Lära häst att stå still?

I

Incontestable

Jag undrar om man kan lära sin häst att stå still och stå kvar på stället, utan att den går iväg när man släpper den?
Någon som gjort det?
Isåfall har ni några tips om hur man kan göra?

:grin:

Sv: Lära häst att stå still?

Åh, det vill jag också veta! :D Det funkar dock för min häst om det inte finns gräs i närheten :rofl:

Du kanske skulle börja med klickerträning av hästen ?
Det har fungerar riktigt bra för min del :)

Börja med att sätta upp händerna i luften när du går med hästen och ska göra halt. Hästen ska svara direkt och stå kvar. När det fungerar kan du i halten börja röra dig runt hästen med händerna lyfta som tecken åt den att stå kvar. Efterhand kan du gå längre och längre bort och arbeta mot att använda mindre tecken. Om hästen ser ut att överväga o flytta sig kan man klappa i händerna eller vifta i luften så brukar de stå kvar. Och så beröm massor när hästen vart duktig.

Tålamod och konsekvent hantering.
Ställ hästen där du vill att den ska stå. Använd det ord du vill ha för stå still, själv säger jag "whoa" typ, men det spelar ju ingen roll vad man väljer. Så fort hästen flyttar en fot åt något håll, ställ lungt och sansat tillbaks hästen på samma plats, om och om igen om det behövs. Begär inte för lång stund i början, utan var nöjd med en liten stund, och se till att det är du som ber hästen flytta sig från platsen. Sen är det bara att öva konsekvent. Ställ alltid tillbaka hästen om den flyttar sig själv, så lär den sig snart att "parkera" när du bett den.
Lycka till! :)

Min häst har alltid gått att lämmna och hon står kvar,emn de gäller vell att vara koncekvent o beröma i rätt tillfälle!:)

på det sättet gjorde jag med mina, glömde valacken utanför stallet en gång... efter 30 min kom jag på det och han hade inte rört en fena :love:

min unghäst har jag lite lösare regler på, hon får röra sig, dock inte gå från platsen, valacken får inte röra sig en milimeter, dock har han börjat lära sig att han får flytta en hov tillrätta och så :D

Jag undrar om man kan lära sin häst att stå still och stå kvar på stället, utan att den går iväg när man släpper den?
Någon som gjort det?
Isåfall har ni några tips om hur man kan göra?

:grin:

Jag vill inte verka negativ eller idiotförklara någon, men hur tror du att vi som håller på med körning (bruks/skogs dressyr konkörning maraton) gör när vi spännerför (sätter fast dom i vagnen) våra hästar? :laugh:

Så ja vi gjör det väldigt ofta:D

vi ställer hästarna på ett ställe tex mitt på gårdsplanen. sen när den rör sej använder vi verbala komandon tex proo och om den rör sej för mycket flyttar vi tillbacks den så den står på samma ställe. när den står still mycket beröm. :)

Jag vill inte verka negativ eller idiotförklara någon, men hur tror du att vi som håller på med körning (bruks/skogs dressyr konkörning maraton) gör när vi spännerför (sätter fast dom i vagnen) våra hästar? :laugh:

Så ja vi gjör det väldigt ofta:D

vi ställer hästarna på ett ställe tex mitt på gårdsplanen. sen när den rör sej använder vi verbala komandon tex proo och om den rör sej för mycket flyttar vi tillbacks den så den står på samma ställe. när den står still mycket beröm. :)

:bow::bow:

Känner en travkusk som selar av vagn och sele och tar in det i stallet innan han plockar med hästen. Och dessa är nyinkörda:bow::bow:

Testa först om hästen står still när du gör det. Länge, alltså.
Promenera lite med den och stanna på ett ställe där du kan vara ifred. Stå sedan bara bredvid den/framför, ett bra tag. Den ska stå och ha sin uppmärksamhet mot dig hela tiden! Flyttar den på sig så lägg lite press på den, ex. genom att flytta den/rygga eller ha ut den på volt runt dig ett tag. Ställ inte tillbaka den om den skulle gå fram, det blir bara ett evigt tjatande!

Sedan kan du börja gå runt den, kolla över den, ta några steg bakåt som för att "inspektera" hästen, gå längre och längre rundor. Skulle hästen följa efter dig när du går iväg, kan jag dock tycka att du ska rygga den, som ett tydligt tecken på att den inte ska följa dig.
Det är också viktigt att tänka på ditt kroppsspråk. Jag brukar ha som regel att när jag vill att hästen ska följa mig - då är jag passiv i mitt kroppsspråk, sänkta axlar och blick. Vill jag inte att dom ska följa efter, är jag "stolt" i min hållning, höjda axlar och näsan i vädret :D

Glöm inte att träna på inkallningen också. Då får du ett klarare tecken till hästen när du vill att den ska komma. Gå iväg från den med bestämda steg, vänd dig om och kalla in den genom att prata med den, backa något steg och se jättesnäll ut. Du kan ha en grimma och ledrep på hästen och understödja med att ta lite lätt i repet.

Lycka till! :laugh:

hihi va jobbigt man kan ju låta hästarna bära utrustningen ;P fast det är klart en trav sele väger ju inget om man jämför med en loksele:P

trångt i stallet med mycket privat folk ut och in. men ja, jag hade nog inte gjort som han :P

Liknande trådar

Träning Eftersom jag ska genomgå en operation så kommer jag för det första ha lite tid då jag inte kan rida utan lämpligen får ägna mig åt...
Svar
16
· Visningar
1 206
Senast: Valle
·
Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 707
Senast: jemeni
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 102
Senast: MiniLi
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
637

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka