Länsstyrelsen hämtade 41 hästar

Sv: Länsstyrelsen hämtade 41 hästar

Hur kan länsstyrelsen/polisen sälja hästar utan pass? Någon som vet?

Jag vet vilket stuteri det är (finns andra artiklar med namn och bilder) och det har förts en långdragen diskussion på annat forum om detta stuteri och det är fakta att flertalet av pållarna inte har pass...

Så jag undrade mest hur försäljningen skulle gå till nu när det är lag på pass sedan 2002 men jag tycker att än så länge har passet inte varit till någon nytta alls?

De flesta av dessa hästar är chippade och id kollade, med de som ej är det får det göras, och sedan skickas passansökan in för de som inte har pass ( det är inte alla). Sedan ska passen lösas ut, men redan nu kan man sälja hästar där passansökan bevisligen är inskickad, så varför inte i detta fall? Vem som betalar för passen är en fråga mellan polisen och köparen.

Jag tycker det är tragiskt när det går så långt att hästar måste omhändertas.
Min personliga teori är att ägaren har haft fullt upp med andras hästar och därför inte ägnat tid åt försäljning av sina egna.
Dock, stuteriet har fött upp många fina hästar genom åren.
Ägaren har haft hästar utplacerade på olika beten här i trakten. En sommar för fyra - fem år sedan gick det tre av hans äldre ston i hagen som gränsar till vår gård. De hade gott om mat och vatten, och tillsyn varje dag.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Kritiken mot Akka Ridcenter har pågått under flera år och turerna med länsstyrelsen har varit många. I mars 2021 drogs ridcentrets...
Svar
0
· Visningar
397
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter När hästens ägare hamnade på sjukhus var det begränsat med personer som kunde se till hästen. Nu går länsstyrelsen in och beslutar att...
Svar
0
· Visningar
440
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Länsstyrelsen har besökt en hästägare i Sölvesborg efter att flera av hans hästar varit i alltför dåligt skick. Det är inte första...
Svar
0
· Visningar
226
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En jakthund ska ha bitit en häst under hösten 2023. Hästen skadade sig och ryttaren ramlade av i samband med händelsen. Länsstyrelsen...
Svar
9
· Visningar
1 226

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Hiss och diss del 5
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar