Sv: Lära häst att stå still?
Testa först om hästen står still när du gör det. Länge, alltså.
Promenera lite med den och stanna på ett ställe där du kan vara ifred. Stå sedan bara bredvid den/framför, ett bra tag. Den ska stå och ha sin uppmärksamhet mot dig hela tiden! Flyttar den på sig så lägg lite press på den, ex. genom att flytta den/rygga eller ha ut den på volt runt dig ett tag. Ställ inte tillbaka den om den skulle gå fram, det blir bara ett evigt tjatande!
Sedan kan du börja gå runt den, kolla över den, ta några steg bakåt som för att "inspektera" hästen, gå längre och längre rundor. Skulle hästen
följa efter dig när du går iväg, kan jag dock tycka att du ska rygga den, som ett tydligt tecken på att den inte ska följa dig.
Det är också viktigt att tänka på ditt kroppsspråk. Jag brukar ha som regel att när jag vill att hästen ska följa mig - då är jag passiv i mitt kroppsspråk, sänkta axlar och blick. Vill jag inte att dom ska följa efter, är jag "stolt" i min hållning, höjda axlar och näsan i vädret
Glöm inte att träna på inkallningen också. Då får du ett klarare tecken till hästen när du vill att den ska komma. Gå iväg från den med bestämda steg, vänd dig om och kalla in den genom att prata med den, backa något steg och se jättesnäll ut. Du kan ha en grimma och ledrep på hästen och understödja med att ta lite lätt i repet.
Lycka till!