Lära unghäst vara själv i stall och hage

A

angelhorse

Jag skulle vilja ha bra tips hur ni har vant era unghästar att vara
inne själv i stallet och i hagen
:angel:

Sv: Lära unghäst vara själv i stall och hage

Min fick börja när han var föl att vara ensam i boxen när mamma gick på promenad (endast några minuter i början, sedan längre). Jag har aldrig tränat honom på att vara ensam i hagen, han var 2 år när han behövde vara det första gången, men det var inga problem.

Min häst representerar kanske inte majoriteten dock, han följde sin mamma i tre-fyra dagar, sedan var det grimma på som gällde om man skulle ha honom dit man ville och inte galopperandes runt på ägorna :D .
Första gången vi tog ut mamman var HON jätteorolig, fölis tittade ut en gång och lade sig sen och sov ;) . Det fortsatte han med när vi började rida stoet, alternativt blev han ARG för att mjölkbaren gick iväg :p .

Tack för svaret, men min är 4 år och är inte tränad att stå själv hoss
uppfödaren ,jag har börjat att ta in korta stunder itaget och stå i hagen men matte kan ju alltid vara med och jag vill att det ska vara
så odramatiskt som möjligt jag vill inte att hästen skena runt ensam ihagen och skada sig allvarligt .
tyvärr vet jag flera som har hästar som trots hög ålder ej kan lämnas ensama och men jag vill att min häst ska lära sig det så fort som möjligt(rent säkerhetsmässiga skäl).

:cool:

Har samma dilemma med min 3-åring. Gör som du - korta stunder i taget. Vid utsläpp tar jag numera alltid ut henne sist, och hon har lärt sig den rutinen nu och står snällt och väntar på mig. I början var hon på väg att klättra ut ur boxen.

Men om jag gör så i nån annan situation än just utsläppet så blir hon fortfarande hetsig och försöker "klättra ut" vilket hon inte lyckas med. Det är nog bara att fortsätta utsätta unghästen för olika situationer och "utnyttja" vardagsrutinerna för successiv tillvänjning.

Detta är ett av de svåraste problem att träna bort. Oftast så måste man hålla på och underhålls träna hela tiden. Om man tex skickar hästen på bete tillsammans med andra hästar så att de går tillsammans jämt så brukar man få börja om från början när de kommer hem igen.

Oftast går det bra om man tex följer vissa rutiner. Som att lämna hästen själv vid utsläpp. Då kan det gå jättebra. Skulle man dock ta in hästen själv så kan det bli ett väldigt liv på hästen.

Ston som har detta beteendet brukar oftast vara värre när de är brunstiga.

Skulle nog fortsätta på ditt sätt med bara den ändringen att alltid ge hästen mat i samband med att den blir lämnad ensam. Och då tänker jag inte på hö utan kanske morötter eller havre och liknade.

Tänk också på att det nästan alltid är lättare att lämna än att lämnas. Dvs hästen kanske klarar av att stå i stallet själv om den lämnat de andra hästarna i hagen men den kanske inte klarar av att bli lämnad kvar i stallet av de andra.

Mvh

Tora

Tänk också på att det nästan alltid är lättare att lämna än att lämnas. Dvs hästen kanske klarar av att stå i stallet själv om den lämnat de andra hästarna i hagen men den kanske inte klarar av att bli lämnad kvar i stallet av de andra.
Detta upptäckte jag oxå, 3-åringen var van att bli uttagen sist till hagen likaså bli intagen ensammen men en dag föll det sig så att han skulle först ut till hagen och det gick käpprakt åt h*lvete så det blev till att träna på detta o efter ett par dagar gick det galant! Sådant som man inte tänker på, man tror ju att om de kan vara ensamma på ett ställe så går det alltid...

Jag började f.ö med honom så fort jag fick honom vid 7 mån ålder, fick gå ut sist till hagen och i början skyndade jag mig tillbaka till honom när jag satt ut näst sista hästen o successivt utökade jag tiden o det tog inte lång tid innan han sket i vilket.

Nu har jag en till skitunge som är 10 mån o han fixar att lämna hagkompisen o idag började jag med att han blir uttagen sist till hagen, skyndade mig tillbax o han studsade runt i boxen o jag hade ett rent helsike att få på honom grimman men det går säkert bättre om ett par dagar.
Jag känner lite som så att jag tar en sak i taget, nu har han fixat att lämna hagkompisen ett tag så då börjar vi med nästa sak osv.
Ingen av dessa har blivit lämnade ensamma i hagen ännu men det blir nästa projekt :)

jag brukar börja med att ta "hästen från flocken". aldrig flocken från hästen i början. det brukar vara lättare.

tar tex. ut alla hästarna och tar sedan in den som ska tränas igen. ställer helst i stängd box med mycket strö och mat i början.

när det går bra så tar jag ut den häst som ska tränas i hagen själv en stund innan övriga går ut, det brukar funka fint.

att ta hästen från flocken brukar göra dom mindre "upprörda/stressade", det är ju alltid jobbigare för en pålle att "bli lämnad"

Håller med övriga om att det är lättast att börja med att ta in den egna hästen från hagen, och låta den vara själv i stallet en stund - det tar längre tid att lära hästen att bli lämnad t.ex. vid morgonutsläppet om den skall stå inne och övriga skall ut.

Jag köpte också min häst när han var fyra, och han hade då gått i flock hela sitt liv, aldrig ensam. Det tog nog något år innan han fullt ut accepterade att vara ensam inne i stallet, men sedan har det aldrig varit några problem. I början såg jag till att det alltid var någon mer häst kvar inne om han skulle lämnas inne när de andra släpptes ut, och så småningom började det gå bra att lämna bara honom kvar inne. Att bli intagen från hagen och ensam i stallet en stund gick snabbare att lära sig, och var ju också naturligare att träna på t.ex. före och efter ridning.

I hagen är min häst i stort sett aldrig ensam - det finns 15 hästar i stallet och hagen, så det är ju alltid någon mer ute.....

Eftersom jag bara har två hästar, varav en är unghäst 04 och den andra är tävlingshäst, så blir det mkt att unghästen fått vara själv när jag rider den andra. Först var hon lite stirrig i boxen gick runt och så, men efterhand brydde hon sig inte alls. I hagen har hon med varit själv, mkt lugnare där än i boxen. Så redan när hon var ett, då vi fick hem henne har hon fått vara själv både ute och inne och än så länge går det toppen.:)

*host harkel* Vi lämnar dem i hagen :angel:

Vi har bara två och mammas rids ju alltid så det blir naturligt att unghästen stannar kvar i hagen när den stora tas in. Precis som vi tar in bara unghästen när den ska pillas med. Har alltid ngn som är kvar hemma o har lite koll de första gångerna men det har aldrig vart ngt problem.

Liknande trådar

Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 051
Senast: Tora
·
Övr. Hund Hur tänker ni andra kring att gå med kopplad hund genom en hage med djur? Tänker ni olika beroende på vilket djur? Jag har under mina...
2
Svar
34
· Visningar
3 114
Senast: Santoxen
·
Anläggning Nån som har tips hur man sköter en 40*40 m hage som hästarna går i året runt. Skulle t.ex vilja att det växer tätare med gräs blir...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
9 564
Senast: Grazing
·
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 355
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama