pannkaka

Trådstartare
Hej kloka bukare!
Nu är det så att jag vill överraska in sambo med hemmagjord lasagne men iom det är första gången jag gör det behöver jag tips och om ni har några goda recept att dela med er av skulle jag vara tacksam.

Det här är min standardvariant (à la Paolo Robertos recept). Misslyckas aldrig och man tröttnar aldrig på den:

6 portioner.

Ugnstemperatur: 225°C

9-12 lasagneplattor, torkade
125 g mozzarella, skuren i små bitar
1 1/2 dl parmesanost, riven

Köttfärssås:
500 g nötfärs
3 bladselleristjälkar
2 morötter
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 tub (200 g) tomatpuré
1/2 dl persilja, hackad
2 1/2 dl rödvin
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
25 g smör
2 msk olivolja
Béchamelsås:
45 g (3 msk) smör
3 msk vetemjöl
6 dl mjölk
1/2 tsk salt
1 krm svartpeppar
1/2 tsk mald muskotnöt
Topping:
1 dl parmesanost, riven

Köttfärssås:
Skölj av selleristjälkarna, skala lök och morötter. Finhacka grönsakerna och lök samt vitlök. Smält smör i en stor traktörpanna och häll i olivoljan. Fräs grönsaker och lök försiktigt ca. 5 minuter.

Lägg köttfärs i pannan och smula sönder den med en trägaffel och bryn lätt. Tillsätt tomatpuré, persilja och vin. Smaka av med salt och peppar och låt koka såsen koka 45 minuter.

Béchamelsås:
Smält smöret i en kastrull. Rör i mjölet, blanda noga, och späd sedan med mjölken under oavbruten vispning. Tillsätt salt, peppar och muskot och låt såsen småkoka ca. 5 minuter. Rör om emellanåt. Smaka av med ev. mera salt och peppar.

Häll lite köttfärssås och béchamelsås i botten på en smord ugnsform. Varva lasagneplattor, köttfärssås, béchamelsås, mozzarella och parmesanost. Det blir tre lager med lasagneplattor och avsluta överst med lite béchamelsås och toppa med ytterligare parmesanost.

Grädda lasagnen på nedersta falsen i ugnen 30-40 minuter och tills den fått fin färg på ytan. Låt lasagnen stå en stund och stadga till sig innan servering. Bjud gärna en sallad till.

Vill du i stället göra den godaste vegetariska lasagnen, så väljer du Café Aroms variant:

6 portioner

Röd sås:
2 morötter
2 zucchini
2 gula lökar
2 vitlöksklyftor
1/1 röd chili
1 msk olja
1 burk krossade tomater (400 g)
1 dl vispgrädde (matlagningsgrädde går lika bra)
2 tsk salt
1/2 tsk socker
1 krm nymalen svartpeppar
blad från 1/2 kruka basilika

Fyllning:
250 g fryst bladspenat
200 g fetaost
8-10 lasagneplattor
150 g riven ost att strö över

Skala morötterna och skär dem i korta stavar och zucchinin i bitar. Skala lök och vitlök och hacka dem. Hacka även chilin fint. Fräs lök, vitlök och chili mjuk i oljan. Tillsätt tomatkross, grädde, morötter, zucchini, salt, socker och peppar. Låt allt puttra i 10 minuter. Tillsätt strimlade basilikablad.

Fördela 1/3 av den röda såsen i en ugnssäker form. Tina spenaten (krama ut all vätska) och strö över hälften av den och fetaosten i smulor. Täck med ett lager lasagneplattor. Varva med ett nytt lager röd sås, spenat, fetaost och lasagneplattor. Överst ett lager röd sås och riven ost. Gratinera i ugnen på 225 grader i 25 minuter. Servera med färsk rucolasallad.

:d

Jag är lat av mig och gör Kesolasagne. Då rör man ner en stor burk Keso i köttfärssåsen och slipper göra ostsås. Avslutar med riven ost på toppen.

Jag gör bara köttfärsås som vanligt. Sen en fusk-ostsås (redning med mjöl och mjölk, ost efter smak men typ 3 dl, salt, peppar). Och så ost på översta lagret.

Smidigt och jättegott. Är jag själv hemma slänger jag i rivna morötter och paprika i köttfärssåsen. Sambon tycker inte det är gott när jag gör det.

Jag gör som vanlig lasagne men jag byter ut såsen till bea sås. (som dyslexic blir det lite så i bland.)

Jag brukar göra per morbergs lasagne den är fruktansvärt god och jätte enkel :) googla lasagne per morberg så hittar du receptet :)
Sidfläsk kan bytas mor bacon om man föredrar det

Ett tips för att minska risken att bechamelsåsen blir lite bränd och smakar blä, är att hetta upp mjölken vid sidan av innan den hälls på smältsmör-mjöl-blandningen. Då kokar det upp direkt och man slipper stå och röra länge och vänta på att det blir varmt medan det bränns vid i botten.

Liknande trådar

Mat Jag har sett att frukostmuffins dyker upp som tips i olika trådar, och jag tänker att det är en perfekt grej som mellanmål på språng...
Svar
4
· Visningar
274
Senast: emma-vsm
·
Mat Jag har nyss köpt en Le Creuset-gryta och vill så gärna göra goda bröd i den! Dock är jag lite nervös då många recept vill att man ska...
Svar
15
· Visningar
628
Senast: Caoimhe
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 529
Fritid Min mamma fyller år så vi ska till Gotland i början på mars. Vad gör man där den tiden? Tips på bra boende? 2 äldre jag och min syster...
Svar
6
· Visningar
329
Senast: Seaside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama