Långvila = av med dojjorna?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare qrumelur
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 708
Q

qrumelur

Om hästen ska vila tex. mer än 6 månader - bör man ta av den skorna då eller ska man fortsätta sko som vanligt? Varför och varför inte?

Sv: Långvila = av med dojjorna?

Jag hade skott av. Rider man inte så behövs det ju inga skor. Förr när vi lät hästarna få vintervila i 2 månader skodde vi av. Kan nog vara bra för hovarna att slippa få sömar ispikade. Min pålle har så sköra hovar oxå och det märktes att hovarna mår bra av det oxå.
Sen finns det ju hästar som absolut inte kan vara utan skor, så det är ju så olika.

Det tycker jag absolut! Ofta förbättrar det hovkvaliten eftersom hovmekanismen blir bättre utan skor och på ett halvår har gamla sömhål vuxit bort vilket minskar risken för sprickor och trasigt horn. Men ifall det ska göras nu inför vintern så bör man tänka på att risken för fläkningsskador såklart ökar ifall hästen vistas på halt underlag utan broddar. Skor är ett nödvändigt ont, så gör det bara när det behövs. Det är min åsikt.

Ägarens plånbok blir dessutom lite gladare...:banana:

Ägarens plånbok blir dessutom lite gladare...:banana:

Sista bekymret i den här frågan. Har man häst får man ha en hovslagar-budget i plånboken! :p

klart tänkvärt med fläknings-risken. Hon är jäkligt försiktig av sig även med skor/broddar men...

För det är aktuellt först senare. De andra hästarna i hagen är dock oskodda så det är ingen risk att någon "drar iväg" henne på nå tok...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
767
Senast: tara
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
575
Senast: Grazing
·
Hästvård Behandlar hästen med TENS i rehabsyfte, hyr just nu en i 3 veckor, de rekommenderar att köpa en själv, jag googlar och blir inte klok...
Svar
0
· Visningar
351
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär... 2
Svar
20
· Visningar
2 076
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka