Lära föl att gå i grimma..

B

blomman_

Hur gör ni när ni ska börja leda föl i grimma?

Har ett föl som jag börjat träna ha grimma på sig och har testat att leda honom en gång vilket inte funkade så bra..Han kastade sig bakåt och åt sidan och ville inte alls gå i grimskaft (ganska logiskt)..
Mamman gick före, men fölet är ganska självständigt av sig och vill inte alls gå nära mamman..:p

Jag behöver alltså tips på hur man ska gå till väga!
Så in med tips och förslag! :bump:

Sv: Lära föl att gå i grimma..

Ingen som har några tips? :confused:

Jo då, du håller fölet väldigt nära grimman, tar ett extra grimskaft som du formar som en ögla och lägger runt baken nere i hasvecket på fölet så att du kan hjälpa till att föra det frammåt med det grimskaftet. Du kan inte få fölet att gå frammåt genom att bara dra i grimman, då försvarar det sig genom att gå bakåt..Hoppas du förstod vad jag menar..:D

Jo då, du håller fölet väldigt nära grimman, tar ett extra grimskaft som du formar som en ögla och lägger runt baken nere i hasvecket på fölet så att du kan hjälpa till att föra det frammåt med det grimskaftet. Du kan inte få fölet att gå frammåt genom att bara dra i grimman, då försvarar det sig genom att gå bakåt..Hoppas du förstod vad jag menar..:D

joo, jag tror jag fattar.. :D
Så när den försöker streta emot så ska man inte släppa och inte dra heller? Utan man ska bara följa med den eller?

Jag använder alltid ett långt grimskaft som jag fäster i grimman sen lägger runt baken och fram, när fölisen stannar till drar jag lite i grimskaftet så det blir tryck på baken och då brukar den knalla framåt igen.

Som flera har skrivit ha ett långt grimskaft bakom fölet.
När de är riktigt små brukar jag hålla höger hand bakom fölet hela tiden de första dagarna, i vänster hand grimskaftet, ej dra i det. Fölet leds ca 30 m till hagen dagligen, efter några dagar inser de att de ska framåt, då behövs bara antyda till att man lägger handen bakom, och snart förstår de att de ska gå bredvid utan något bakom.

Som flera har skrivit ha ett långt grimskaft bakom fölet.
När de är riktigt små brukar jag hålla höger hand bakom fölet hela tiden de första dagarna, i vänster hand grimskaftet, ej dra i det. Fölet leds ca 30 m till hagen dagligen, efter några dagar inser de att de ska framåt, då behövs bara antyda till att man lägger handen bakom, och snart förstår de att de ska gå bredvid utan något bakom.

Okej,bra tips! ;)
Brukar ni haka i grimskaftet i grimman eller lägger ni bara grimskaftet runt om nosgrimman utan att haka i den ifall det skulle hända ngt, men jag tycker det är svårt att hålla i grimskaftet då om man inte hakat i den i grimman..
Hur gör ni?? :)

Okej,bra tips! ;)
Brukar ni haka i grimskaftet i grimman eller lägger ni bara grimskaftet runt om nosgrimman utan att haka i den ifall det skulle hända ngt, men jag tycker det är svårt att hålla i grimskaftet då om man inte hakat i den i grimman..
Hur gör ni?? :)

Jag brukar sätta på grimman när dem e 1 dag gammal och så får dem stå med den i boxen och sen sätter på grimskaftet i grimman och bara låter fölet få känna att det finns där.
Och sen efter nån dag börjar man leda dem och ge beröm så fort fölet går fram osv, och dalta inte...går dem inte hjälp till med handen på bak delen.
Knäpp grimskaftet i grimman! Dem ska lära sig från början!

Jag sätter på grimma dag 1 och knäpper grimskaftet i grimman dag 2. Vi tar inte ut fölen förrän dag 4, jag vet att man gör olika där, så då har de vant sig några dagar med grimma + grimskaft, dag 3 brukar jag leda runt lite i boxen på det vis jag skrev innan, något varv brukar räcka så att de vänjer sig.

Tack ännu en gång för svaren! :bow:

Men hur gör ni när fölet sticker, alltså springer framför/åt sidan och kastar med huvudet för att komma loss? Släpper ni grimskaftet eller håller ni kvar?

Håller kvar! Man får vara ganska bestämd så att fölet lär sig lyssna på föraren. Är det ett besvärligt föl kan man vara två i början, en går då bakom fölet så att man själv har full koll därframme.

Håller kvar! Man får vara ganska bestämd så att fölet lär sig lyssna på föraren. Är det ett besvärligt föl kan man vara två i början, en går då bakom fölet så att man själv har full koll därframme.

Okej! :D
Men vem ska gå först stoet eller fölet?

Stoet med fölet strax bakom, så gör jag och det brukar fungera. Mamman får inte gå iväg för långt från fölis, då får hon vänta in.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 728
Senast: co-SMAD4
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 761
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 042
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama