LÅs PÅ Stallet Eller Inte

L

Lindaslycka

:confused: Jag har en liten undran nu dårå....

Vad tycker ni Lås till stallet eller inte lås till stallet.... :o

Och varför :confused:

Vi har lås på för att det har smygit omkring idioter. stulit saker och som har gjort illa hästarna.. :(

Sv: LÅs PÅ Stallet Eller Inte

i det läget skulle jag ha lås, men samtidigt inte glömma bort att ge en nyckel till brandkåren om brand skulle uppstå

I det läget (om det förekommer stölder, folk som går i stallet osv) så kan jag förstå att man låser!

Vi har inte lås på stallet (främst pga brandrisk osv), men alla "värdesaker" är inlåsta i sadelkammaren.

Mvh Huntress :)

Lindaslycka skrev:
:confused: Jag har en liten undran nu dårå....

Vad tycker ni Lås till stallet eller inte lås till stallet.... :o

Och varför :confused:

Vi har lås på för att det har smygit omkring idioter. stulit saker och som har gjort illa hästarna.. :(

INTE lås tycker jag normalt. Just av brandsäkerhetsskäl. Stölder skulle innebära att jag låste in alla prylarna i ett rum (sadelkammare). Göra illa hästarna - hmm, svårare, men jag skulle nog hellre försöka ordna någon slags bevakning under en period. Kameraövervakning kanske? men då måste man kolla upp vad som gäller kring sånt - om man får ha det eller ej. Eller också sover några stycken över varje natt i stallet laddade med kamera och mobiltelefon för att kunna ta kort på personen och ringa polisen direkt.

Nu över sommaren när hästarna gått ute har vi haft hänglås på stallet p.g.a stöldrisk. Men annars har vi det inte då jag inte vill stå och fumla med en nyckel om det börjar brinna.

Jag gillar inte lås för det innebär att man måste ha stängd dörr till stallet och i mina ögon är det en dödssynd. Man kan stänga men då måst eman ha nätdörr och det är det tyvärr inte många som har....

vi har fläkt på i stallet över natten när de är inne så på den synpunkten så är det ingen fara ;)

Svar till allihopa

JAg skulle helst inte ha lås det känns ju inte bra ifall att det skulle börja brinna ....Bra tips det där med att brandkåren borde ha nyckel det ska jag höra efter om de har...

Men så som det är här i stockholm så kan jag sova bättre om natten om stallet är låst även om det finns en brandrisk.

Hua man kan ju aldrig va helt lugn för nånting. :crazy:

Hej!
Jag skulle inte ha lås, för att om det brinner så är det större chans för hästarna att komma ut om det inte är lås på dörren.Men å andra sidan så vill man ju inte att andra ska skada sina hästar och stjäla saker
..................
Donald Duck

Är det i Stockholmstrakten det smyger omkring någon som skadar hästar? Var ungefär?
I stallet där min medryttarhäst står så står dörrarna öppna på natten men allt av värde, sadlar m.m är inlåsta.

det här är vid järvafältet... Det har ju inte hänt nått nu ...men förut så var det tydligen nån som hade gjort illa nån häst... nu har vi ju lås så nu har det junte hänt nått.. Mende vågar ju iinte ta bort låset heller

Jag föredrar olåst pga brandrisken (mammas och pappas hemman brann ner och en del djur omkom) men så står mina hästar ute på landet och risken att någon skulle komma in i det stallet är ganska så minimal. Sadlar och annan utrustning är inlåsta.

Vi låser aldrig stallet när hästarna är inne, just pga brandrisken. In till sadelkammaren är det alltid låst och ytterdörren till stallet låser vi när hästarna inte är inne.

I själva stallet finns bara grimmor och mockredskap så det finns inte mycket att stjäla där.

Vi har stallet olåst och allt av värde inlåst i separat byggnad. Vi har haft stallet låst en period i samband med att ett av våra fölston blev knivskuret. Det blev väldigt dålig luft i stallet när vi inte hade dörrarna på glänt trots att vi har relativt bra luft, högt i tak osv. Ur brandsynpunkt så brinner nog stallet ordentligt innan brandkåren ens hinner dit då det finns så mycket lättantändligt i ett stall och hinner de dit så kan de säkert ta sig in även utan nyckel för ni har väl inte pansardörrar? Däremot kan det bli jobbigt för privatpersoner att få upp dörrar om de inte vet hur de ska få tag på nyckel. Att hantera panikslagna hästar i ett brinnande stall är heller inte det allra lättaste. Som tur är brinner inte stall så ofta. Arbeta för brandsäkerhet och lås om det känns bättre men är det någon som verkligen vill in så kommer den personen nog in ändå. :(

så rätt så rätt ....
Precis så har jag tänkt men du var en klippa på att formulera mina tankar ;)

Mina grejer skiter jag väll i egentligen ....det värdefulaste som finns i stallet är ju för mej HÄSTARNA det är ju dom som jag vill skydda.

Hade det det bara vart pgr av stöld risken så hade jag inte velat ha låst .............

Det är mest för hästarnas skull.

Än så länge har iallafall jag inet stött på en fläkt som är likvärdig med öppna dörrar .....

Djurjouren skrev:
Än så länge har iallafall jag inet stött på en fläkt som är likvärdig med öppna dörrar .....

Om du gör allt rätt är det bättre med fläktstyrd ventilation, då kan du även få balanserad ventilation. Många små tilluftsintag är dessutom bättre än få stora. På vintern fungerar det bra utan fläkt men på sommaren finns ingen naturlig drivkraft (temperaturskillnad) så då behövs oftast fläkt för att få luftväxling.

Och detta säger jag som inte har någon fläkt. :angel:

Vi har ju fönstrena öppna oxå...+ fläkt det är inget stort stall edt är 2 små.... så edt med dörren öppen så skulle det nog till o ch med regna på min häst som står närmast dörrn

jag skulle nog ha stora ingången olåst men larmad, eventuellt haka på någon bit ståltråd (som går av om man drar upp dörren) innifrån (och gå ut genom bakdörren och låsa den)..

fast drömmen är juh att ha alla dörrar låsta och vid brand/gaslarm(för mkt hästfisar) så öppnas dörrarna på vid gavel automatiskt, det gör även alla boxdörrar och jättestora airbags trycker hästarna ur sina boxar och skickar ut dem i hagen..
fast då skulle man nog utnyttja detta och göra en liten brasa på stallgången varje morron så man slipper gå ut med hästarna :D

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 360
Senast: Lutten
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
534
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 085
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama