lära unghäst stå uppbunden - stå stilla.

A

Annikan

Hej, har trådar inne på Hästhanteringsidan men tänkte kolla om det finns fler tips att hämta här....
Har just fått hem en snart 2 år gammal arab och skulle gärna vilja höra lite hur ni har gjort när ni lärt era unga stå uppbundna i stallet? Binder ni hårt o fast o väntar på att de ska ge upp eller har ni andra ideér om hur man kan göra detta lungt o trevligt för hästen?
Har fått blandade tips om töjbara grimskaft, binda bara i balsnöre alt. sättta fast honom helt...
Har tänkt satsa på att binda honom i boxen o gå vidare från där - men uppskattar all övrig info ni kan ge mig!

Sv: lära unghäst stå uppbunden - stå stilla.

Vill du lära hästen att stå uppbunden ska du binda den och se till så den inte kan komma loss.

Balsnören i grimman är en helt värdlös uppfinning. Använder du det så kommer du bara att få en häst som lär sig att komma loss från början.

Den erfarenhet jag har av töjbara uppbinningsanordningar är inte negativa. Men jag förstår faktiskt inte vad de ska vara bra för. När de är uttöjda maximalt av att hästen drar i grimman så blir det ju ändå ett "fast" motstånd..

Att binda upp hästen högt däremot kan vara ett tips. Då får den inte samma styrka att "rycka" och slita sig. Bind inte för långt så hästen kan fastna med ett framben tex. Inte heller för kort så hästen får ont i nacken av att stå uppbunden. :)

Om du inte binder högt så se till att grimskaftet inte är för långt så hästen kan få det över nacken. Det brukar de inte uppskatta utan bli mest skärrade av.

Använder alltid balsnöre i grimman på mitt 2½åriga sto, då hon får total panik av att sitta helt fast. Dock på min lite stadigare d-ponny skulle jag inte använda balsnöre. :p Han trasslar i övrigt bara in sig om man binder upp honom.

Var försiktigt bara. Man kan skada många viktiga nerver i nacken på hästen om de "hänger i grimman".
Måste tillägga bara använd ALDRIG repgrimma vid uppbindning!!livsfarligt!

Ida skrev:
Använder alltid balsnöre i grimman på mitt 2½åriga sto, då hon får total panik av att sitta helt fast. Dock på min lite stadigare d-ponny skulle jag inte använda balsnöre. :p Han trasslar i övrigt bara in sig om man binder upp honom.

Var försiktigt bara. Man kan skada många viktiga nerver i nacken på hästen om de "hänger i grimman".
Måste tillägga bara använd ALDRIG repgrimma vid uppbindning!!livsfarligt!

Du låter alltså henne slita sig när hon får "panik"?

Ja hellre en lös häst en en häst med nackskador för livet..
Men detta beror mycket på hennes psyke, tvivlar på att hon "lär" sig att ta sig lös.. Dock vad gällande min ponny som jag nämt tidigare skulle han fatta på en gång att han kom lös bara han röck till lite..:P

Allmänt!

Jag har svarat ett flertal gånger i trådar med liknande frågor, och varje gång är responsen lika nedslående. Man är inte intresserad av något annat än ”snabbfix” och pryllösningar!
Det är ett j—la (förlåt) ältande om vilken apparat eller grej som ska lösa problemen, och hur man ska/inte ska använda dessa.

När tänker folk börja funder i andra banor??? I forumen ”utanför NH” är det meningslöst att ens försöka, men här i NH borde man väl kunna slippa sånt som är tvärt emot hästmannaskap?

Kan man inte få sin häst att stå lugnt och stilla utan en massa prylar, är det tid att fundera över sitt hästägande!

Jag blir så trött och less!

LIA

hmm.. förstår inte riktigt hur du tänker där. :confused:
Vad man ska hitta på för lösning beror ju helt på vad man har för typ av häst. Eller hur? :bump: Man måste ju kunna anpassa efter pållen och inte låsa sig fast vid att allt måste ske på ett visst sätt.

Jo, jag tänker så här..

Min första tanke, när jag började läsa Annikans inlägg, var att berätta lite om hur jag skulle göra (eller hur jag tycker man ska göra, om du så vill). Men så läste jag färdigt hennes inlägg...

Och så läste jag övriga inlägg...

Nu vill jag säga, att Gerds inlägg iofs inte är fel ur min synvinkel, när det gäller sakligheten om "hur att binda".
Vad jag hänger upp mig på, är uppfattningen att enda sättet att ha hästar stå stilla på ett ställe, är att binda fast dom på detta ställe. Resonemangen gäller alltid hurdana rep, fjädringar, krokar mm, osv man ska ha. Varför tänker ingen i andra banor???

Vad man ska hitta på för lösning beror ju helt på vad man har för typ av häst. Eller hur? Man måste ju kunna anpassa efter pållen och inte låsa sig fast vid att allt måste ske på ett visst sätt.
Ja och nej. Det är ju just det, att inte låsa sig fast! Hästtyp är för mig ointressant, dom allra flesta går att anpassa (!) till "icke låsta lösningar", i st f att vi ska anpassa oss efter pållarna.

Min åsikt: Man ska kunna ha sin häst ståendes i stallgången (exempelvis) med bara ett balsnöre som förtöjning. Balsnöret, inte för att den ska kunna slita sig loss, utan för att det inte behövs mer!

Men för att ha hästen så, behövs vidgade vyer för många här!

LIA

LIA skrev:
Jo, jag tänker så här..

Min första tanke, när jag började läsa Annikans inlägg, var att berätta lite om hur jag skulle göra (eller hur jag tycker man ska göra, om du så vill). Men så läste jag färdigt hennes inlägg...

Och så läste jag övriga inlägg...

Nu vill jag säga, att Gerds inlägg iofs inte är fel ur min synvinkel, när det gäller sakligheten om "hur att binda".
Vad jag hänger upp mig på, är uppfattningen att enda sättet att ha hästar stå stilla på ett ställe, är att binda fast dom på detta ställe. Resonemangen gäller alltid hurdana rep, fjädringar, krokar mm, osv man ska ha. Varför tänker ingen i andra banor???

Ja och nej. Det är ju just det, att inte låsa sig fast! Hästtyp är för mig ointressant, dom allra flesta går att anpassa (!) till "icke låsta lösningar", i st f att vi ska anpassa oss efter pållarna.

Min åsikt: Man ska kunna ha sin häst ståendes i stallgången (exempelvis) med bara ett balsnöre som förtöjning. Balsnöret, inte för att den ska kunna slita sig loss, utan för att det inte behövs mer!

Men för att ha hästen så, behövs vidgade vyer för många här!

LIA

JA! Fram för stillastående icke-uppbundna hästar!

Jag gjorde såhär med mitt föl (och har börjat att repetera samma procedur nu efter en lång betessäsong, fast nu går vi lite fortare fram):

1. uppbindning i box varje kväll under några veckors tid i samband med utfodring (korta stunder som utökades till att bli längre och längre efter hand), med boxgrannen inne i stallet
2. uppbindning i stallgång, först korta stunder för ryktning (vilket hon gillar), med boxgrannen inne i stallet
3. uppbindning i box vid utfodring, med boxgrannen ute i hagen (jobbigt i början)
4. uppbindning i stallgång längre stunder (kunna stå och vänta på att jag gör rent boxen t ex), med boxgrannen ute i hagen

Uppbindning har skett med vanlig grimma och rep/grimskaft, hon har hela tiden suttit fast ordentligt, men jag har när hon varit i boxen oftast stått på utsidan med ett rep som jag kunnat växelvis kunnat ge efter och hålla emot med, för att hon skulle lära sig att det verkligen var fast som gällde och att det är behagligast att stå stilla för då är det inget som drar emot.

Resultatet: trots att hon är en orolig själ (kan stegra sig om hon blir lämnad lös i en box) så står hon alltid väldigt lugn när hon blir uppbunden i spilta eller i box, hon har lärt sig att fast betyder fast och får inte panik.

Annikan skrev:
Hej, har trådar inne på Hästhanteringsidan men tänkte kolla om det finns fler tips att hämta här....
Har just fått hem en snart 2 år gammal arab och skulle gärna vilja höra lite hur ni har gjort när ni lärt era unga stå uppbundna i stallet? Binder ni hårt o fast o väntar på att de ska ge upp eller har ni andra ideér om hur man kan göra detta lungt o trevligt för hästen?
Har fått blandade tips om töjbara grimskaft, binda bara i balsnöre alt. sättta fast honom helt...
Har tänkt satsa på att binda honom i boxen o gå vidare från där - men uppskattar all övrig info ni kan ge mig!

Håller med LIA till viss del, visst ska hästen kunna stå stilla utan att vara uppbunden men jag vill att han ska kunna vara bunden också.
I ett stall med ett antal hästar o fler som rör sig kan det vara positivt att kunna binda upp för att andra ska känna sig trygga när de pysslar med sina hästar. Ska dessutom köra in så småningom o skulle vilja att han känner sig trygg i att stå uppbunden också även om jag naturligtvis tränar honom i att stå stilla även utan "tvång".

Gerd. Du anser alltså att jag kan binda honom o låta honom tampas tills han ger sig? Om han går ner på knä o så då? Idag ställde jag upp honom på prov o tyvärr slet han tills grimman gick sönder.... funderar därför på om jag ska köpa nya grejer o binda honom en gång för alla. Känns tråkigt dock att behöva tvinga på honom detta.... Det lustiga är att när han väl kommer loss så är han inte det minsta skärrad utan ställer sig lungt o tittar på mig så det verkar ju inte skrämma honom direkt... bara en fix idé kanske... Dessutom verkar han alltid slita bakåt... kanske skulle jag ställa honom där det inte går att backa... eller är det bättre att han står med huvudet innåt.....
Detta är enda problemet jag har med honom, i övrigt är han en underbart lugn o lyhörd häst.... hjälp..

Min unghäst slet sig om och om igen oberoende av vad jag försökte tills jag förbjöd honom att backa. Vände alltså på det. När han sedan inte fick backa så stod han lugnt och fint och gör även idag utan några problem. Kanske kan vara något att prova när inget annat funkar.
MvH MuMiN

Min mammas nordsvensk fick i sina yngre dar ofta för sig att när hon hade stått färdigt uppbunden i stallgången så drog hon järnet bakåt ut genom stalldörren.. vilket alltid resulterade i trasiga grimmor el. grimskaft. *suck* Nu har hon slutat med det (ta i trä!)

Vi stängde helt enkelt stalldörren & tjötade på henne att stå stilla.. & som nån ovan.. förbjöd henne att backa (just då)..
Det som är lite lustigt är att på premieringar/utflykter så uppför hon alltid exemplariskt.. men hemma kan hon vara ett riktigt troll.!

Även om jag som LIA tycker att hästarna ska kunna stå lösa på gången, så måste man vara förberedd på att andra människor med andra idéer ska kunna hantera hästen på sitt sätt utan problem (t ex på klinik om olyckan händer) och dit hör att kunna stå uppbunden utan att få panik. De flesta hästar brukar klara att stå uppbundna om de klarar att stå lösa, men din kanske har dåliga erfarenheter i bagaget?

Det bästa är såklart att träna på det när de är föl och inte tillräckligt starka och tunga för att skada sig, speciellt om man binder dem högt.

Om man binder högt (ovan för huvudet) så lyfter framdelen när de drar bakåt och de får inte samma kraft. Har du provat med det? Annars kan man slå en löpsnara runt bröstkorgen med ett grovt rep, dra den genom grimman och sedan binda över huvudet så att hästen sitter rejält fast, men inte kan skada huvudet eller dra sönder grimman.

Men nu gäller det att sakerna håller och att repet inte är för tunt, så att det skaver. För om den kommer loss, så lär den sig att det fungerar att få panik. Meningen är att lära den att den inte dör av att sitta fast, och det måste den komma underfund om själv.

Carina på Silver Arabians

PS Det kan även vara värt att kolla hans nacke. Hans reaktion kan bero på ont i nacken (gammal skada eller helt enkelt växtvärk) och då måste ju det rättas till först, såklart.

Har du knutit rätt (dvs. i ögonhöjd för hästen) och med grejer som håller (de fååår inte gå sönder för då testar de igen och igen) så får den INTE nackskador.... Detta ryckande och panik får de KANSKE de första gångerna men sen har du en säker häst vad gäller uppbindning (har den testat ordentligt och inte kommit loss testar de sällan mer) Vill du ändå helgardera (om du inte tror mig när jag säger att de inte får nackskador) så sätt på en halsrem (sån som kor har) och knäpp grimskaftet både i grimman och i den.
Det bästa är att de får göra detta när de är så små och klena som möjligt,då blir inte kraften så våldsam...

Ida skrev:
Ja hellre en lös häst en en häst med nackskador för livet..
Men detta beror mycket på hennes psyke, tvivlar på att hon "lär" sig att ta sig lös.. Dock vad gällande min ponny som jag nämt tidigare skulle han fatta på en gång att han kom lös bara han röck till lite..:P

Jag är med på både resonemanget att en häst ska kunna stå lös,men att den även ska kunna stå bunden.
Jag har en ardennersomfick för sig att backa ur transporten i ett gummirep. Hon orkade backa ur hela transporten men fick efter enminut ge sig och gå in igen för att hon inte orkade hålla emot.Efter detta har hon aldrig försökt backa ut utan kommando.
Förra årets föl skulle gå jämte sin mamma hennes sele. Hon fick oxå sitta fast i selen med ett gummirep,visst hon försökte stanna men mamma gick och hon orkade inte hålla emot repet utan fick hoppa ikapp och efter ett par skutt så lärde hon sig. Efter detta var det inga problem varken i sele eller för oss att leda henne.
Jag förstår inte resonemnaget att ett gummirep kan skada nacken. Det ger ju med sig och eftergiften (belöningen) kommer ju direkt de går fram.
Min islänning har dragit i repet men nu backar hon ett steg och så fort gummirepet hängeri luften går hon fram igen. Jag tror att (vill tro) att hon har fattat att det är jobbigt att kämpa emot.
Men man måste vara säker på att gummirepet håller. Har hört talas oom rep där ringarna har släppt för de inte har varit genomgående och svetsade. Tänk även på att bindringen i väggen också håller. Själv litar jag inte på Börjes ringar,de har gått sönder för mig. Tacka vet jag båt-ringar...

Jag också tycker att hästarna skulle kunne göra båda. Och det spela igen roll vad ålder dem är när man lära dem, att man ska förbredda ett föl lika mycket psykiskt som än vuxen häst.

Jag hålla med Lia en del att folk gärna ta "quick fix", istället att ta tid förbredda hästen ORDIDLIGT att vara bunden. Om man ta hand om vad stör hästen inne i gärna, så behöver man inte köpa grejer "som håller", nack rems, nya utrustning och tvinga en hästa att "acceptera det". Och ingen nackskador heller.

Jag läser mycket i bukes och vad visa folk skriver och jagtänkar att det är en mirakel att det inte finns mer olyckor och dödfall än vad finns nu. Det verkar att ta en psykist sätt att träna en häst är ett helt ny grej. Men att det har funnits för några 100 år....Men samtidet det tar tid och folk har så brottom i livet! Om vi älskar hästar så mycket hur kunne en person ta en häst och bunda up det tills det slutar kämpa. Och till och med tycker att det var ok.

Allmänt,
för att klargöra mitt inlägg ovan.
Jag skriver alltså inte, att hästen skall kunna stå lös i stallgången (även om jag uppfostrar mina till det), men att den ska kunna stå fastbunden med bara ett balsnöre runt halsen! Det skall alltså inte behövas båtförtöjningar eller dylikt, som håller kvar hästen med fysikt tvång.
Följdriktigt ska hästen inte se något behov av att försöka slita sig loss. Det är upp till oss människor att på ett positivt sätt "informera" den om detta. Som California skriver, så kan man göra det oberoende av hästens ålder.

LIA

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
8 151
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 348
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Ska försöka göra "problemet" så kort som möjligt... Känns som vi behöver en lösning på detta. Jag arbetar i ett stall med mellan...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 598
Hästhantering Hej! Behöver tips och idéer på hur jag ska få hästarna att stå still och känna ro när dom står uppbundna i stallgången. Har haft...
2
Svar
30
· Visningar
10 689
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar