F
FridaW
Jag ska lära min mamma och hennes sambo att rida så småningom, själv är jag 13 år. Dom ska lära sig på mitt arab sto som är väldigt pålitlig m.m. Säg några olika övningar som kan passa till vuxna så är ni snälla
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
palle skrev:Serpentiner...då lär dom sej styra och hålla balansen..
Använder jag till ALLA sorters nybörjare, vuxna som barn som handikappade.
Ha stora avstånd mellan rundningsmärkena i början.
Ex. har du 3 "koner" på ena långsidan = 2 serpentinbågar och 1 "kon" på motsatta långsidan som dom lägger en volt runt.
Eller så sätter du 3 eller 5 "koner" på mittlinjen och så får dom byta varva varje gång dom ridit igenom serpentinen.
Låt dom öva med halvlånga tyglar i början.
LionQueen skrev:Trava, sakta av till skritt sen halt. Från halt till skritt till trav till halt, sen trav därifrån utan skritt. Lite sådana övningar. Behärska hästens gångarter.
Snett igenom, volter, volttillbaka och kanske sen skritta över cavalettibommar. ?
SjälvklartPoetry_princess skrev:Börja med teori innan de sitter upp!
Gå igenom lite grundläggande om hästens olika delar, hur hästar beter sig, och vad ridning egentligen går ut på. Då känner de sig tryggare när de sitter upp.
Börja med att de får lära sig gå framåt, stanna och svänga. Det räcker med enkla vändningar över ridbanan och öva att göra halter.
Och så vidare till trav, lättridning, galopp osv.
Det kan vara en bra idé att du longerar de första gångerna de ska få prova att trava och galoppera, så har du koll på hästen om hon skulle reagera på deras ev. dåliga balans.
Men jag vill inte vara taskig eller så nu, men det är nog ändå aningen bättre om de tar några lektioner på ridskola för att lära sig grunderna först. Så kan de fortsätta med din häst sen
Skjøldur skrev:Gløm inte marktræning!
Dom behøver kunna hantera hæsten från marken och ta ledningen
først. Det gør både hæsten och nøbørjarna tryggare. Om dom ær stela i kroppen så har dom nytta av lite vanlig gympa och stretching
också. Inte minst efter ett ridpass, då kan ju æven de som har ridvana få ont om dom inte ridit på længe.
Det ær jættebra med lite balansøvningar också. Till ex slæppa tygeln
och hålla armarna rakt ut åt sidorna. Sedan kan dom prova att få
hæsten att sakta in genom att bara anvænda sitsen, och prova om
dom kan få den att svænga. Nybørjare ær ju i regel vana vid rattar
och styren, men tyglarna funkar ju varken som en bilratt, handtag eller cykelstyre! Det føstår dom sækert om dom tænker efter, men
nybørjare som blir skræmda brukar ju instinktivt slita tag i tyglarna...
Be dom rida utan stigbyglar ibland också. Om dom ær ængsliga kan
du ju leda hæsten.
Till sist kan du ju fråga om dom inte vill leka hæst med dig.
I så fall tar du en lagom lång lina, och så får en av dem vara hæst.
Den personen har en ænde i varje hand och så går du bakom och
gør som då du håller i ett par riktiga tømmar eller tyglar.
Gør till ex en førhållning genom att luta dig lite bakåt, inte genom
att dra med armarna... Gør sedan fel och be "hæsten" kænna efter
om det ær någon skillnad. Man kan læra sig mycket genom lek!
ha det så kul!
Det gör jag också, hur gammal är du?Andrea_med_A skrev:Min mamma ska minsann också snart lära sig att rida. Själv tänker jag hålla lektioner , du har väl själv varit nybörjare och kanske är lite medveten om olika övningar ?
Jag hade tänkt träna hennes balans, genom att låta henne rida utan stigbyglar och röra tårna med fingrarna m.m . Sedan ska hon få lära sej lite olika saker som halt, och lätt sits m.m .
frågan är bara om jag får upp henne, haha håller på att övertala henne för tillfället och änsålänge så går det nog ganska bra