det är inte alls samma typ av ingrepp som för de som åtgärdar synfel, så att du vet om det. Jag minns att ingreppet är jätteenkelt och snabbt, lite bedövning på ögat och sen går det på ett par minuter med dig i sittande ställning framför lasermaskinen.
Nej. jag har absolut fattat att det inte är samma sak som synkorrigering. Den vet jag att kan vara bekymmersam efteråt.

Men jag har ju bytt lins - starroperation - och hade i stort sett inga bekymmer alls efteråt. Men laser har jag ingen erfarenhet av!

Tänkte att på ett sådant här forum kanske det fanns fler som starropererat sig och drabbats av samma...

Jag har staropererat båda ögonen, och fått efterstarr en gång på ena ögat, och två gånger på det andra. Behandlingen görs med laser; du får ögondroppar innan och sen tar det max tio minuter. Det gör inte ont! Inga problem med att se efteråt! :)

Nej. jag har absolut fattat att det inte är samma sak som synkorrigering. Den vet jag att kan vara bekymmersam efteråt.

Men jag har ju bytt lins - starroperation - och hade i stort sett inga bekymmer alls efteråt. Men laser har jag ingen erfarenhet av!

Tänkte att på ett sådant här forum kanske det fanns fler som starropererat sig och drabbats av samma...

Jo jag ville bara förtydliga det med tanke på svaren du fått :)

Jag har staropererat båda ögonen, och fått efterstarr en gång på ena ögat, och två gånger på det andra. Behandlingen görs med laser; du får ögondroppar innan och sen tar det max tio minuter. Det gör inte ont! Inga problem med att se efteråt! :)
Kanon!
Smärta är jag inte rädd för.

Ville bara veta hur påverkad jag skulle vara efteråt. Det betyder att jag glatt kan boka in en rundtur efteråt. Ska vi ändå åka ivåg så kan vi gott passa på att titta på massor av saker. Släktingen bor längt bort så det mesta här är lite exotiskt :D

Liknande trådar

• Låst
Tjatter Långt tillbaka i tiden, för många hundra år sedan, vandrade Tengel den onde ut i ödemarken för att sälja sin själ till satan. Han blev...
47 48 49
Svar
961
· Visningar
44 299
Senast: LindgrenV
·
Hästvård Kort resume: Kring 9 december noterar jag att hon rör sig ovanligt lite i hagen och inte busar vilket är olikt henne. Dock var...
Svar
18
· Visningar
2 152

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka