Lära in Rutan..

Lillan86

Trådstartare
Så.. tänkte börja lära in rutan på min kille, Har fått litte olika
förslag men nu undrar jag hur ni har gjort?

Villket tycker ni är bästa sättet?

Sv: Lära in Rutan..

Jag har lagt upp en ruta, 3x3 och sedan satt hunden på lagomt avstånd ifrån rutan (ca 5 meter), gått in i rutan och placerat ett godisfat i bortre sidan,
ställt mej vid hunden och sagt "rutan" med spännande röst.
Förhoppningsvis springer hunden dit, då har jag gått efter och lagt ytterligare godis på fatet.

Jag har sen gjort så ett par gånger, och varierat avståndet till rutan.
Sedan provat att skicka hunden till rutan när jag tagit bort godisfatet och när hunden kommit rätt har jag sagt "stå" och direkt kastat ett föremål BAKOM rutan.

Sen kan jag efter ett par träningstillfällen lägga dit ett godisfat (som är relativt osynigt på håll), UTAN att hunden ser att jag lägger dit nåt.
Skickar sen hunden för att se om den hajjat att konerna har nåt med saken att göra ;)

Oavsett metod jag använder så är jag supernoga med att inte fastna på en nivå, jag försöker att variera ex avstånd så mycket som möjligt, samt att jag försöker att lägga upp momentet i så många delar att det går att avancera relativt fort.
Samma sak med godisfatet, jag försöker att träna så att jag kan ta bort hjälpmedel så fort så möjligt, det är ju rutan som hunden ska hitta, inte godiset ;)

Sen tränar jag att hunden ska kunna stå stilla i rutan separat, går dit och ställer hunden och låter den stå så länge som möjligt med så mycket störning som den klarar av.
Och avancerar sen där också :)
Sen lägger jag ihop alla del-moment och får en färdig ruta!

Hoppas du förstår hur jag menar!

Det låter som ett super bra sätt för oss!:) fick tipset att någon skulle stå och kasta in en
leksak i rutan och att jag sedan skulle skicka dit honom, men det är litte svårt att hitta någon som vill hjälpa till.. men detta verkar som ett smart sätt!

Men en sak som jag inte förstog var det här med att kasta leksak bakom rutan,?

Det här med att inte fastna på en nivå, ska jag satsa på att variera tex avståndet varanan gång? eller
blir det för mycket? Och hur fort ska jag avencera upp, direkt när jag tycker han börjar fatta någolunda? eller ska jag fortsätta ett tag endå?

Jag tränar ungefär som liten82 men jag använder en target i rutan istället för godisfat. När hon sprungit in i rutan och ställt sig på targeten så kastar jag iväg en leksak.

jag har också gjort ungefär som liten82, men även jag kör med target (stick och matta beroende på vad jag tränar). jag tycker att risken för att hunden kopplar på näsan är för stor när man kör med godisskål.

jag avancerar tills jag märker att det tar stopp, då backar jag tillbaka till en nivå där det fungerar. i rutan har jag kört med ren shaping, det blir alltså inte det minsta obehagligt för hunden att misslyckas och jag "sliter inte ut" kommandot.

något som jag har misslyckats med, är att träna rutan under ganska rejäla störningar. en hel apellplan full med hundar är inget mot vad man kan råka ut för på tävling. jag har varit med om att skicka hunden rakt mot publiken där de står med skällande hundar. det är normalt totalförbjudet för de flesta hundar att springa mot andra hundar, och det var många som misslyckades. nu senast var rutan uppsatt precis intill en hästhage där två hästar sparkades och skriade. har du en hund som är det minsta osäker så se till att störningsträna överdrivet mycket!

ett annat tips är att flytta rutan ofta, så att det verkligen är rutan hunden springer till, och inte platsen där rutan står. be gärna om hjälp av någon annan att flytta rutan, eller gör det när hunden inte ser.

Jag är en sådan person som vill lära in allt så enkelt som möjligt. Och helst helt utan några "hjälpmedel".

Själv ställde jag upp en ruta 4*4 meter (lite större än vanligt då jag inte vill att hunden ska ställa sig nära en kon och tro att "nära kon = rutan) Under tiden jag ställer upp sitter hunden 5 meter ifrån och tittar. Jag går runt i rutan, runt, mitt i och sedan rakt ut.

Tillbaka till min hund och säger rutan. De flesta hundar är så nyfikna att de sticker dit, sedan ställer jag hunden så långt bak i rutan som möjligt "Stanna", klickar och kastar en boll bakom hunden.

Har fungerat på alla hundar jag hjälpt med detta momentet!

Nackdel med att lägga godis i rutan är att hunden inte riktigt ser rutan utan jobbar med snoken och det blir ett evigt godisletande. Lägger man stor leksak i är risken att hunden inte förstår rutan då leksaken är borttagen. Men alla hundar är såklart individer!

Nackdel med att lägga godis i rutan är att hunden inte riktigt ser rutan utan jobbar med snoken och det blir ett evigt godisletande. Lägger man stor leksak i är risken att hunden inte förstår rutan då leksaken är borttagen. Men alla hundar är såklart individer!

Fast om man lägger godiset synigt på ett fat/ i en skål så blir det inget nosande.
Iaf har jag aldrig upplevt det på någon hund som jag sett använda den metoden.
Däremot kastar jag ALDRIG godis på backen i rutan!!

Det låter som ett super bra sätt för oss!:) fick tipset att någon skulle stå och kasta in en
leksak i rutan och att jag sedan skulle skicka dit honom, men det är litte svårt att hitta någon som vill hjälpa till.. men detta verkar som ett smart sätt!

Men en sak som jag inte förstog var det här med att kasta leksak bakom rutan,?

Det här med att inte fastna på en nivå, ska jag satsa på att variera tex avståndet varanan gång? eller
blir det för mycket? Och hur fort ska jag avencera upp, direkt när jag tycker han börjar fatta någolunda? eller ska jag fortsätta ett tag endå?

Jag kastar leksaken bakom rutan för att verkligen få hunden att inte tänka "gå till matte" ;)
Annars blir det gärna så att hunden ställer sej så nära husse/matte som möjligt, och när man sen kommer på tävling och det blir störningar och nervositet brukar det bli tydligare.

Jag varierar avståndet nästan för varje skick.

Ex.
Första skick: Hunden ser att jag lägger godis, skickar på 5 meters håll.

Andra skick: Hunden ser att jag lägger godis, skickar på 12 meters håll.

Tredje skick: Jag lägger inget godis, skickar på 3 meters håll och kastar en leksak när hunden kommer rätt.

Typ så :)
Sen som Cillamuffins skrev, jag avancerar tills jag märker att det tar stopp, sen backar jag ett steg och kör därifrån!
Så, jag tycker att man kan prova avancera så fort man ser att hunden har lite koll, låta hunden tänka lite själv. Men det beror ju helt på vad det är för typ av hund.
Man får känna efter vad som känns bra!

Senast ändrad av en moderator:

Jag började själv för 3 år sen att lägga fat i rutan med godis på. Vilket ledde till att min otroligt godisfixerade Beauceron letade fat i rutan :D Inte var det lätt att bryta honom heller, utan att hamna i konflikt vill säga.

Jag började själv för 3 år sen att lägga fat i rutan med godis på. Vilket ledde till att min otroligt godisfixerade Beauceron letade fat i rutan :D Inte var det lätt att bryta honom heller, utan att hamna i konflikt vill säga.

Okej, då finns de kanske vissa godis-tokar som blir så ;)
Å då äre ju givetvis bättre med typ "din" metod!
Inte ens Midas letade fat och han ÄR ett matvrak :D

Okej, då finns de kanske vissa godis-tokar som blir så ;)
Å då äre ju givetvis bättre med typ "din" metod!
Inte ens Midas letade fat och han ÄR ett matvrak :D

Focus hälsar att han nog inte är ett riktigt matvrak!

/Focus som jobbar för att få slicka på mattes fingrar efter att hon fikat

Jag läste ett tips som jag tyckte var intressant.

Där körde de med target och så hunden rakt ut mot targeten. När hunden kunde gå "hur långt som helst" rakt ut mot targeten så ställde man upp en ruta precis där hunden gick och helt enkelt sa stanna när hunden passerade rutan.

För mig är det ju så det ska vara. Dvs. att man skickar hunden rakt ut så långt det behövs, det ska inte behövas någon ruta. Våra jaktdirigeringar är ju likadana. Hunden ska rakt ut, simma över vatten, upp på land osv utan att bryta riktning tills man ger sökkommando.

Detta får du även igen om man kör bruks samtidigt med framåtsändandet.

det har sina fördelar att hunden kan sitt framåtsändande. men efter en hel del tänk har jag kommit fram till att det finns en poäng med att hunden vet vad själva "rutan" är för något, och vad man gör i den. rutan är ju inte rakt fram i elit, med lite otur rör sig inte hunden i exakt 90 grader åt höger/vänster, utan kanske 100, och vips kan den hamna utanför. om man nu skulle klanta sig och skicka snett i trean är det lättare att på ett extrakommando dirigera rätt och slippa nollan när hunden vet att den ska till rutan, än om hunden bara kan rakt fram, höger och vänster.

Men det är rätt så sjukt att momentet blivit så. Det kan aldrig ha varit andemeningen med det hela... Titta efter konen...

visst är det lite knasigt. det handlar ju inte om någon "äkta" dirigering, utan hunden springer av sig självt till konerna.

Jag lärde in rutan precis som någon skrev här fast jag la en leksak istället för godis. En synlig leksak i början en bit utanför rutan. Så sa jag stanna när han var inne i rutan. Därefter tog jag succesivt bort leksaken.

Hej alla! har tränat på lite blandade metoder av de som ni har nämt, och det har fungerat bra, (Tackar och :bow:) han har börjat förstå att han ska
in i rutan, men nu har jag bara flyttat den två ggr.. ska prova att flytta på den mer imorgon och se hur han beter sig då..

Men ett problem har redan kommit upp, när säger stanna så sätter han sig ner.. så jag vet inte om jag nu måste börja träna stanna utan att han sätter sig, annars kanske han tror att i rutan då sitter man.. ( Han brukar inte sitta vid stanna komandot annars, men han är så otroligt laddad eller vad man ska säga).

Jag tänkte kasta in en annan fråga med, vad ska hunden sedan göra i rutan? jag har för mig att den ska röra sig där inne alltså gå till höger och ligga osv..?

hunden ska ligga i rutan tills du kallar in den. om man väljer att ställa hunden först eller lägga den direkt är en smaksak. dumrutan är något annat, när hunden ska ligga, stå och sitta på kommando.

kan din hund inte stanna/stå så lär in det först.

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
861
Senast: TantAgda
·
Hundträning Hej alla! Jag skulle vilja börja träna uppletande och nosework eller specialsök (röd Kong) med min hund och har ett par funderingar som...
Svar
16
· Visningar
992
Senast: Kakis
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 067
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 947

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Vad gör vi häst-edition del 1
  • Dressyrsnack nummer 18