Lära stressad häst att stå still i halt/vänta på frammåtdrivande hjälp.

Angel

Trådstartare
Har ett mkt energiskt sto som vi nu börjat det svåra arbetet med att göra riktigt bra halter med...:angel:
och det går jättebra så länge hon är avspänd och lösgjord men om hon blir spänd/stressad så förekommer hon gärna hjälpen och gör vad hon tror man ska be henne om snart, dvs håller nästan på att krypa ur skinnet för att hon vill gå frammåt.
Då det är tänkt att vi snart ska göra vår första dressyrstart så måste jag få henne att vänta på frammåtdrivande hjälp även om hon är ngt spänd (vilket hon antagligen lär vara då nya miljöer är lääääskigt).
Nu är det bara i halterna vi har det här problemet så någon som har träningstips?
(obs! att rygga tillbaks om hon går fram är inte ett alternativ då hon tidigare har ryggat som protest om hon kommit på att hon inte vill göra nånting så jag tycker att det är oerhört viktigt att hon tänker frammåt direkt efter ryggning).

Senast ändrad:
Sv: Lära stressad häst att stå still i halt/vänta på frammåtdrivande hjälp.

Nu förutsätter jag att du har en bra kvalitet i halterna, så att det inte är det du behöver träna på. Utan bara att stå still.

Jag tycker det är bra med rösthjälper som komplement på såna hästar. Lär henne ordet halt om hon inte redan kan det från tömkörning mm. Sen träna på att göra en bra halt med framåtbjudning i halten mm och att använda rösten för att hon ska förstå att hon ska stå kvar till dess att du säger annorlunda.
Beröm när hon kan vänta och sen framåt när DU säger till. Hon kommer att förstå att hon ska vänta.

Använder rösten ganska mkt redan nu. Är absolut inga problem att få henne att göra halt (tvärnitar i stort sätt från galopp om man sitter emot lite och säger "prt") men det är just själva stillaståendet i halterna som blir problemet om hon är spänd.
Hon har i allmänhet väldigt svårt att stå still vare sej man rider eller bara håller på och pysslar utan vill gärna att det ska hända saker hela tiden...

På sådana hästar så brukar jag bara sitta still och vänta tills de gör halt. När de stannar berömer jag mycket men de ska stå stilla tills de får signal om att gå framåt. Det har hittils alltid fungerat, men man måste ha tålamod.

Jag red en häst förut som var typ sådär, kunde inte stå still utan ville hela tiden fram fram fram. Men på honom hjälpte det att i halten sänka handen till manken och klia lite. Då hände det ju något ändå. Och så fort han stod stilla snällt fick han gå fram igen.

Jag skulle vänta till slutet på passet. Göra halt, stå still, hoppa av, godis.
Din häst kommer förknippa halt med att det snart är slut, och just att man hoppar av blir en extra belöning.
I början kanske du bara kan göra en stilla halt och därefter hoppa av, ingen ide i början att bli för långdragen, hästen måste förknippa halten med belöningen hoppa av och det gör den inte vid ihållande halter.
När hästen förstått kan antalet halter före avsittning ökas och också kvaliten på dem. Vänl G..

Använder rösten ganska mkt redan nu. Är absolut inga problem att få henne att göra halt (tvärnitar i stort sätt från galopp om man sitter emot lite och säger "prt") men det är just själva stillaståendet i halterna som blir problemet om hon är spänd.
Hon har i allmänhet väldigt svårt att stå still vare sej man rider eller bara håller på och pysslar utan vill gärna att det ska hända saker hela tiden...

Men jag skrev också att hon ska lära sej att stå kvar tills du ger tillåtelse, det måste du träna på och då är det bra att även vid behov kunna säga "halt" igen så att hon förstår att du vill att hon står kvar.

Det kan vara svårt på såna hästar när man vill att de har framåtbjudning i halten, men det är ju inte samma som att verkligen gå fram utan de ska kunna vänta på signal att gå fram. Träna och träna och beröm verkligen när hästen står still.

Jag skulle vänta till slutet på passet. Göra halt, stå still, hoppa av, godis.
Din häst kommer förknippa halt med att det snart är slut, och just att man hoppar av blir en extra belöning.
I början kanske du bara kan göra en stilla halt och därefter hoppa av, ingen ide i början att bli för långdragen, hästen måste förknippa halten med belöningen hoppa av och det gör den inte vid ihållande halter.
När hästen förstått kan antalet halter före avsittning ökas och också kvaliten på dem. Vänl G..

Jag har också denna svårigheten med min pålle.

Effekten av att öva halter med avsittning som du beskrivit ovan är att min pålle gärna tar tag i tyglarna och kräver långa tyglar om hon ska stå still. Får hon inte långa tyglar så blir det framåt som gäller.

Det enda som fungerar på min pålle är att göra halt igen så snart hon tar ett steg framåt. Svårigheten är då att få en bra halt även i korrigeringshalten. (Vi har inte kommit hela vägen än...)

KL

en liten följdfråga, hoppas det går bra. :)

hur gör ni med en häst som verkligen inte har lust att stanna, som bara vill fram fram fram hela tiden? han saktar av så han nääästan står still men han tycker det räcker så.. har fått tips om att rygga honom om han inte står still, och det funkar. men är det okej att göra så??

han vet vad som gäller och han gör fina halter om jag slipar lite på dom, men det känns som jag får ta lite väl mkt i honom i början. när han stannar så står han helt still.

annars är han väldigt lyhörd, är just det här med att stanna när man ändå ska gå fram snart igen som han inte verkar se nån poäng i.... :angel:

Pratar vi riktiga halter eller bara att stanna öht?
För mig är det ganska stor skillnad. Och beroende på vad det är för problem så får man anpassa lösningarna efter det.

Jag tror många kan få den effekten. Hästen kommer förvänta sig långa tyglar och avsittning. Och kan ev bli lite småförbannad om man inte gör det som förväntas. Vissa hästar kanske det fungerar på. Men långt ifrån alla.

riktiga haltar!

stannar gör han ju, det tar bare lite tid, så det blir ingen bra halt... blir som sagt bra om jag "korrigeringsrider" ett par haltar, men det kanske finns bättre metoder?

En riktig halt är ju ursvårt att få till bra. Det går ju egentligen att göra hur komplicerat som helst.

Hur pass mycket förbereder du halten?
Ligger han kvar och väntar i varje steg tills du slutligen säger "nu gör vi halt"?

riktiga haltar!

stannar gör han ju, det tar bare lite tid, så det blir ingen bra halt... blir som sagt bra om jag "korrigeringsrider" ett par haltar, men det kanske finns bättre metoder?

Jag tycker det bästa är att rida många många övergångar och kräva svar direkt. Inte bara i halten utan även i övergångarna mellan olika gångarter samt tempoväxlingar.

Men allra först träna in halvhalter så att hästen lyssnar och svarar.

Du kan växla mellan skritt o halt först och berömma när han stannar då du begär. Kräva aktiv skritt och aktiv halt. Dvs att han kliver in i halten med framåtbjudning men stannar och står kvar.

Sen lägger du in trav och växlar mellan halt-skritt-trav-skritt halt och kräver att han lyssnar genom att göra halvhalter och göra övergångarna så tätt att du håller honom aktiv.

HAn kommer att lyssna och vara beredd på att du vill något och tycka det är kul, om du berömmer honom när han gör rätt direkt. Jag använder även ord för "halt" och "fram". Det hjälper hästen mkt.
VÄxla med att rida mkt skolor o sidvärts för att få honom lösgjord och få med baken.

Sen kan du även göra övergångar trav-halt-trav när det andra fungerar. Blir det inte bra så backa.
Gör som sagt täta övergångar så att han håller intresset och aktiviteten uppe samtidigt som han blir mer lyhörd för att ngt kommer att hända.

Så småningom plockar du även in galoppen.
Om du är tålmodig och konsekvent kommer du att få till riktigt bra halter. Samt en alert lyssnande häst på köpet:idea:

Senast ändrad av en moderator:

jamen precis.
Öva broms utan inverka av drivning o vice versa.

Sen behöver man inte utmana ödet;) o kräva en för lång stillhet,
Om man känner att hästen kommer att gå iväg- förekom den o rid framåt o gör om det hela.

Jag har också denna svårigheten med min pålle.

Effekten av att öva halter med avsittning som du beskrivit ovan är att min pålle gärna tar tag i tyglarna och kräver långa tyglar om hon ska stå still. Får hon inte långa tyglar så blir det framåt som gäller.

Det enda som fungerar på min pålle är att göra halt igen så snart hon tar ett steg framåt. Svårigheten är då att få en bra halt även i korrigeringshalten. (Vi har inte kommit hela vägen än...)

Fast jag har hitentills, är bäst att tillägga, aldrig problem med halter.

Och jag menade inte att man när man anammar detta ska öva halt med avsittning. Man övar till en början inte halt alls under ridpasset. Jag tar alltid bara halten det sista. Halt, still hoppa av, klart. När jag menar still, så menar jag inte stå still och vänta , utan bara till det ögonblicket där hovarna är i backen.
Har man en orolig häst kan man inte sitta och vänta, man gör halt och hoppar av direkt.
Om hästen tar ett steg fram och inte vill stå still är det ingen ide att göra en korrigerinshalt direkt. Skit i halten, rid fram ett tag och gör om.
Ju bättre hästen förstår, destu mer kan man putsa på kvaliten.

jag har lärt min häst från marken att en halt är en halt, oavsett om ja sitter på ryggen eller står bredvid. ja kan släppa henne helt själv och gå ifrån henne och hon står kvar.
träning, träning, träning!

börja från marken.
gör en halt.
går hästen ett steg åt sidan, ta tillbaka.
ta alltid tillbaka till där DU ställde hästen. det är där du har bestämmt att hästen ska stå och det är där den åxå ska stå tills du säger något annat.

men som så mycke annat, arbetet börjar från marken.

det är ju så jag gör. han är jättebra i alla andra övergångar, just halten som inte är rolig.

men är väl bara att repetera mer då. :)

Men då har du inte varit tillräckligt konsekvent så att han fattat vad du vill:cool:
Det är därför du ska börja i skritt och rida skritt -halt-skritt-halt många gånger. Var tydlig med att räta upp dej i halten och förstärk med tygeln. Och skritt - trav - skritt -halt - skritt osv. Sen eftergift direkt han gör halt. Och beröm!

Men sitt kvar och låt honom inte gå fram innan du ber, för att vara smart kan du som axel skrev allra först låta honom stå bara en kort stund för att det verkligen ska vara du som ger signal framåt igen.

Sitt till tydligt, när du ska göra halt, du måste vara tydlig för att han ska förstå vad du vill, och därför många upprepningar med beröm när han gör rätt. OCh igen, skilj noga på hjälperna så att han fattar!

Du måste träna tills han verkligen gör halt direkt du ber om det, men med bjudningen kvar. Innan du går vidare till att göra halt från trav tex.

Nu är jag lite tjurig :mad:
Om inte halten fungerar tror jag inte det är tillräcklig kvalité i de andra övergångarna heller, för det hänger väldigt nära ihop, det är därför du ska träna mängder av övergångar i samband med att du lär in bra halter. Han ska vara på hjälperna hela tiden, och riktigt sätta sej glatt o villigt i halten, men med förväntan att direkt gå fram igen om du begär det.

Så träna på! :devil:

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 421
Senast: Alexandra_W
·
Hästhantering Som vissa här inne kan ha noterat har jag under årens gång postat otaliga trådar om mitt nu 9-åriga tidigare farligt explosiva och...
Svar
13
· Visningar
6 834
Senast: Riley
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka