G

geli

Vår unghäst (4 år) blev igår ordentligt sparkad i hagen med en stor lårkaka bakom/nedanför höftbenet som följd. Han rörde sig mycket motvilligt när vi bad honom men stödde inte på "kakbenet" i boxen. Vi kylde svullnaden och satte på stallbandage på bakbenen som extra stöd. I morse skrittade vi honom och tyckte haltandet blev något bättre när han gått en stund. Ska skritta honom nu igen i kväll.
Det finns inte så många hagar så han kan gå själv i en, utan han kan bara vara ute i egen hage halva dan, resten av tiden får han stå i sin box.
Nu till mina funderingar över hur vi bäst hanterar situationen.
När kan man börja skritta honom uppsutten? Hur mycket ska han röra på sig? När kan man börja träna lite mer som vanligt? När kan han gå tillbaka till sin hage med de andra som han gått med i en månad? (Det kommer en ny unghäst i morgon)

Sv: Lårkaka

Eftersom det verkar som det bara sitter i musklen så tycker jag nog att du ska röra på honom så mycket som möjligt. Då får ju musklen röra på sig och ev. koagulerat blod försvinner fortare och han blir inte lika stel. Skulle tro att du kan rid-skritta utan problem. Om några dagar kan du nog till och med börja trava kortare sträckor. Han kommer säkert vara lite stel i början, man vet ju själv hur det känns när man blivit sparkad på någon mjukdel..! Blir det inte bättre efter några dagar kan du ju ringa vet. och fråga vad dom tycker.
Brukar han gå i hagen med samma hästar? Brukar dom "slåss"? Brukar det vara lugnt i vanliga fall hade jag nog släppt ut honom igen. Ju mer han får vara ute och röra på sig desto bättre!

Bra med kyla för att motverka inflammation, svullnad och smärta. Håller med Lillaloppan, rör på honom försiktigt hellre än att ställa av helt. Belastningen är viktig för att muskeln ska förbli lika elastisk som förut när den läker. Efter ett dygn har reparationsarbetet börjat, nedbrytningen av den skadade vävnaden pågår för fullt redan nu och nya muskelceller ska bildas.
mvh
Lejonelle

Jag skulle skrittat ut hasten sa mycket jag kunde. Hade jag en skrittmaskin hade jag latit hasten ga dar ett par timmar ocksa!!

Hasten behover blodcirkulation och varme. Kyla gor kakan bara varre!!
Massvis med vitlok for cirkulationen och ror pa hasten.

For 1,5 ar sedan blev jag sparkad av en nyskodd c-ponny pa utsidan av mitt vanstra lar. Kakan var stor och hard!! Idag har jag fortfarande en knol kvar i laret, vilket bade doktor och massor sager kommer ta ar att forsvinna.

Nar du har med blodningar, senor eller ligament att gora ar kyla bra, nar det galler att mjuka upp muskler dock, ska du varma.
Dessutom skulle jag gett hasten smartstillande, for det gor valigt ont!!

Råkade ut för en lårkaka i somras, då pålle gick omkull i hagen och slog i ordentligt. Där blev det dock inte hårt, utan utgjutningen var mjuk och plaskig hela tiden den fanns där synlig. Som mest mätte den 30x40 cm. Fick smärtstillande och inflammationshämmande de första fem dagarna, sedan klarade han sej ändå utan medicin. Var stelbent och öm första dagarna, men sedan skrittade jag uppsuttet och när svullnaden började gå tillbaka och jag såg att han inte tyckte det var obehagligt med "plaskkänslan" när vätskan rörde sej så ökade jag tempot undan för undan.

Enligt vet kunde det ta upp till ½ år innan det hela absorberats, tyckte det gick fortare än så men då var det inte någon hård kaka det rörde sej om heller.

Har en 5 år gammal fd lårkaka på halvblodet.
Den har visserligen minskat i omfång, men kvar är ett ödem stort som 1-2 handflator.
Tvivlar på att den någonsin kommer att försvinna.
Nu hade hon inga större problem med detta när den var "ny" men jag smörjde på någon slags utdrivande salva som skulle påskynda försvinnandet.
Men jag kan inte påstå att det hjälpte. Hon har inga problem av den idag heller.

Tack för era inlägg! Det känns bra att få lite tips, råd och erfarenheter från andra.
Vi har fortsatt att skritta honom och han haltar allt mindre. Ska skritta från marken idag också sedan uppsutten i morgon om han inte visar hälta då.
Igår stödde han även (motvilligt) på benet med kakan så vi snabbt som ögat kunde lyfta den friska hoven en stund. :banana:
Helt klart mår han bra av att röra sig och vi funderar på att släppa tillbaka honom med de andra i helgen om han rör sig utan hälta och kan vända sig relativt smidigt i boxen och så. Vill ju att han ska kunna "komma undan" när de busar med varandra, vilket de gör.

vi hade en tjej i stallet där jag jobbade med en ordentlig kaka, det tog några månader innan den försvann helt, hon fick gå i hagen som vanligt under hela tiden, och vi mortionerade henne, lungnare den första veckan sedan som vanligt (hon var redan konvalisent) och så fick hon massage

Liknande trådar

Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
4 223
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 750
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 769
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 571
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka