Lära hästar lasta sig själva

P

Punkity

Har precis köpt mig en häst (ponny) som jag har tänkt att tävla en del under kommande år. Han går på transporten direkt om det står en annan häst på, och kräver inte särskilt mycket övertalning om han ska gå på först heller. Men jag skulle gärna lära honom att lasta sig själv. Hur har ni gått tillväga för att lära era hästar?

(Jag inser att det troligtvis kommer komma många olika idéer och metoder, den här tråden har jag inte startat för att någon ska bevisa att denne har ett bättre sätt än någon annan, utan för att ge mig idéer och uppslag)

Sv: Lära hästar lasta sig själva

Jag jobbar med inskickningsövningar. Har precis börjat med det med nya hästen. Tex så "skickar" jag in hästen i hagen eller att hon ska gå först in i stallet och även i boxen. Sen tar jag med mig det till transporten och gör samma sak där.
Kan inte säga riktigt hur jag gör tyvärr men det fungerar :p

Jag jobbar med inskickningsövningar. Har precis börjat med det med nya hästen. Tex så "skickar" jag in hästen i hagen eller att hon ska gå först in i stallet och även i boxen. Sen tar jag med mig det till transporten och gör samma sak där.
Kan inte säga riktigt hur jag gör tyvärr men det fungerar :p

Jag "jobbar" inte med det men jag gör det. Fast för min nuvarande häst blev inskickningen i transporten första steget. Hade jag haft en svårlastad häst hade jag väl gjort tvärtom.

Kan ju skriva typ hur jag gör då eftersom fjordis inte hade ord till sitt vis :D

Ett ex: Står jag vid vänster sida av hästen i stillastående med min nos pekandes i samma riktning som hästens pekar jag med vänster hand framåt och smackar. Behöver jag driva mer höjer jag höger hand bakom hästen (vänder mig lite mot den men visar fortf med kroppen att jag vill den ska gå framåt). Mer drivning går jag mot baken. I början gör det inget om hästen vänder lite runt om mig bara den går MER framåt än runt in mot mig.

Sedan utvecklar man och skickar hästen mellan grejer, på utsidan av grejer, under promenader och som fjordtokan skrev in i hage, stall osv. Det viktiga för mig är att hästen svarar framåt när man driver och inte försöker klänga sig fast runt mig - dvs har man inte lös häst så ska man ha ett tillräckligt långt snöre.

Senare kan man ofta ta bort de mesta signalerna, jag pekar lite tafatt med ett finger när det behövs o pålle fattar eftersom han vet hur jag brukar röra mig när jag ber om saker. Jag är ytterst Omedveten om mitt eget kroppspråk, min intelligensnivå sträcker sig typ så långt som att jag brukar vända mig hyfsat rätt men det spelar faktiskt ingen större roll sålänge man hanterar hästen konsekvent. Vi förstår varandra på vårt eget lilla språk :) Precis osm han vet vart i stallgången han ska vända sig och åt vilket håll han ska svänga när han går in genom stalldörren osv, mkt går ju på rutin från båda håll.

Gör nog något liknande fast mkt mindre. Funderade på det idag och jag står vid sidan av hästen och så vrider jag överkroppen i "en drivande rörelse" behövs det så pekar jag vart hon ska och i värsta fall smackning.

Tja, du läste ju vad jag skrev om mitt kroppsspråk :angel: Jag pratar hellre, tur jag inte håller på med ngn typ av markträning :eek: Nackdel är att min häst har lärt sig så förbaskat många uttryck utan min mening, kan blir smått rörigt ibland de få gånger om året någon annan hanterar honom.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 605
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 682
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 553
Senast: Cambrie
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 174
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama