majola

Trådstartare
Gammelhästen har som en lårkaka på ena låret, eller snarare upp vid höftknölen. Jag antar att han blivit biten eller sparkad.

Den är ca 0,5-1 cm tjock och ca 5*3 cm stor. Ömmar inte när man trycker på den.

Vad kan det vara och hur ska man behandla det?

Sv: Lårkaka?

Låter som ett ödem...
Köp Orudís gel 2.5% på apoteket och smörj varje dag tills det är borta. Ta en ordentlig klick och kladda in det.
Det är inget farligt, men tar tid innan det är helt borta.

/cj

Jag glömde skriva att det är hårt... Kan ödem vara hårda också, jag trodde de var mjuka.

med risk för att det blir "folkstorm"...jag skulle ge homeopatisk arnica D12 + massera med arnikaliniment.... :D

martha skrev:
med risk för att det blir "folkstorm"...jag skulle ge homeopatisk arnica D12 + massera med arnikaliniment.... :D

Jag funderade faktiskt på arnikaliniment igår. :) Var kan man få tag på arnica D12 och vad kostar det?

Jag tror att min häst också råkat ut för något liknande. Fast på halsen. Värsta stora knölen, hård och inte särskilt öm, lite lite öm är han kanske. Jag har inte gjort nånting jag har jobbat honom som vanligt förutom att jag varit uppmärksam på arbetsvilja, samt eventuell hälta, "knölen" sitter i närheten av bogbladet så om han börjar gå orent på det frambenet är det nog för att han är störd av "knölen".

Jag har tidigare sett två hästar med hematom, en hade den på bringan och den andra på låret. De växte ett par veckor och sen krympte de igen...fast de behandlades inte mer än så

Vad är det för skillnad på hematom och ödem ?

Liknande trådar

Anläggning Under sommaren har jag byggt en ridbana åt mina döttrar, och eftersom jag har lärt mig och fått mycket hjälp härifrån om hur man bygger...
Svar
5
· Visningar
1 227
Senast: Lars L
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 396
Senast: Anna-Bella
·
Övr. Barn Då är tiden kommen för att önska skola till förskoleklass. I samhället vi bor finns 2 olika skolor med F-3 som man får önska mellan. Vi...
Svar
10
· Visningar
790
Senast: Badger
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 778
Senast: 13579vas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka