lära att hoppa!

E

eloon__

Ska kolla på och prova en 4-åring i nästa vecka :bump:
Det är ett fullblod som är grundriden men dom har inte hoppat den med ryttare något ännu, bara löshoppat. Satt och funderade lite och nu undrar jag...

...Hur lär man en häst att hoppa? Hur pass sakta går man framåt? Är det förtidigt att börja hoppa när den bara är 4 år eller vad tycker ni?


Tacksam för svar! :)
 
Sv: lära att hoppa!

Hoppade medis hästen för första gången i Måndags hon rids annars western men eftersom jag inte hoppat på 4 år tänkte jag att det var på tiden...
Hon har löshoppats ett 10 tal gånger under sitt 9 åriga liv, som högst 1m, och aldrig under ryttare. satte upp ett par hinder på ca 40cm höjd och styrde mot det!:o
Och hoppa det gjorde hon! feg som jag är hoppade vi bara 50cm.
Nu vet inte jag om det här är så man ska göra men det funkade!;)
Nästa gång tar jag med medhjälpare, så kanske man kan prova lite högre...
 
Sv: lära att hoppa!

Det bästa är att börja lite i skogen över nån pinne eller stock på inte alltför hög höjd, och gärna med en annan rutinerad häst före. Då kommer bjudningen naturligt och det är lättare för hästen att hoppa en stock som ändå ses som något naturligt att hoppa över.

Sedan får man ju trava bommar och sådant på bana och sätta upp lite kryss på låg höjd och hoppa över. Bara hästen går fram för hjälperna på ett bra sätt så man kan styra den mitt på.
 
Sv: lära att hoppa!

Nu känner jag mig dum, men kan dom inte hoppa av sig själv :angel:
Min unghäst är ganska mycket löshoppad och nu när jag började hoppa uppsuttet var det bara att styra honom mot hindren så tog han dom.
 
Sv: lära att hoppa!

Håller med Mitrolle, när du är ute i skogen och ser en stock eller något annat lagom, så istället för att skritta över så travar du mot.

Börja där.
 
Sv: lära att hoppa!

Att börja i skogen är jättebra, det blir mer naturligt för den unga hästen. Tänk bara på att den kan tycka det e suuuuperkul å av erfarenhet kan det kännas skönt om man har tryggt sällskap med sig :crazy:
När det sen känns dags för inhoppning på bana så är det viktigt att inte gå på för svåra övningar för fort, börja med cavaletti och enkla hinder som e väl infångade, dvs inte serier och inte heller för högt. En unghäst hoppar OFTA nga dm över hindrets höjd och det gör att den fort blir trött...

Lycka till!
 
Sv: lära att hoppa!

Skogen låter kanon :)
Häromkring har vi mycket fina ridvägar och en väg som vi kalla "hoppstigen" där vi har lagt fram små stockar och lite hinder! Så det blir ju jättebra!

Tack för tipsen!
 
Sv: lära att hoppa!

Ska kolla på och prova en 4-åring i nästa vecka :bump:
Det är ett fullblod som är grundriden men dom har inte hoppat den med ryttare något ännu, bara löshoppat. Satt och funderade lite och nu undrar jag...

...Hur lär man en häst att hoppa? Hur pass sakta går man framåt? Är det förtidigt att börja hoppa när den bara är 4 år eller vad tycker ni?


Tacksam för svar! :)

Är du inte erfaren själv eller ahr mycketr bra hjälp ska du inte köpa en 4-åring öht.

Vad har hästen gjort förrut? Galopp? I så fall kan du skutta över saker i skogen och lägga ut bommar i ridhuset ganska snart. Sen måste du ju innan du hoppar mer grundutbilda den så att den förstår vad du vill och kan balansera sej med ryttaren i skritt trav och galopp.
 
Sv: lära att hoppa!

En så pass ung häst tycker jag är jättebra att ut i skogen, ibland rakt ut i "bushen" så att de lär sig att se sig för samt att lyfta på fötterna...:smirk:
Sedan att ta ett skutt över en stock eller liknande i skogen är en bra början som andra redan sagt...
När det känns bra kan man börja lägga fram galloppbommar i paddocken, med varierande avstånd.
Efter hand kan man sätta upp låga hinder som man både kan travhoppa eller i gallopp. Allt för att öva upp tekniken i före under och efter hindret.
Men framför allt- ta hjälp av en duktig tränare som inte stressar fram något resultat.
Lycka till om det blir den hästen!
 
Sv: lära att hoppa!

Vad du hoppar är inte så viktigt bara du har bra balans så att hästen inte uppfattar det som obehagligt att hoppa med ryttare. Det är ju helt naturligt för hästen att hoppa över hinder som kommer i dess väg så att tro att det är det du ska lära att hoppa är ju lite dumt. Du vill bara att den ska acceptera att hoppa tillsammans med dig.
Lycka till!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 051
Senast: Sassy
·
Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 823
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 123
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 671

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp