LÄRA FÖL ATT ÄTA KRAFFT,HUR GÖr MAN???

N

nilama

Vi har ett fjordföl på 6 mån, som vi har börjat ge krafft men han tycker det är bläää.Har försökt att blanda med betfor och äpplebitar.Men han bara pillar ut äpplena och lämnar det andra.Någon som varit med om detta som kan ge nått råd om vad vi kan göra?? Tacksam för svar!! :bump:

Sv: LÄRA FÖL ATT ÄTA KRAFFT,HUR GÖr MAN???

Vad ger du för Krafft? Kan du tänka dig att prova något annat foder? Ger du torrt eller blött, prova det du inte gör idag.

Behöver han kraftfoder? Om inte så strunta i det och avvakta, för ofta handlar det om en tillväxtfråga. Annars håller jag med Magdalena.

Vårt russföl gjorde samma sak när vi hade köpt henne. Vi släppte in ett gammalt snällt sto till henne som åt upp maten. Sen var hon hur intresserad somhelst att äta samma som den andre. :D

Hon var bara inte van att äta just den maten och när hon såg att den andre gjorde det så var det nog så man skulle göra.

Jag blötte kraftfodret åt min unghäst i början, då hon inte "kunde" äta det torrt till en början..

nilama skrev:
Vi har ett fjordföl på 6 mån, som vi har börjat ge krafft men han tycker det är bläää.Har försökt att blanda med betfor och äpplebitar.Men han bara pillar ut äpplena och lämnar det andra.Någon som varit med om detta som kan ge nått råd om vad vi kan göra?? Tacksam för svar!! :bump:

Smaken är som baken....delad. :o Hästar är också individer. Hade en häst som inte tyckte om betfor eller vitlök. Det finns så många olika foder att utfodra med, så man kan ju anpassa sig till hästens smak något.

Hälsning Maja

vårat föl är precis tvärtom:P han vill äta upp mammas mat ist hehe

Boj skrev:
Behöver han kraftfoder? Om inte så strunta i det och avvakta, för ofta handlar det om en tillväxtfråga. Annars håller jag med Magdalena.

Vanskligt råd... Det är ytterst få som har så bra grovfoder att de inte behöver ge fölen kraftfoder. Och även om höt är perfekt så är det svårt att få i så små de mängder de behöver.

Magdalena skrev:
Vanskligt råd... Det är ytterst få som har så bra grovfoder att de inte behöver ge fölen kraftfoder. Och även om höt är perfekt så är det svårt att få i så små de mängder de behöver.
Är lite ful och pillar in en extra fråga!

Läste att föl egentligen ska äta lika mycket som de skulle äta när de var fullvuxna men hur fungerar detta i praktiken?
Det går ju omöjligt att få i dom lika mycket grovfoder som en vuxen häst behöver äta? Är det speciellt kraftfoder med höga värden man ger dem då eller? :confused:

Vi ger vårt föl Dynavena Foaly, ett müslifoder. Han har fått det sedan ett par månaders ålder p g a att hans mamma inte har mjölkat så bra. Han tycker att fodret är jättegott och har inga problem att knapra i sig det.

Ofta tycker fölen att Kraft är svårtuggat, och då får man antingen blöta upp det eller prova något annat alternativ.

Du slår huvet på spiken. Det är skitsvårt att få i ett föl samma mängd som en vuxen häst. Därför får man se till att fölet får mer koncentrerat foder. Dvs HÖGA värden i grovfodret och kraftfoder med höga värden och som balanserar upp grovfodret.

Magdalena skrev:

Då kan man nog starkt rekommendera att vänta med avvänjning, så slipper man bekymra sig. Pararell di i kombination med bra grovfoder ger det som fölet behöver, kruxet idag är att vi har så :devil: bråttom med allt. Sen frågade jag faktiskt om fölet behövde extra kraftfoder, är den kvar hos stoet finns ju ingen orsak till direkt panik. Man bör ju faktiskt även minnas att en överutfodring i tidiga år kan även det ge skador, fast det kanske är lätt att glömma. :angel:

Fast när ungen är 6 månader så har han inte mycket näring att hämta hos mamma...

Till trådskaparen:
Som erfarenhet kan jag bara säga att föl tar efter på hur dom stora gör.
Så om fölet är hos mamma, och hon äter..då gör fölungen det också förr eller senare.
Det är alltid bra att se till att ungen äter utan problem det som den ska ha efter avskiljning.. Mycket vunnet då.

Så våra ungar har redan full koll på havre, Breed, sojaskrå, luzern allt annat..

AM

Nafayette skrev:
Fast när ungen är 6 månader så har han inte mycket näring att hämta hos mamma...

Va? Varför inte? Människans mjölk minskar inte i näring med tiden (snarare ökar). Att det blir svårt att helamma är för att näringsbehovet ökar så mjölken inte räcker till eftersom det behövs så stora mängder för att täcka behovet.

Vad jag vet är föl däggdjur, och samma princip lär gälla där. Fölens matsmältningssystem är heller inte fullt utvecklat förrän runt 8 mån, så fram tills dess lär det finnas en hel del näring att hämta från mamman.

Visst håller jag med om att hellre vänta med avvänjning, men i praktiken är det inte alltid möjligt. Och även om den inte är avvand så är det ju läge att börja lära fölet äta kraftfoder så den är van vid det när dagen kommer att den måste "försörja" sig själv.

Håller inte med ändå där..

För det finns fall där du kan se en smällfet märr som går med en mager unge vid sidan.

Mjölkproduktionen ligger på topp när fölungen är drygt tre månader..sedan vänder kurvan neråt och ungen måste börja "tugga" eget. Vad jag menar är att ungen kräver som mest då.
Som tur är så brukar då fölston gå på riktiga beten så all näring kommer då till nytta.

En annan aspekt är att vissa stuterier skiljer av vid 4-5 månader och dessa ungar skulle då svälta ihjäl enligt din teori..men det gör dom inte. Utan dom klarar sig alldeles galant utan mammor.. (även om jag tycker själv att det är för tidigt)

Ytterligare så kan jag berätta att vi fick ta bort en märr som hade en unge på två och en halv månad. Det var en "planerad" avlivning så vi försökte innan att få ungen att äta fölmat från Salvana.
Men hon totalvägrade, fortsatte äta samma innehåll ur krubban som mamma hade fått. Havre, betfor och fint hö och gräs.
Den ungen är nu 5 år och tävlas på ovalerna utan problem.

Jag tycker definitivt inte att en fölunge på 6 månader enbart klarar sig på mammas mjölk.

Eller har jag missförstått ditt tänkande nu?
AM

Jo, lite missförstådd blev jag ;)

Självklart KLARAR sig ungen utan mjölk till 8 mån, men optimalt för fodersmältningssystemet är att den får mjölken tills dess. Föl börjar ju lära sig äta annat så fort de kan, gräs och annat pillas in i den lilla munnen (och hela strån kan komma ut där bak :D ). Och en 6 mån fölunge borde absolut ha lärt sig äta annat för att inte tappa för mycket vid avvänjningen.

Feta ston med magra föl är det läge att vänja av, de stona är inte heller roliga att ha som avelsston då de inte släpper till fölen det som behövs. Tvärtom är heller ingen höjdare, dvs magra ston oavsett hur mycket mat man ger, och feta ungar. Lagom är bäst, som alltid.

Och att mjölkproduktionen minskar håller jag inte med om. Tillgång och efterfrågan styr mjölkproduktionen. Att det minskar vid 3 mån kan ju ha att göra med att fölet då börjar äta större mängder gräs (oftast är det ju bete när fölet är den åldern) och därför inte diar lika ofta. Sen växer fölungen och kräver MER så man kan uppleva det som att mjölken minskar, fast det istället är så att fölet behöver kanske 25% mer än den får i sig vid enbart mjölken.

Ditt resonemang är precis samma som många "människomammor". De tror att mjölken sinar, fast det är så att barnet kräver mer mjölk. Låter man barnet suga så ökar mjölken. Det går att amma fullt när barnet är 1 år gammalt, fast det krävs mycket amning då förstås för att det ska täcka behoven.

Undantag finns självklart, men att bygga ett helt resonemang på undantag (feta ston som inte ger fölen nåt) känns lite bakvänt.

Kom på en sak till med feta ston och magra föl. Det finns de som BANTAR stona medan de ger di, för stoet är fet och får bara liiiite mat, särskillt inga proteiner, och då stryps näringstillförseln till fölet, stoets kropp går på sparlåga.

Senast ändrad av en moderator:

Lite tveksam ändå till ditt resonemang. ;)

Att jämföra människan med hästar är ju ett ganska vanligt "fel" som många gör.
Visst kan människomammor amma till ett år eller mer.
Se bara hur det ser ut i U-länderna.

Men så kan inte en häst göra.
Ungen kan inte matas via mamma och enbart det, i ett års tid.
Inte ens i 8 månader.
Ungen skulle svälta ihjäl.

Sedan kan jag också säga att smällfeta mammor med magra ungar inte är så ovanligt som du tror.
I våran bransch kallas dom inte undantag utan rätt och slätt urkassa mammor.

Däremot kan jag helt hålla med dig att bantning av fölston som är dräktiga eller digivande är rena vansinnet. :mad:

AM

Men jag har inte heller sagt någonstans att fölet bara ska äta mammans mjölk till 8 mån ålder, utan att den med mammans mjölk som komplement ska lära sig äta annat. Att bara äta annat än mammans mjölk är inte vad magen är gjord för tidigare än 8 mån.

Jag har en kompis som föder upp halvblod och hon har en "naturlig" syn på hur hennes hästar ska ha det. Fölungarna vänjs inte av, är stoet dräktigt igen så stöter hon själv bort fölungen vid 8-9 mån ålder. Är stoet inte dräktigt igen så separeras de till betet året efter, alltså när fölet är ett år. Fram tills dess så diar det.

Skillnaden mellan hästar och människor är väl främst att tillväxttakten är ohyggligt mycket större för ett föl än ett barn.

Tror nog att vi då har samma inställning med uttrycker det olika.. ;)

Den naturliga hästhållningen som din kompis har kan inte vi ha.

I år har vi fått 6-7 hingstföl av 13-14 föl och skulle dom små gangstrarna gå med mammorna så länge så skulle vi få betala skadestånd till dom hästägarna hos oss som har tomma märrar...
Johodå..unghingstar KAN bli pappor utan problem.

Sedan kan det vara svårt för oss att förklara för hästägare A som har hingstföl efter hingst värd 150 tusen i avgift att..tyvärr din lilla fina hingst har fått frambenet avsparkat när han försökte betäcka en annan märr...

Så nää... kanske är det naturligt men knappast vettigt om man är rädd om hingstungarna.
Stoföl däremot är ju inga problem

AM

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 631
Senast: Shaggy
·
Hundhälsa Min yngsta hund (2 år) vill efter ett tag inte äta den maten hon tidigare ätit. Till en början fick hon torrfoder, och det kunde gå...
Svar
15
· Visningar
616
Senast: YlvaG
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
539
Senast: Kristall10
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 018

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Senskada pga spark

Omröstningar