Lära galoppskänkel..

_Skifting_

Trådstartare
Ja.. prec. som rubriken.. Hur lär NI hästen galoppskänkel??
JAG brukar använda hinder eller bom, för att hästen ska rulla över i galopp... (Lär ju med skänklar och ord så klart samtidigt:idea:)
Men nu har jag hand om två hästar som ALDRIG har sett en bom i hela sitt liv, och VÄGRAR gå över dom, så det sättet är uteslutet.. Dom lyssnar bra på skänkeln, men kan ju som sagt inte galoppens.. Men jag gör så nu att jag gör en förlängd galoppskänkel som håller sig tills dom galopperar och samtidigt (Eller tiondels sekunden innan) säger jag "Galopp".. förhoppningsvis så kommer det utifrån något av det, så man kan finslipa senare.. Eller vad tror ni hade funkat?? Alla tips och svar tack...

Sv: Lära galoppskänkel..

Här rullas det inte över, utan fattas;)

hästen lär sig kommandot vid longering. samtidigt som jag tar i linan.
gör sen samma sak uppsuttet. rätt hjälper- en kram på galoppsidans tygel o säger galopp.

Funkat till 100 % aldrig fattat fel.
Sen får man lära sig att inte förhålla i tid o otid. då blir det galopp- av misstag.

samma här, longering eller tömkörning med röstkommando först, Uppsuttet har jag tränat utomhus först, dvs ridit där det inbjudit hästen till galopp, med dragsnöre (annan häst) före, när hästen fattat lagt till galoppskänkeln och rösten. aldrig varit ngra problem de lär sig jättefort.

Jag gör på samma sätt. Lär hästen kommandon via longering och när jag fattar galopp sen när jag sitter på lägger jag galoppskänkel och säger "gaaalopp". Lätt som en plätt.

Här rullas det inte över, utan fattas;)

hästen lär sig kommandot vid longering. samtidigt som jag tar i linan.
gör sen samma sak uppsuttet. rätt hjälper- en kram på galoppsidans tygel o säger galopp.

Funkat till 100 % aldrig fattat fel.
Sen får man lära sig att inte förhålla i tid o otid. då blir det galopp- av misstag.

Okej.. men sen har vi ett problem till.. Dessa hästar är körhästar igentligen och enda gången de ökar utan att gå på med pisk är när man gör ett långt ssssssssssssssssssssss-ljud.... såå.. var får man in ordet galopp.. funkar ju när man rider och man använder skänklar...

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 836
Senast: Exotizc
·
Träning Konstig rubrik, kom inte på någon bättre, haha! ;) Min häst är en 13-årig D-ponny som jag har haft i två år. Han är den typen av häst...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 655
Senast: Grazing
·
Ridning Ja jag hör så ofta att det är fördelaktigt att lära in galoppskänkel från skritt på travare, men fattar inte exakt hur man gör. Jag har...
Svar
2
· Visningar
1 567
Senast: Maqurell
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama