Lära ryttaren halvhalt

S

speedygirl

Har en undran som jag hoppas att någon kan hjälpa mig. Hur förklarar man på bästa sätt hur en liten tjej på 8-år ska lära sig och göra halvhalt.

Sv: Lära ryttaren halvhalt

Hhmm, i alla fall så som jag rider är halvhalter något väldigt komplext som kommer av sig självt när man lära sig sitta och använda hjälperna rätt. Halvhalt är överhuvudtaget inte ett uttryck jag använder.

Så jag lär inte mina elever det alls, det kommer av sig självt efter väldigt mycket sits och inverkans träning.

Rumpnissen skrev:
Hhmm, i alla fall så som jag rider är halvhalter något väldigt komplext som kommer av sig självt när man lära sig sitta och använda hjälperna rätt. Halvhalt är överhuvudtaget inte ett uttryck jag använder.

Så jag lär inte mina elever det alls, det kommer av sig självt efter väldigt mycket sits och inverkans träning.

Men om hon nu tex. ska tävla i dressyr i L:C 1 2003, kommer då inte domaren att märka att det inte görs några halvhalter och hon får minus för det. Har väldigt bra sist för övrigt och sitter mycket fint och har en stadig hand.

Enligt mig... Absolut inte! Ett Lc:1 2003 är ett program som ska genomföras helt okomplicerat och glatt! Man bara rider framåt och gör det som står. Det är skillnad sen när man klättrar uppåt i programmen och öppna, piruetter mm ingår, då man kanske måste göra en halvhalt för att kunna utföra något alls, men en halvhalt ska inte synas. En galoppfattning kan alla hästar utföra bara sådär. Däremot om man vill göra en galoppfattnig helt perfekt, bakifrån, då kan det krävas mer förberedning men jag ser inte att en 8-åring behöver tänka på detta ännu.

En halvhalt ska inte märkas. Går hästen i ett lungt men fräsht tempo och ryttaren planerar sin ritt så är det inget hon kommer få nerdrag!

LC ska vara roligt, speciellt om hon bara är åtta år, krångla inte till det för mycket! :D

Hej
Har haft flera småtjejer som kan det där med halvhalt, det är ju så bra att förbereda hästen med just den.
Jag kallade det att "stjärta" till lite+ att bromsa pytte i handen, då hästen fattat vad lilla tjejen gjorde med rumpan så behövs inte handen sy mycket. En liten "broms" just då med rumpan, bromsa upp skritten eller traven bara ett liten slag. Det är ju att förbereda vad som skall komma, en halt eller en volt eller så. Så har jag lärt ut och de flesta småtjejer fattar om man berättar med eget kroppsspråk.
:idea:

Man kan förklara själva utförandet av en halvhalt med att
man gör en halvhalt genom att för ett ögonblick omsluta hästen mer och inrama den mellan vikt-, skänkel- och tygelhjälperna, följt av en eftergift.
Sen kommer ju svårigheten in, och det är att ryttaren kan samverka sina hjälper och kunna avväga förhållandet mellan framåtdrivande och mothållande hjälper = RYTTARKÄNSLA

För att översätta detta till en åttaåring är det viktigt att denne förstår de olika begreppen, och så kan man ju säga att det är lite som att använda alla hjälper på en och samma gång lite mer intensivt under några steg, och vid minsta antydan till att halvhalten gått igenom så är det eftergift som gäller..

Lycka till ;)

Men enligt min princip så ska du inte behöva göra halvhalter, hästen ska vara så uppmärksam så det inte behövs. Men om man av olika anledningar behöver göra det så använder jag mig av att pincha, och självklart kan småttingar göra som man säger åt dom men sällan dom förstår allt bakomliggande. Därför tar jag en sak i taget

tycker också att halvhalten är något som kommer av sig självt efter hand. det är ju inte en enskild rörelse utan något som enligt mig sker reflexmässigt när man känner att det behövs.

men om man vill lära in det borde det väl funka att förklara genom att säga att hon ska förbereda för ett avbrott och när det känns som att hästen stannar upp och ska bryta av rider hon på framåt igen.

men en 8-åring som rider LC behöver inte bekymra sig om halvhalter eller inte, låt henne bara ha roligt!

Om man vill förklara en halvhalt i ord kan man säga att man
"nästan saktar/bryter av/gör halt men sen ångrar man sig"
Men att det är något som görs så att det inte syns.
Att man bara ska känna att hästen är på väg att göra det och sedan fortsätta rida...

Halvhalt är ingen enskilt "rörelse" som tex framdelsvändning eller galloppfattning. Halvhalter gör man hela tiden när man rider och är därför ingenting som en domare "dömer", de skall inte märkas utan bara "vara där". Det är en del i RYTTARKÄNSLAN!!! Förklara istället att hon/han måste vara noga med att förbereda rörelser och vägar, förhålla lite och "tala om" för hästen att "nu händer det något".
Förklara också att hon inte får glömma benen vid en förhållning så kommer det av sig självt. Halvhalt är inget ord man bör använda till mindre barn då det är missvisande, säg istället tex halvparad. I Bo Tibblins bok ridlära finns halvhalten bra beskriven!:)

Får man hjälpa till med röster, jag som åskadare och ansvarig för ekipaget? Ja menar typ säga om det är fel galopp t.ex. Detta gäller då L:C 1 på klubbtävlingar.

Nej, det får du inte, då kan hon bli diskvalifiserad.

Därimot får du läsa upp progremmet till hennee om du vill men det är också det ända du får säga.

Ok då vet jag!!

Nu måste vi bara inhandla ett snygg träns till att ha på tävlingen. Han är russ och brun och har lite vita hår i pannan.
Någon hjälp!!

Ska det vara med tillbakaknäppt nosgrimma.
Någon lösrem på nosgrimman?
Ska det vara smal eller tjock nosgrimma?
Nosgrimman fodrat mned typ vitt foder eller bara svart?

Har annars svart utrustning!

Om resten av utrustningen är svart tycker jag tränset ska vara svart också. Jag personligen gillar inte träns med vitt foder och bred nosgrimma men väldigt många andra dressyrmänniskor gör uppenbarligen det. Det är helt enkelt väldigt modernt just nu. :devil: Tillbaka knäppt nosgrimma och nosrem är smaktycke, man gör precis som man vill!

Jag personligen hade ett sådant här träns när jag tävlade, enkelt och stilrent så som jag vill ha det, har ungefär ett likadant på storhästen nu, fasst med helt rent pannband.

buke.jpg

Ok jag får sätta mig och leta lite på nätet och se om jag hittar något.

Något bra ställe man kan kolla på, märke?

Liknande trådar

Hästvård Vi har en nätt B-ponny (Welsh) som ska ridas in snart. Tjejen som ska hjälpa till att rida in henne är 15år ( ca 167cm lång , men väger...
Svar
2
· Visningar
296
Senast: skiesabove
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
794
Mat Några år nu har jag velat göra egna praliner och i år tog jag äntligen tag i saken. Nu har jag 3 formar färdiga med pralinskal så nu ska...
Svar
10
· Visningar
371
Senast: Shaggy
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
493
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka