Lära en travare att tölta?

K

Karolinah

Jag rider en förre detta travare. När jag är ute och rider och ska sätta igång honom i trav så går han ibland i passgång istället! Jag tycker detta är kul och skulle vilja lära honom detta bättre! Fick också höra av en tjej att han då även kanske skulle kunna tölta... skulle var kul att se om han skulle kunna det med :) Nån som vet hur jag kan öva upp detta på honom?? är jätte glad för svar MvH Karolina

Sv: Lära en travare att tölta?

Tror nog du skulle få jobba riktigt, riktigt mycket med det och riktigt, riktigt länge :D Fast jag tror ju inte riktigt att det går.
Travare passar ju ofta, men bara därför har de inte tölt :)
Den där tjejen tänker nog på islänningar :D:D

Jo då det finns en del andra raser som kan tölta och travaren är en bland dom som man kan lära.

Tror inte att den franska kan lära sig tölta.

Kram

Ja dom kan lära sig tölta men jag vet inte var nån stans du kan vända dig.

Lycka till.

Karolinah skrev:
Jag rider en förre detta travare. När jag är ute och rider och ska sätta igång honom i trav så går han ibland i passgång istället! Jag tycker detta är kul och skulle vilja lära honom detta bättre! Fick också höra av en tjej att han då även kanske skulle kunna tölta... skulle var kul att se om han skulle kunna det med :) Nån som vet hur jag kan öva upp detta på honom?? är jätte glad för svar MvH Karolina
Det fins flera trådar om det här så leta där. Det går visst att lära dom så kör på bara. Tänk , mycket samling .

Se bara till att läsa på ordentligt så du inte i misstag får en häst som tror att den ska passa eller tölta istället för att trava, den ska ju kunna trava rent också.

I Usa tror jag det var så tävlar dom i tölt med varmblod (fd. travare).
Tror att jag läste det i Hästfocus för ett tag sen.
:idea: Det finns säkert någon som vet hur du ska göra. Men tänk på att många travare passar svårare att få dom att tölta, de behöver nog ha det mer naturligt i gången.
Det är vad jag vet, lycka till!!:banana:

Lär man hästen att hitta takten i varje gångart, så är det inga problem. Problemet för en travare att lära sig tölta, är att även de andra gångarterna måste tränas med samling. Så det handlar alltså inte enbart att inrikta sig på träning av tölten, vill man ha en ridhäst måste den kunna samlas i alla gångarter.

Det man ser när ett varmblod hamnar i en lateral, passgång eller tölt. Samlingen är stor och därför visar hästen en samsidig benförflyttning, för att kunna rida i alla gångarter krävs även träning av samling på grundgångarterna också. Annars får man en häst som visserligen presterar en samling vid tölten, i de andra gångarterna ser hästen ut som en lång midvinternatt och ryttarens sitter på skelettet. Förutsättningarna för att träna tölten är taktkänsla, framförallt hos ryttaren annars kan inte hästen lära sig rätt takt.

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 401
Senast: Roxy
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 834
Senast: LiviaFilippa
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 107
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama