lär man sig rida i dressyrsadel? Eller har jag ridit i fel.

Hetla

Trådstartare
Jag har för tillfället en westernsadel som jag köpte när jag fick hem häst pga att han var så undernärd och smal, tänkte använda honom till lite western och skogsridning så de var ett självklart val egentligen. Men nu på senare har han verkligen plockat fram sina dressyrtalanger och jag vet att han har tränats i barock, men att han skulle vara såhär duktig hade jag aldrig föreställt mig.

Så nu är jag på jakt efter en dressyrsadel men jag kan inte rida i dom :o. Nu har jag ju inte ridit i dressyrsadel på min nuvarande häst och har faktiskt inte ridit i dressyrsadel mycket alls, bara ett par gånger och det har gått åt skogen mer eller mindre alla gåner. Hästarna jag ridit med dressyrsadel har jag heller aldrig ridit innan så det kan ju vara där skon klämmer också :grin:
I skritten har det alltid gått bra, och i galoppen har det gått okej. Men i traven får jag en helt okänd ridkänsla. Jag bara studsar och har mig, jag kan verkligen inte sätta mig ner.

Så frågan är. Lär man sig rida i dressyrsadel efter hand? Dressyrsadlarna jag har ridit i tidigare har haft djupa säten och knästöd, knästöd måste jag ha, annars kan jag inte rida. Och sadlarna har känts väldigt bra när jag bara suttit i dem, inte för stora i sitsen, inte för långa, benen har legar skönt och bra. Det är bara när hästen sätter igång och rör sig som jag flyger åt alla håll och kanter. :crazy:

Sv: lär man sig rida i dressyrsadel? Eller har jag ridit i fel.

Som hoppryttare som dressyrar ibland så svarar jag ja, man lär sig att rida i dressyrsadel. Speciellt de där med djupt säte och ryggstöd på.

Jag har samma problem som du om jag inte ridit i min sadel på länge, jag får då rida utan stigbyglar en stund så jag hittar sitsen och takten.

Samma sak om hästen bockar eller så, så tycker jag det är 100 gånger lättare att sitta kvar i en hoppsadel än en dressyrdito - det beror helt på vad man är van vid.

Det är jätteskillnad att rida i engelsk sadel och westernsadel i början. Jag håller på med att göra tvärt om, ridit absolut mest engelskt på sistone och har börjat lite smått med western igen. Hatar sadeln och dom äckliga fendrarna som är i vägen jämt, har inget minne av att det brukade vara så :o

De westernsadlar jag ridit i har varit lite annorlunda balanserade än dressyrsadlar. De är mer utformade för att sitta mer på arslet och benen lite mer framåt. Man har en helt annan balas i kroppen då. Och stöd på andra ställen. Trampar men ner i en sån blir man inte spänd och studsig på samma sätt som om man trampar ner och spänner fel muskler i dressyrsadel. Fendrarna bidrar ju till stabilitet i benen och då håller man fast kroppen lite. Börjar benen fladdra fladdrar gärna resten och tvärtom. Oftast beror det väl på att man spänner sig och är för svag och ostabil i bålen dock. Men fendrarna maskerar gärna en del sånt. Styva ridstövlar kan maskera/hjälpa en del med.

Jag tror du lär dig med tiden. Mycket sitsträning! Alla har vi nog skvalpat runt i början! Och fortfarande till viss del.:p

Sen kan givetvis just någon dressyrsadel påverka dig negativt och en annan bra beroende på hur de och du är byggda. Så försök hitta en du känner att du får bra balans i. Känn bara då du står still om du kan sitta och stå i balans i sadeln. Hitta det där.. sen i skritt etc..

Lycka till!

Ja nog är det skillnad på western och engelskt. Nu har jag ju vant mig med bekvämligheten i en stor skön trailsadel, så det blir ju en stor omställning att sitta i en dressyr. Jag får hem en dressyrsadel imorgon som jag ska prova, ska bli roligt att se hur jag rider i den på min egna. Jag har ridit i denna sadel en gång förut, och det gick ju sådär :o, Men jag är ju van med min hästs rörelsemönster så det kommer nog gå betydligt bättre denna gång hoppas jag ;). Den var superskön och passade mig bra, bara hästen inte travade :p

Det gäller att det verkligen är rätt sadel oxå. Det är gigantisk skillnad på dressyrsadel och dressyrsadel. Det ska ju kännas bekvämt och skönt.

Har haft olika dressyrsadlar och till en början försökte jag gilla den jag hade, bara för att den låg bra på hästen. Men så småningom insåg jag att det fanns sadlar utformade för mig oxå. Är inne på min tredje dressyrsadel nu och äntligen är jag oxå nöjd och inte bara hästen :)

Liknande trådar

Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
878
Senast: Esmeralda
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 519
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 420
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 415

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka