Länsstyrelse-besök i stallet... Hjälp!

bravur68

Trådstartare
Vi har ju en äldre byggnad, tidigare till mjölk-kossor som ändrats till stall för mer än 20 år sedan. Vi har "lyckats" undslippa besök till nyligen, de är på väg nu i nästa vecka. Hört många som säger sig ha fått problem med en del inspektorer som påpekar riktiga bagateller i stallet. Saker som nästan saknar betydelse i det stora hela till och med. Själv tycker jag att viss stall verkligen SKA dömas ut. Nu hoppas jag verkligen inte att det går till på det nitiska vis som jag blivit uppskrämd med. Eller? Hur har ni klarat er? Bra, dåligt? Löjligt, vettigt?

Sv: Länsstyrelse-besök i stallet... Hjälp!

Dom påpekar väl inget annat än det som ev. bryter mot djurskydds/miljölagen ?

Ta inte ut nåt i förskott ;)

MEN

Be om namn (gärna visitkort).
Be att få se anteckningarna innan de åker.
Se till att ni "talar samma språk" och att de förstår innebörden av det du säger.

ta en koll på Jordbruksverkets hemsida om mått i stall så får du en idé om vad just den delen av reglerna som gäller, då borde du ju få nåt hum om ditt stall är helt utanför måtten eller om det kanske bara är nåt du behöver ändra (eller inget om du har tur)

alla mått etc. finns här:
http://www.sjv.se/amnesomraden/djur/hastar/mattistallochbyggnader.4.1cb85c4511eca55276c80002425.html

Har för mig att det även finns en sektion om ventilation och sånna saker där nånstans om man klickar omkring lite.

Kan väl säga att de vanligaste bristerna är otillräcklig ventilation, fönstergaller som inte tål hästspark (för veka alltså) ibland takhöjden och sedan spikar, karbinhakar och annat som hästarna kan skada sig på/fastna i. Se över dessa saker till att börja med. Det är lätt att bli hemmablind så gå igenom stallet och tänk efter ordentligt.

Lyssna på inspektören och som någon annan sade, be denne att gå igenom checklistan med dig så att du har uppfattat rätt. Ring gärna senare om du har frågor. Och tänk på att det inte är inspektören som skapat reglerna, so don't shoot the messenger.

Knapplån

Jag ska snart börja ombyggnaden av kostall till häststall och trodde jag hade klart för mig hur jag ville ha det. Blev lite osäker när jag läste en tråd på buke angående takhöjd.
Jag hade tänkt öppna upp halva stallet helt så att detta får en höjd på ca 5 meter, där ska jag bygga fyra boxar och ha en uppbindningsplats. Jag tänkte dock spara taket över halva stallet och göra en stor fölningsbox, takhöjden kommer där bli ca 2.4, dvs räcka till för hästar under 160 i mankhöjd. Mitt enda sto är 153 i mankhöjd och kommer således kunna stå där. Kruxet är att mina valacker är 170+ och kan därmed inte stå i den boxen. De kommer ju dock ha tillgång till boxar i den andra delen av stallet.

Kan det bli problem med detta? Hur kan inspektören känna sig säker på att jag inte använder den låga delen till mina giraffer? Måste jag helt enkelt öppna upp hela taket?
Tilläggas skall nog att mina hästar går på lösdrift och dessutom kommer ha en godkända lösdriftshall där de står större delen av året. Vill endast ha boxarna för skötsel och eventuella stormväder etc.

Någon som vet?

Det brukar vara tvärt om så att säga d v s inte att de ska håll koll på att du inte ställer de stora där. Utan de säger att du bara får ställa hästar under en viss höjd i den boxen. Det är ju så att det finns ju ingen som kan hålla koll på vad alla gör när ingen ser. Så mam utgår ifrån att om allt annat sköts enligt reglerna så kommer man också att sköta den biten.

Knapplån

Jag ska snart börja ombyggnaden av kostall till häststall och trodde jag hade klart för mig hur jag ville ha det. Blev lite osäker när jag läste en tråd på buke angående takhöjd.
Jag hade tänkt öppna upp halva stallet helt så att detta får en höjd på ca 5 meter, där ska jag bygga fyra boxar och ha en uppbindningsplats. Jag tänkte dock spara taket över halva stallet och göra en stor fölningsbox, takhöjden kommer där bli ca 2.4, dvs räcka till för hästar under 160 i mankhöjd. Mitt enda sto är 153 i mankhöjd och kommer således kunna stå där. Kruxet är att mina valacker är 170+ och kan därmed inte stå i den boxen. De kommer ju dock ha tillgång till boxar i den andra delen av stallet.

Kan det bli problem med detta? Hur kan inspektören känna sig säker på att jag inte använder den låga delen till mina giraffer? Måste jag helt enkelt öppna upp hela taket?
Tilläggas skall nog att mina hästar går på lösdrift och dessutom kommer ha en godkända lösdriftshall där de står större delen av året. Vill endast ha boxarna för skötsel och eventuella stormväder etc.

Någon som vet?
Det ska inte vara några problem. Ska du förpröva stallet (5 eller fler hästplatser på fastigheten)? Det är annars ett billigt sätt att få lite råd och tips som man själv kanske inte tänker på.

Jag hade ju blivit glad om man får alla brister utpekade, om man missar dom själv. Du får alltid tid på dig att åtgärda, däremot kostar det ju att dom kommer tillbaka och kollar så att det är åtgärdat.

Jag är inne på samma spår aom a1anglju, det är de små sakerna som man ofta faller på..
så en vettig sak att göra är att köra en halvröjning :idea:
Ta bort allt löst, täcken, borstar, lådor, grepar, etc etc, allt som inte sitter fast plockas undan.. sedan kollar ni över alla spikar och skruvar, lösa plankor och sådant, passa på att flytta krokar och sätta upp nya, en smidig sak är att sätta en täckesstång över krokarna, då blir dom skyddade om hästar skulle gå emot.. Har ni grepar och skottkärror i stallet så kolla om ni kan bygga en grind som skydd om hästarna skulle komma lösa..
kolla också över elen, eldragningar skall vara gjorda så att hästarna ej ska kunna bita på kablarna, isf köp kabelskydd och knacka fast.. Lite prylar för akuta räddningar är bra, en yxa, ny kniv, grimmor och grimskaft lätttillgängliga på bra plats..
Putsa fönstren gör STOR skillnad för inomhusmiljön..

Är det rent och bra ordning ser allt bättre och säkrare ut.. Hygienen kollas ju också..

Du får gärna uppdatera sen om hur det gick, nu när du jagat upp oss ;)

Jag är inne på samma spår aom a1anglju, det är de små sakerna som man ofta faller på..
så en vettig sak att göra är att köra en halvröjning :idea:
Ta bort allt löst, täcken, borstar, lådor, grepar, etc etc, allt som inte sitter fast plockas undan.. sedan kollar ni över alla spikar och skruvar, lösa plankor och sådant, passa på att flytta krokar och sätta upp nya, en smidig sak är att sätta en täckesstång över krokarna, då blir dom skyddade om hästar skulle gå emot.. Har ni grepar och skottkärror i stallet så kolla om ni kan bygga en grind som skydd om hästarna skulle komma lösa..
kolla också över elen, eldragningar skall vara gjorda så att hästarna ej ska kunna bita på kablarna, isf köp kabelskydd och knacka fast.. Lite prylar för akuta räddningar är bra, en yxa, ny kniv, grimmor och grimskaft lätttillgängliga på bra plats..
Putsa fönstren gör STOR skillnad för inomhusmiljön..

Är det rent och bra ordning ser allt bättre och säkrare ut.. Hygienen kollas ju också..

Du får gärna uppdatera sen om hur det gick, nu när du jagat upp oss ;)
Absolut! Snygga till på gårdsplanen också. Det ger ett bra första intryck :-)

*kl*

Ett till tips!

Bjud in en annan hästkompis att låtsas inspektera! nya ögon upptäcker många småfel! :idea:

och har man en några cemtimerer för stor häst så kan den va i hagen lååångt borta när inspektören är där ^_^. hehe...:angel:

och har man en några cemtimerer för stor häst så kan den va i hagen lååångt borta när inspektören är där ^_^. hehe...:angel:

Ok, men hos oss så gick inspektörerna ut i hagen också för de ville se hagar och hästarna med.;)

OM du tänkt ha bädd i fölboxen, och den blir rejäl, så får du ju inte mycket spelrum till de 2.2 som är minimimått för takhöjd...

Här gick de också ut i hagen och kollade staket, storlek på hagar och att hästarna var i bra hull.
De kollade även min transport och frågade mig om hur jag lastar hästar och om jag alltid har med mig någon kniv eller liknande om olyckan är framme.

Kul fråga, jag har alltid minst 1 kniv i bilen... Ett tag hade jag 6-7 st... sambon är snickare och på något sätt hade alla moraknivar hamnar i min bil :confused:
Såg lite kul ut när vi städade bilen kan jag tala om :rofl:

jag hade en "diskussion" med ett par bekanta härom veckan angående godkända stall...

Kan ett stall utan ventilation godkännas?

jag hade en "diskussion" med ett par bekanta härom veckan angående godkända stall...

Kan ett stall utan ventilation godkännas?
Ett helt tätt stall utan tillgång till friskluftsintag i någon form ska inte godkännas. Jag vet att det var lite si och så med den bedömningen tidigare.

Liknande trådar

S
Hästmänniskan Detta kan bli långt, men jag måste få gnälla av mig lite, förlåt på förhand. Om ni inte orkar läsa allt kan ni skrolla till slutet så...
Svar
13
· Visningar
2 580
Senast: Tinuri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka