Lära häst dricka ut vattenkopp?

mijan

Trådstartare
Ja, hur gör man? Alla tips och idéer mottages! :bow:
En av mina är helt ointresserad av vattenkoppen. Skulle vara skönt att slippa hålla på med hink nu när man har vattenkopp.

Sv: Lära häst dricka ut vattenkopp?

Visst kan det vara skönt med att ha vattenkopp men hur vet du hur mycket vatten hästen då dricker per dygn? För hästens skull tycker jag att du ska ställa in hink med vatten, trots vattenkopp. Hästen kommer nog på hur den ska göra med vattenkoppen men om den sen dricker så mycket vatten som den behöver är nåt helt annat.:cool:

Jo det är iofs sant....
Men det är inte heller så kul när hinken är tom på morgonen och man inte vet hur länge han har stått utan vatten.
Sjävklart tar jag inte bort hinken förns han kommit på vattenkoppen och använder den! Men som det ser ut just nu så har han aldrig ens provat.

Jag gör tvärsom. Ger i hink fast vi har vattenkopp pga hästen dricker hellre ur hink och gärna ljummet vatten.
Det kanske funkar att ha i ngt "gott", melass el dyl. :idea:

Om vattenhinken är tom på morgonen bör du ställa in ytterligare en hink för att gardera dig. Det är troligt att hästen inte dricker ur vattenkoppen då. Jag har haft mina hästar i stall med vattenkopp men insåg snabbt att det behövdes mer lättdrucket vatten än en vattenkopp kunde ge...;)

Min häst var livrädd för sin vattenkopp ibörjan, men jag la lite betfor i koppen och då kunde han såklart inte motstå att äta de ;) och då kom han liksom åt vattenkoppen så de kom vatten, han tyckte de var otäckt i början men nu dricker han hur lätt som helst ur den :)

jag la i något gott som hästen gillade och visade honom det, han käkade upp det och kom på hur vattenkoppen funkade.
jag gjorde detta under några dagar i samband med att han kom in från hagen,han lärde sej på andra dan men jag fortsatte några dagar till .
jag la i lite havre,en morot eller något annat gott.
jag tog bort ev överbliven havre som kunde bli kvar i botten så att vattnet var frächt,kan ju vara svårt för hästen att pilla upp alla kornen.

Liknande trådar

Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 114
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 863
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
942
Senast: Fiorano
·
Hästvård Min häst är så jäkla skavsårsbenägen och i synnerhet nu pälsbytartider. Lånade ut honom för någon dag sen och han kom då tillbaka med...
Svar
17
· Visningar
1 347

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka