Lära en travare kortgalopp?

TheHorseLover

Trådstartare
Hej på er nu är det såhär att jag har börjat rida en nordsvensk travare som är extremt fin i traven och skritt men det finns ett problem när man ger honom galoppskänkeln är det mer som att han skenar iväg istället för att galoppera lugnt så då har jag en fråga har ni något tips på att få honom i rätt galopp? får man igång galoppen fint så skulle han lätt gå en L:a dressyr an är verkligen super fin

För att kunna gå i en mer samlad galopp så måste hästen ha styrkan och musklerna för det och det är något som man successivt tränar fram t ex genom att träna fattningar. Jag säger som jag alltid gör när någon behöver lära sig något och det är: -Ta hjälp av tränare. Förutsättningarna för att man lär in rätt är mycket större då. :)

hmm undra om det är musklerna som är problemet hos honom då typ bara är muskler haha så fort han rör sig ser man varenda muskler i båda bakdelen och framdelen men ska fundera på de där med tränare dock har jag ingen aning om vad det finns för tränare och vilka som är bra osv här i stockholms området får leta upp lite

hmm undra om det är musklerna som är problemet hos honom då typ bara är muskler haha så fort han rör sig ser man varenda muskler i båda bakdelen och framdelen men ska fundera på de där med tränare dock har jag ingen aning om vad det finns för tränare och vilka som är bra osv här i stockholms området får leta upp lite
Det är inte nödvändigtvis rätt muskler han har, även om han har muskler. Jag röstar också för en bra tränare som kan hjälpa er! :)

Träning och sedan hästens fysiska förutsättningar.

Min förra travare kunde gå extremt samlad galopp, nästintill stillastående men det tog oss år att bygga upp den styrkan så att han öht klarade av den slags samlingen. I början handlade samlingen om några sekunder typ.
Samlingen följer hela vägen fr skritt till galopp..klarar hästen inte samlad trav tex så kommer den knappast att ha styrkan till en samlad, bärig galopp heller för det är mycket styrka som ska till för att hästen ska orka och speciellt hos travare..det strider mot deras natur att trycka ihop kroppen i stället för att länga den - vilket också gör att de flesta travare aldrig kan gå i samma slags samlad galopp som en häst avlad för ridegenskaper kan, men man kan absolut få till en mer samlad galopp på dem.

Tränarhjälp säger jag också, där ni får ett par extra ögon och där ni gemensamt kan göra en utbildnings och träningsplanering.
Och ha inte för bråttom..bryt ner i delmål.

Träning och sedan hästens fysiska förutsättningar.

Min förra travare kunde gå extremt samlad galopp, nästintill stillastående men det tog oss år att bygga upp den styrkan så att han öht klarade av den slags samlingen. I början handlade samlingen om några sekunder typ.
Samlingen följer hela vägen fr skritt till galopp..klarar hästen inte samlad trav tex så kommer den knappast att ha styrkan till en samlad, bärig galopp heller för det är mycket styrka som ska till för att hästen ska orka och speciellt hos travare..det strider mot deras natur att trycka ihop kroppen i stället för att länga den - vilket också gör att de flesta travare aldrig kan gå i samma slags samlad galopp som en häst avlad för ridegenskaper kan, men man kan absolut få till en mer samlad galopp på dem.

Tränarhjälp säger jag också, där ni får ett par extra ögon och där ni gemensamt kan göra en utbildnings och träningsplanering.
Och ha inte för bråttom..bryt ner i delmål.

Han kan gå i en jätte fin samlad trav :) tack så super mycket för er hjälp o råd ska leta upp en bra tränare

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 390
Senast: Roxy
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar