Lära longering?

P

pannkakssmet

Hur gör man egentligen när man lär en unghäst longering?
Jag har en som är född -02 och han är inriden (eller, tja... riden och riden:smirk:) sedan förra året men för att få in galoppen tänkte jag longera honom.

Till saken hör att han tyr sig mycket till mig och därmed har svårt att gå "själv".
Jag tror heller inte att "vanlig" longering fungerar, för han lyssnar för mycket på mitt kroppsspråk. Hur använder ni kroppsspråket när ni longerar?

Sv: Lära longering?

Min treåring har jag lärt så här:
Börja med att leda på ridbanan. Sedan låta honom gå längre och länge ifrån. Peta ut honom med handtaget på långpisken. Han lärde sig efter ungefär 3ggr att gå på en stor volt.
Jag gjorde en longeringsvolt så att man inte hade hela ridbanan till förfogande. Ger lite stöd på utsidan.
Lycka till!
/W

I början kan det vara bra att ha nån som går på utsidan och kanske hjälper till att leda ut honom på volten om det skulle behövas.

Börja med att ha nån som leder runt hästen runt dig och sen när den har fattat någorlunda att den ska vara en bit ifrån dig så håller du dig lite "bakom" hästen hela tiden, så att du kan driva på den i riktning från dig. lite svårt att förklara men hoppas du förstod! :D

pannkakssmet skrev:
Hur gör man egentligen när man lär en unghäst longering?
Jag har en som är född -02 och han är inriden (eller, tja... riden och riden:smirk:) sedan förra året men för att få in galoppen tänkte jag longera honom.

Till saken hör att han tyr sig mycket till mig och därmed har svårt att gå "själv".
Jag tror heller inte att "vanlig" longering fungerar, för han lyssnar för mycket på mitt kroppsspråk. Hur använder ni kroppsspråket när ni longerar?

Hejsan!

Jag lärde min grabb (som också är f.-02) att bli longerad genom att först lära honom att bli tömkörd. Tömkörningen är en bra övning för hästar som har svårt att gå själva och alltid söker stöd. Den som tömkör hamnar i en väldigt dominant position och hästen lär sig att möta det som är framför och runtomkring, lite mer "på egen hand".

När tömkörningen fungerade på rakt spår, med svängar och stopp, så var det bara att styra in honom på volten och själv bli kvar i mitten. Samma kommandon för stanna på volten som på rakt spår. Även efter det att han lärt sig att bli longerad så använder jag två tömmar, lite lättare att ställa och böja och har man den inre tömmen direkt i kapsonen (inte bak till gjorden) så får man mer styrka då man tränar galoppen och yttre tömmen som är fäst via gjordens lägsta ringar och löper runt bakbenen på hästen, ger bra stöd och hjälper till att forma hästen, även i galoppen.

När jag longerar så använder jag enbart armarna som hjälp. Höjd höger arm i vänster varv betyder öka. Höjd vänster arm i vänster varv betyder sakta, fast jag använder rösten mycket också.

Lycka till med din häst!

Wilden skrev:
Min treåring har jag lärt så här:
Börja med att leda på ridbanan. Sedan låta honom gå längre och länge ifrån. Peta ut honom med handtaget på långpisken. Han lärde sig efter ungefär 3ggr att gå på en stor volt.
Jag gjorde en longeringsvolt så att man inte hade hela ridbanan till förfogande. Ger lite stöd på utsidan.
Lycka till!
/W

Jag har testat att peta på bogen med longpisken men han lyckas tråckla sig in till mig ändå. Om inte så går han bara rakt fram, och det är ingen liten grabb så jag har inte mycket att säga till om när han inte förstår. :crazy:

Men nu ska jag snart få lite mer hjälp, så någon kan gå längst ut med honom.

Är det förrästen ingen som använder kroppsspråket mer utförligt och kan förklara lite mer? :crazy:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Freazer
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 106
Senast: Lady_S
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 295
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 852
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar