långvarig kortisonbehandling

Tussemaja

Trådstartare
Är det någon som har erfarenhet av långvarig kortisonbehandling på hund? Min oldboy - 10 år - ramlade ner för ett berg i somras. Slog loss benbitar i handleden. Bitarna opererades framgångsrikt men dessvärre pågår inflammationen fortfarande med pålagringar som följd. Han gick gipsad i en månad och verkade relativt ohalt, men när gipset togs bort var han rejält halt och trampade dessutom igenom rejält. Han går hela tiden på metacam och verkar må rätt så bra - äter, dricker, är glad....Men mycket halt. Stöder på benet när han rör sig men sittande eller stående lyfter han gärna det skadade benet. Jag har pratat med vår vet om kortison men hon varnar för biverkningarna....

Sv: långvarig kortisonbehandling

Min hund har ätit kortison i typ 2 år. Biverkningar finns det gott om, men verkar vara väldigt individuellt. Focus blev väldigt vattnig i kroppen, mycket vätska. Lite stressad, flåsande. Lite halvloj. Väldigt stor matlust, lite lättretlig. Sen fick han även lite halvkassa värden. Detta var under tiden han åt 7*10mg per dag. När vi drog ner försvann en del av biverkningarna.

Hör med veterinären hur du ska göra.

Tack för svar! Usch, det låter inte kul.... Är det olika risk för biverkningar beroende på kortisontyp? Vilken typ brukar användas vid den sorts skador som min hund har... Nån som vet?

Prednisolon använde min hund, det är vad jag uppfattat som långtidsverkande. Betapred är nog mer vid akuta skeden. Jag är inte alls säker.

Vi har ju en veterinär på forumet.

I sådana här lägen behandlar man normalt sett inte med kortison nuförtiden utan med NSAID, tex rimadyl el metacam.
Skulle nog i första hand prova med ett annat NSAID preparat, det kan bli skillnad.
PL

har du kollat med sjukgymnasten om du kan avhjälpa problemet med annat preparat och orthoser?

min gamla tant har orthoser fram och dte hjälpte en hel del,och vi har hene också p metacam,gudskelov oftast bara enstaka tillfällen och ej hög dos..

docks¨åker hon vagn om hon skal ut på långpromenad för att spara hennes leder.

Tack för svar! Jag har föreslagit det åxå för min vet men hon verkar inte tycka att det är nån större idé. Menar att verksam beståndsdel är i stort sett samma oavsett preparat. Är det så?
Metacam klarar han bra - inga biverkningar från magen å så... För sånt är man ju åxå rädd för... Usch ja, inte kul alls det här:(

Tack för svar! Jag har en skena och ett b-o-t skydd till honom för att stötta upp mellanhanden och leden. Jag får ta ett nytt snack med veterinär och rehab om att få prova nåt annat preparat. Har telefontid nästa vecka...

Jag vet en Chow Chow tik där veterinären övergick från
just metcam eller rimadyl till kortison då tiken inte längre
svarade på metacam och rimdyl. Tiken har artros i sina knän.
Med kortison varannan dag är hon nu hältfri. Och ägarna
tycker att det är värt om det skulle dyka upp några biverkningar
då tiken mår så bra tack vare kortisonet och det rör sig om
en äldre tik.

Själv har jag en English Toy Terrier på snart 9år som för lite
mer än en månad sedan fick diagnosen lymfkörtelcancer.
Det är ingen cancerform som går att bota. :( Men det finns saker
man kan göra för att ta bort symptomen och för att sänka
tempot på nybildningen av cancerceller.
Det som gäller är cellgifter (som jag sagt nej till pga olika orsaker)
eller kortison, eller så ger man ingenting alls. Min tik är satt på
kortisonbehandling vilket hon svarat mycket bra på och jag
är väldigt tacksam för kortisonet. Självklart kan det dyka
upp biverkningar, men den dagen det gör det får jag ta
ställning till hur vi ska göra då. Just nu mår hon väldigt bra
och är sig själv. Det är det viktigaste!

Jag förstår hur du tänker. Jag tänker åxå så; Min hund är 10 år - visserligen organsikt helt ok men år är ändå år..... Jag vill i första hand ge honom ett bra liv så länge han lever. Om han sen lever lite kortare så får man ta det...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka