Lära hästen galoppbyte

Elisha

Trådstartare
I somras köpte jag ett 8-årigt sto som jag egentligen skulle rida engelskt på, men nu, har jag kommit på att det är western jag vill rida, jag har ridit "westernstil" nu i nån månad, går mkt bra. Hästen är 164 i mkh, men mkt smidig, vändbar, snabb, lätt i bena, både hon och jag älskar western:) Fram tills nu har vi ridit mest grunden för westernridning, mkt lydnad, flytt för skänklar, jobbat i låg form, samlade gångarter, ökningar mm. Nu känner jag att hon går i smidig, balanserad galopp och tänkte börja lite smått med galoppbyte, min fråga är nu: vilket är ert bästa, lättaste tips på galoppbyte? Hästen har lätt för att byta iaf i skogen, om man rider på slingriga vägar byter hon ofta. Vad tycker ni om byte över bom? :banana:

Sv: Lära hästen galoppbyte

Jag brukar galopera hästen i ex höger varv. Sen vänder jag snett igenom. Precis innan jag går ut i det nya varvet lägger jag en ny (TYDLIG) galoppfattning.! Har fungerat på dom flesta hitils! Lycka till!

Byte över bom är inget jag rekommenderar då hästar ofta lär sig att byta fram först med den övningen, vilket inte är önskvärt.

Tror det finns en gammal tråd om byten med några bra tips i, sök efter den!

Lycka till!:banana: :banana:

först så bör hästen kunna gå i förvänd galopp och så ska du kunna fatta galopp på rakspår båda galopperna genom att göra "two track" när hästen kan detta så fattar man t.ex. vänster galopp och rider sedan snett igenom, mitt på ridbanan fattar du den nya galoppen genom att flytta baken åt höger. Detta vet jag att har funkat för många ryttare. själv så har jag inte kommit så långt med min häst än att han är redå för galoppombyten...

Som föregående skrev så ska hästen kunna ridas i förvänd galopp. Att "hafs byta" från volt till volt eller snettigenom är inte att rekommendera enligt mig. Jag vill kunna byta varv o ställning utan att hästen byter galopp.

Att träna förvänd galopp på volt och sen gå in på en ny volt då den förvända galoppen blir rätt galopp. Om man har problem med förvänd galopp så kan man börja volten i trav, ställ in huvudet och sitt på inner sittben och tryck ut baken lite, då hästen fattar förvänd galopp så gå in på en ny volt. Hästen lär sig då att det är mkt skönare att gå i rätt galopp. Sen fattar man bara tidigare och tidigare förvänd gal. Testa sen när de funkar att göra ett galoppombyte.

Det är mycket lättare att ej rida förvänd innan. Det är naturligt för hästen att byta galopp vid ändrad färdriktning.

Fast vid tävling är det ju inte att uppskatta att hästen gör det som känns naturligt för den. Det kanske ingår förvänd galopp i mönstret. Hästen ska ju vänta på kommando o inte göra det som känns bäst för tillfället?!

Whalor skrev:
Vad är two track?
Är det sluta?

jo, de är som en sluta, fast i en sluta går ju hästen som på 3 spår, men i en two track ska frambenen gå på spåret och bakbenen på ett eget spår innanför fyrkantspår.

Aha, Innebär det att hästen måste tvära mer än i en sluta? Jag trodde det hette sluta oavsett hur mkt hästen tvärade.

sasucatu skrev:
Fast vid tävling är det ju inte att uppskatta att hästen gör det som känns naturligt för den. Det kanske ingår förvänd galopp i mönstret. Hästen ska ju vänta på kommando o inte göra det som känns bäst för tillfället?!

Självklart så ska den byta för hjälpen men det är lättare att lära en häst som inte har blivit riden så mycket i förvänd innan man börjar lära den att byta.

Att rida i förvänd galopp och sen byta volt är bl.a till för att hästen ska tycka att det är skönare att gå i rätt galopp än i fel.

-Vi gör det obekväma till det bekväma-

axel skrev:
Självklart så ska den byta för hjälpen men det är lättare att lära en häst som inte har blivit riden så mycket i förvänd innan man börjar lära den att byta.

Tycker du.

Whalor skrev:
Aha, Innebär det att hästen måste tvära mer än i en sluta? Jag trodde det hette sluta oavsett hur mkt hästen tvärade.

Vad jag vet och vad jag har lärt mig är en sluta på tre spår ( yttre framben på ett spår, innre fram och yttre bak på ett spår och innre bak på ett spår)
så ja, i en two track tvärar hästen mer, men den ska aldrig tvära mer än 45 grader från spåret.

Hästens tvärning beror på hur mycket böjning man har(sluta). Annars heter det skänkelvikning.

Senast ändrad:

Hästen ska i alla lägen svara "ja visst" när vi kommer med ett komando. (om det nu är intränat). När man lär in något nytt så titta inte på helheten/resultatet utan bryta ner det i beståndsdelar och sen pusslar man ihop delarna till en helhet, då kan man få flera "ja visst" under inlärningen än ett "NEJ". Det gäller att hitta den bästa lösningen för tillfället.

-Vi gör det obekväma till de bekväma-

Senast ändrad av en moderator:

Sandrew skrev:
Hästen ska i alla lägen svara "ja visst" när vi kommer med ett komando. (om det nu är intränat). När man lär in något nytt så titta inte på helheten/resultatet utan bryta ner det i beståndsdelar och sen pusslar man ihop delarna till en helhet, då kan man få flera "ja visst" under inlärningen än ett "NEJ". Det gäller att hitta den bästa lösningen för tillfället.

-Vi gör det obekväma till de bekväma-

Jag vet!?!?

Liknande trådar

Western Förra sommaren började jag rida privatlektioner i westernridning efter flera års uppehåll från ridningen och har tidigare ridit...
Svar
4
· Visningar
4 327
Senast: Cam
·
Hästmänniskan Vi har en 6-årig travare som sällskapshäst till halvblodet. Vi har haft honom sedan i somras. En snäll häst kort och gott. Han fungerar...
2
Svar
32
· Visningar
3 163
Western Efter 20 år inom klassisk ridning har jag börjat fundera på att byta till western. En av anledningarna är en gammal nackskada som aldrig...
Svar
8
· Visningar
2 893
Senast: Em-Jay
·
Ridning Ja, som rubriken säger - hjälp mig att kunna rida lätt igen! :) Känner mig så fruktansvärt svag och stel i höfterna, orkar inte...
Svar
7
· Visningar
2 010
Senast: avur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka