läppspalt kattunge?

eldkyss

Trådstartare
Är det någon som vet hur läppspalt på katt ser ut?

Har en katthona som fått 3 stycken välutvecklade ungar men den ena kattungen har liksom inte läppen nedanför nosen gått ihop helt. (ett litet mellanrum så man ser övre tandköttsraden)

Har ingen aning om det kallas läppspalt men det var en fundering jag fick.

Hursomhellst är det en kattunge som behöver avlivas eller kan den leva med det i vuxen ålder? Givetvis omöjligt att svara på men har ni någon erfarenhet utav liknande?

pigg och glad med enorm matlust för övrigt.
 
Sv: läppspalt kattunge?

Läppspalt är ofta kopplat till gomspalt så kolla kattungens gom ordentligt. På den här hemsidan finns bilder både på läppspalt och gomspalt.

Har kattungen gomspalt bör den avlivas. Dessa kattungar har mycket liten överlevnadschans. Jag fick en kattunge med gomspalt för några år sedan och den fick inte i sig någon mat alls på egen hand så den avlivades rätt omgående.

Har kattunge bara läppspalt är det bara ett kosmetiskt "fel".
 
Sv: läppspalt kattunge?

tack för bra info:) som jag letat efter bild på detta fall! Tusen tack:)!

Kattungens mun ser precis ut som den nedresta bilden. Är det bara det kosmetiska felet då? *hoppas*

Gommen ser helt normal ut av de lilla man kan se i en såpass liten mun:)

Finns det något annat handikapp som kan komma med denna "missbildning"? En olycka kommer ju sällan ensam brukar man ju säga.
 
Sv: läppspalt kattunge?

Om missbildningen är illa, om gommen också är öppen, så brukar de dö inom något dygn. Om de lever längre än tre dagar så brukar chanserna vara goda att de kommer att överleva har jag för mig att jag hört. Håll ordentlig koll på att den lille äter ordentligt och att det inte kommer ut ur näsan!

Det som som sagt brukar komma med läppspalten är att du även får en öppning i gommen, annars är det inget som är kopplat till just detta! Läppspalten brukar gå att operera när katterna blir lite äldre och kan sövas.
 
Sv: läppspalt kattunge?

Förutom gomspalt brukar väl inget annat vara direkt kopplat till läppspalt. De kanske lättare får in "främmande kroppar" i näsöppningarna, beroende på hur läppspalten ser ut men vad jag vet brukar inte kattungar med bara läppspalt ha några problem av den.
 
Sv: läppspalt kattunge?

känner mig mycket lugnare nu. Tack för ert utlåtande:) Vet ni vad det kan bero på att kattungar föds med läppspalt?
 

Liknande trådar

Katthälsa Min bondkatthona blev dräktig trots p-piller (kastrering är definitivt planerad nu) och fick ungar för tre dagar sedan, lite tidigt vad...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 049
Senast: Dresden
·
Övr. Hund Börjar bli riktigt j*vla less på min byracka till hund! Snart orkar jag inte nåt mer faktiskt. Vi tar det från början,Har en omplc...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 377
Senast: MulleMonster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp