lära dem stå stilla....

A

Annikan

...en följdfråga... är det någon som har några tips på ett bra sätt att lära dem stå stilla? Alltså även när de är lösa?
Som jag gör nu så ställer jag honom (med grimskaft) o säger "stiiillla" o sen tar ett steg tillbaka, berömmer så länge han står kvar o om han rör sig så går jag tillbaka o börjar om....

Sv: lära dem stå stilla....

Om hästen inte lyder ditt kommando, gör det jobbigt för den.
Det ska vara lättare för den att lyssna på dig än att inte göra det. Rör sig hästen när du har bett den att stå stilla, flytta den först bakåt, sen framåt, åt höger och sen åt vänster. Eller låt den gå runt i en cirkel.

Mina står jättesnällt. Lämnar dm med grimskaftet hängande i backen. Gör de en ansats till att gå iväg så "låter jag lite", de brukar lyssna på det och stå som ljus en stund.
Missar jag och de råkar gå iväg en bit så backar jag tillbaka dem till utgångsläget och börjar om igen.

Väldigt praktiskt att kunna ha dem lösa utanför hagen medans man borstar och sadlar.

Jag tycker du gör rätt, om hästen rör sig så flyttar man bara tillbaks den till ursprungsläget. Det gäller att vara enveten och konsekvent bara.

Läste om ngn som höll på med western. Varje gång hästen tog ett steg framåt utan att blivit bedd att gå, fick den ta två steg balåt. På så vis kom den aldrig framåt.

Jag parkerar hästen och säger "stå still".

Går hästen ropar jag "whoo" och om den inte stannar direkt går jag och flyttar tillbaka den. Upprepar man det och är bestämd när de flyttar på sig så lär de sig kvickt. Jag brukar stampa till med foten för att markera att jag bestämmer.

Låter som att ajg är inne på samma spår som de flesta andra då... låta det ta sin tid o vara konsekvent bara..... Skönt att få bekräftat att man inte är helt ute o cyklar :)

Helt rätt att flytta tillbaka hästen om den börjar gå framåt men se upp bara så att det inte blir brottning. Jag backar min häst genom att säga back! funkar det inte förstärker jag med att vifta med pekfingret i sidled framför honom, skulle inte det funka kan jag ta ett steg mot honom lite som ett utfall för att visa att jag menar allvar. På detta sätt kan jag ställa honom lös på ridbanan medan jag plockar fram bommar, koner mm. skulle han ta ett steg behöver jag aldrig gå till honom utan kan backa honom till rätt ställe från andra sidan ridbanan.

Du kanske inte ska beröma hela tiden han står stilla. Låt honom vara stilla när han står ,ett bra, räcker ofta långt... Annars låter det helt rätt, flytta tillbaka i lugn och ro...

Jag tycker du gör rätt. Se till att det blir jobbigare för honom att inte lyssna på dig än att göra det, dvs som någon skrev; går han fram ett steg så backa två. Lägg gärna till en nej-nu-gjorde-du-fel-röst i början oxå, så att han verkligen kopplar :)

Min är jättelydig och står blickstilla (ända tills det kommer andra hästar i närheten :angel: )

Jag brukar även säga "prro" innan jag lämnar henne, även fast hon redan står stilla, så att hon fattar att hon ska fortsätta med det. Om jag inte säger "prro", och hon står ute på stallplanen, så brukar hon t.ex. gå iväg och börja beta (vilket i&försig är helt oki eftersom jag inte "prro"ade ;) )

Liknande trådar

Träning Hej alla har en ponny som pga av tidigare skador inte kan ridas/köras och för att aktivera honom tänkte jag börja med lite...
Svar
2
· Visningar
425
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 057
Senast: MiniLi
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
361
Senast: Redfox
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
592

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar