lära distanshästar div kommandon

A

anni0301

Har just fått höra från XX att "vi distansryttare lär våra hästar att slappna av på kommando" och blev nyfiken.
Hur gör ni det?
vad innebär det?

Uttalandet får XX stå för, jag blev bara förvånad och nyfiken för jag har inte träffat nån distanshäst som slappnar av på kommando. Vore ju ypperligt att lära en framtida hoppehäst oxå. :rofl:

Sv: lära distanshästar div kommandon

Har just fått höra från XX att "vi distansryttare lär våra hästar att slappna av på kommando" och blev nyfiken.
Hur gör ni det?
vad innebär det?

Uttalandet får XX stå för, jag blev bara förvånad och nyfiken för jag har inte träffat nån distanshäst som slappnar av på kommando. Vore ju ypperligt att lära en framtida hoppehäst oxå. :rofl:

Skulle tro att det som menades att genom träning kan man lyckas med det till slut. Med tillräckligt många tävingar i bagaget lär sig hästen att när tid ges passa på, för snart bär det iväg igen. Därmed kan man se distanshästar som kommer in i grind, sänker huvudet, säker pulsen och bara äter och dricker som om det inte fanns en annan häst alls på tävlingsplatsen. Kan det vara det XX menade. Lite hopptävling tror jag inte ger samma resultat, det krävs mil efter mil.

Hälsning Maja

Man kan lära hästar massor med roliga saker med klassisk betingning. DVS vid ett beteende så belönar man hästen tex med godis samtidigt som man ger ett kommando tex "säga lugn" om hästen slappnar av, om den kissar "visslar man" osv. Allt handlar om konsekvent träning och belöning endast vid just det beteenet. Min häst kissar på kommando.

Jag kan ju inte påstå att jag använt ett särskilt kommando för avkoppling utan det är mer hanteringen och hästens erfarenheter som gör att det blir så. Med Kaabata ex så står hon och sover och mumsar hö i vetgrinden, man behöver knappt hålla i snöret. När man har sadlat på och ska ut på en ny slinga så står hon ibland och stegrar lite och trampar runt otåligt. Hon lägger energin på rätt ställe. Jag tror detta kommer med erfarenheten. Kissa gör hon när jag gör det i skogen!

Distansritt är en uthållighetstävling som bygger på at godkänd häst först i mål vinner. Rittens längd varierar från 40- 50 km CR till 160 km tävling .Man kan spara in mycket ridtid på att pulsa in snabbare i varje veterinärgrind ju längre ritt desto mer tid att spara. En vältränad häst går ner snabbare i puls men en avslappnad samt vältränad häst går ner ännu snabbare.
Att slappna av på kommando kan nog vara svårt men att träna avslappning fungerar på för människor och för hästar. Att belöna ett vist beteende - beting- fungerar både för mänskor och hästar. Och då blir betinget en typ av "kommando".
För att sedan lyckas krävs också att bedöma hästens kapacitet i förhållande till banan, vädret, värmen och en hel del kring faktorer som du också kan träna på.
Hur kan jag träna hästen för avslappning;
Puls - att gå ner snabbt i puls är självfallet ett utslag av individ, avslappning, kondition och återhämtning.
Om hästen har ont eller känner obehag går pulsen upp.
De flesta hästar går upp I puls när de äter eller är kissnödiga.

Hur kan jag träna hästen för avslappning
Gör pauser under din ridträning ute samt långt borta från stallet. Stanna beröm ( använd rösten och kanske en liten ätlig belöning), lär hästen att stå still med och /eller utan ryttare. Ha hästen stilla stående framför dig och stå nära så att man vänjer sig vid situationen vid en veterinär grind. Hästen ska bara ha fokus på dig inte på det som rör sig runt. Här finns det många NH övningar och olika metoder du kan träna. Gör samma övningar med hästar runt dig och hästar som rörs sig i olika gångarter runt dig. Varav stå still/ slappna av träningen med pulsträning.

Sedan finns det en rad saker som också påverkar pulstiden som du kan träna på:
Träna på att kyla med vatten .
Träna på att veterinären/ pulstagaren trycker, klämmer och inspekterar.
Träna groomarna så att de är lugna och effektiva i sitt arbete med hästen

Ingrid

Nya FEi reglerna är nu extra tydliga på vissa saker inom grinden på en tävling.

I "Notes for Guidance" är man tydliga med att hästen måste ha en konstant framåtriktad rörelse när man går in i grinden. Man får inte vissla för att uppmuntra hästen att kissa i grinden.

Ingrid

Liknande trådar

Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 642
Senast: Ramona
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kan inte förstå hur svårt det ska vara för mig att hitta en tidsbalans. Jag hade ju uppenbarligen trampat i jordgetingboet igen nu...
Svar
0
· Visningar
440
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Varning för långt inlägg... Jag är en så kallat "ung vuxen", som dock känner mig som en 16-åring... Då menar jag inte bara mitt omogna...
2
Svar
21
· Visningar
2 306
Senast: prallan
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 827
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka