Lära om..

M

Miska

Jag har "ärvt" en häst som blivit väldigt felriden och jag behöver nu lite råd eller förslag... Det är en 9åring som rör sig fint, bra exteriör (något korthals), fin bakbensaktion. MEN han är sååå hård i munnen.... Tandläkare har tittat och tagit lite vassa kanter, han har slitit ganska hårt på första kindtänderna men är inte sårig eller irriterad i munnen. Jag har ganska god ridvana och jag strävar alltid efter en mjuk hand och rida mer med säte. Nu till problemet: När jag rider så startar han väldigt fint, i form och med bra tramp bak men sen blir han tyngre och tyngre, jag vägrar att bär han så antingen brukar jag bara släppa tyglarna eller stanna och börja om från början. Halvhalter är en omöjlighet då han hugger och försvarar sig fram FAST jag inte tagit han i munnen... Han svarar för snabba signaler, framåt, bakåt och sidförande men han är så tung. Hur ska jag få en sån här häst mer uppmärksam och känsligare i munnen? Rider på vanligt 3delat och några gånger när han biter tag i bettet har jag stoppat in fingrarna i munnen och då ligger tungan över.....
Har varken tillgång till tränare eller bana så här på vintern. Och hur som så hade jag velat komma lite längre med han innan vi tar tag i riktiga träningen.
Han är besiktad och genomgången och vi har inte hittat några fysiskafel, förutom "småsakerna" i munnen.
Han är alltså, tung, stark, lägger tungan över, känslig i övrigt, frisk. Hoppas jag fått med den mesta infon om han och nu undrar jag om ni har några tankar och råd;)

Sv: Lära om..

Synd att du inte har tillgång till tränare för det är NU du behöver den hjälpen, tränare ska inte bara vidareutbilda ekipaget utan också hjälpa till med att lösa problem.

Jag tycker att det låter som att hsten inte orkar. Är han fin de första stegen i trav efter en övergång exempelvis så rid de stegen som är bra, nr han börjar bli tung så bryt genast av och börja om. Hellre fem bra steg än 50 som han hänger i handen.
Det tar tid att bygga muskler, ha tålamod, många upprepningar, korta sekvenser/pass och glöm inte vilan! Muskler byggs i vila efter trning.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 336
K
Utrustning ja ja har läst dom andra trådarna angående ämnet. men undrar, kan det vara skadligt för hästen om den har tungan över bettet? borde inte...
Svar
1
· Visningar
875
Senast: eigollet
·
Hästvård Är mkt nyfiken då jag hört om en häst som man för ca 2 veckor sedan upptäckte hade fått skav = fördjupningar/hål på tungan av sitt...
2
Svar
20
· Visningar
3 853
Senast: Korven
·
J
Utrustning jag har ett litet bettproblem på min medryttarepålle.. har på sistone ridit han mest på hackamore eftersom han går bäst med det, enligt...
2
Svar
28
· Visningar
2 585
Senast: Josse58
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar