lära unghäst stå uppbunden - stå stilla.

Sv: lära unghäst stå uppbunden - stå stilla.

Jag känner faktiskt inte alls igen problematiken. Har haft två unghästar den ena var 1½ år gammal när jag köpte honom i stort sett helt ohanterad och jag har aldrig upplevt nån problematik alls det har bara varit att binda fast så har de stått där...Tror man lätt gör för stor grej av det...som med mycket annat. Om du känner din häst är han/hon lugn så läge du är det och saer du det som naturligt att stå uppbunden så tycker de med det. Däremot skulle ajg aldrig lämna en unghäst helt ensam uppbunden nån längre stund. Det är ju trots allt du som är ledaren och lugnet eller?

Jag tog det jätte lungt... en minut till en början medan jag pratade lungt med honom och gav honom ett äppel... nästa gång så sog vi i 2 minuter och han fick litte gotter och kel och ryktade honom lite bara... du känner juh när din häst börjar bli nervös och stressad i en situation och då brukar jag avsluta, helst innan den blir obehaglig för hästen så han inte förknippar uppbindning med något negativt.
Jag tror i själva verket att det kan vara så att människor gärna vill göra allt snabbt och stressigt, det smittar av sig på sina djur, går man istället med tanken att detta får ta den tid det tar. Ofta vill man också ha råd av anndra men om man ransakar sig själv så vet man igentligen svaret på sin fråga själv...
Du känner ju ditt djur lita på dig själv och hästen kommer att lita på dig!
Ha en jätte mysig dag/kväll!

Precis. Jag förstår inte heller problemet? Man ställer sin häst i gången och binder upp den och pyssslar och håller på. Hästen tänker inte ens på om den är uppbunden eller om någon håller i ett grimskaft.

Ni som har häster som fått panik - binder ni upp väldigt kort så hästen är låst? Jag har aldrig träffat en häst som får panik av att stå stilla i en stallgång?

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
8 151
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 348
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Ska försöka göra "problemet" så kort som möjligt... Känns som vi behöver en lösning på detta. Jag arbetar i ett stall med mellan...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 598
Hästhantering Hej! Behöver tips och idéer på hur jag ska få hästarna att stå still och känna ro när dom står uppbundna i stallgången. Har haft...
2
Svar
30
· Visningar
10 689
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar