Lära en nybörjare att rida, övningar?

I

innanalltingtarslut

Hittade ingen tråd om detta, så jag postar en.
Jag ska just lära min kompis att rida, hon har ridit lite innan, men mest skritt och trav. Jag har lite funderingar på vad jag ska hitta på, tänkte mest longera hästen och låta henne rida och så instruerar jag henne.
Eventuellt ta med lite koner och ställa ut så hon kan träna på att svänga , igångsättningar osv. Men där tar mina idéer stopp!
Någon som har några bra tips? :)

Sv: Lära en nybörjare att rida, övningar?

Jag tycker det låter som en bra ide med longering, så din kompis kan lära sig att sitta korrekt i sadeln och att finna sin balans medan hästen rör sig, utan att behöva kontrollera tyglar och riktning samtidigt. Att skritta runt koner och lära sig styra är också en bra ide. Du kan ju göra det mer och mer komplicerat allt efterson din kompis blir säkrare i sadeln: trava längs långsidan, bryt av till skritt, rid en volt runt en kon i hörnet, vänd nerför mittlinjen och rid serpentiner runt en rad koner... osv osv. Du kan ju ställa upp en hel "labyrint" med koner och lotsa din kompis runt banan. Roligt för både häst och ryttare, och säkert väldigt bra för att lära in korrekta hjälper. Ha det så skoj!

A och O i ridning är ju ryttarens balans, så balansövningar i massor. Där är det ju bra med longering så att ryttaren kan koncentrera sig på sig själv. Rida utan stigbyglar och tyglar och göra olika övningar, typ sätta sig i damsadel, veva med armarna o s v. Är ryttaren lite längre kommen är lättridning i trav utan att få hålla i tyglarna väldigt svårt. Att rida lätt i var annat steg, d v s stå kvar ett steg är också svårt.

Tack för tipsen :)

Bra tips!! Jag håller på att lära min mamma rida nu på en islandshäst. Hennes kompis har redan lärt henne att rida lätt och sånt lite mer inte-basic övningar (som ni nämnde innan med balansen osv.) så jag började med att sätta ut fyra koner som i en fyrkant och sen la på en kon utanför varje så att hon red "igenom" dom liksom (förstår ni?:p), och så fick hon då träna på att styra och böja ponnyn och lära sig hur tygel och skänkel går ihop och hur dom kompletterar varandra, typ:p Vissa kanske anser detta, att förstå sambandet, är lite överkurs men av tidigare erfarenheter så är det "viktigare" för äldre att förstå just sådana samband då det blir lättare att förstå allting annat, och att det går snabbare att förstå det:)

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 401
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Är det någon som har tips på turridningsställen som också passar vana ryttare? Är så himla sugen på att få rida ut men det känns som...
2
Svar
35
· Visningar
2 244
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 683
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 741
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama