Långt koppel efterlyses

Asko

Trådstartare
Jag tänkte att folk på hundsidan av buke kanske vet mera om utbudet av koppel än kattsidan så jag hoppas att ni kan blunda för att tråden egentligen gäller ett husdjur av "fel" ras :o

Till saken, jag har en katt, Alice, (som ni kan tänka er som en liten pratsam vit hund med lång vacker svans på 4-5 kg istället om ni vill :D) som jag är ute med ibland men problemet är att till alla kattselar man köper så följer det med ett litet koppel på kanske en meter, och det duger inte tycker varken Alice eller jag :mad: Jag har använt ett snöre och knutit till det på änden av kopplet så nu är det mera 5 meter. Det duger bra även om det ibland känns lite som i minsta laget :angel:

Men problemet är att snöret (som är spretigt) fastnar väldigt lätt här och där i buskar och allt möjligt, och Alice är en som gillar att göra det så krångligt som möjligt (läs. gå kringelkrokar runt buskar och möbler osv.) så det blir lite knepigt. Jag har tittat efter längre koppel i djurbutikerna, alltså även på hunddelarna av butiken, och ett tag såg jag ett reflexorange koppel som kanske var en som man använde vid spår/sök och liknande som jag funderade på att köpa. Men så tog den slut innan jag hann köpa den :(

Jag har tittat på nätet men jag behöver veta hur den ser ut i änden där man fäster den i selen så den inte är för stor och för tung för katten och selen, och att den helst inte ska vara av material som lätt fastnar i saker ute i naturen. Annars så får den gärna vara hur lång som helst :D Eller nja, kanske max tio meter iallafall ;)

Något sånt ska väl finnas där ute i den stora hundvärlden? :o
 
Men hur lång vill du ha? Jag köpte (i obotlig billighetsoptimism :crazy:) *länk raderad av moderatorn* en gång jag var där, men den var ju åt skogen för mesig för ett Monster... (Vilket jag visste direkt jag höll den i handen, men den var ju billig gubevars! :banghead:)

Den var ju väldigt tunn och fäpplig, och kroken var inte nån höjdare (även om den kanske var lite tung? borde dock vara väldigt lätt att byta till en lättare i så fall?), men den kanske duger till en liten långsvansad katt hund i alla fall... :p
 
Senast ändrad av en moderator:
Som Monstermom skrev, kolla efter spårlinor snarare än koppel. De flesta djuraffärer brukar ha någon typ av spårlina i sortimentet och hittar du någon på nätet som du blir väldigt sugen på så kan du skriva till affären och fråga hur stort spännet är :)
 
Men hur lång vill du ha? Jag köpte (i obotlig billighetsoptimism :crazy:) *länk raderad av moderatorn* en gång jag var där, men den var ju åt skogen för mesig för ett Monster... (Vilket jag visste direkt jag höll den i handen, men den var ju billig gubevars! :banghead:)

Den var ju väldigt tunn och fäpplig, och kroken var inte nån höjdare (även om den kanske var lite tung? borde dock vara väldigt lätt att byta till en lättare i så fall?), men den kanske duger till en liten långsvansad katt hund i alla fall... :p

Jag (och Alice) vill att den ska vara över 5 meter lång iallafall. Den du länkade till var ju ordentligt lång, det var ju bra (och billig :up:). Men dock även om den är för mesig för ett Monster så är den kanske lite för "bullrig" för en liten fröken Alice? :o Kroken, som du säger, ser ut att vara alltför tung för en liten katt hund som ramlar omkull bara man liksom petar på kopplet :p Kopplet i sig ser ju ut att vara bred, även om tunn, hon behöver liksom en som är tunn åt alla håll och kanter.

Som Monstermom skrev, kolla efter spårlinor snarare än koppel. De flesta djuraffärer brukar ha någon typ av spårlina i sortimentet och hittar du någon på nätet som du blir väldigt sugen på så kan du skriva till affären och fråga hur stort spännet är :)

Just spårlinor har jag kollat efter och VILL ha en men alla djuraffärer verkar ha slut på sånt i sortimentet när jag är där :arghh: Och på nätet är det inte ofta som de har en bild på "spännet" som du säger, har dock inte tänkt på att fråga affären ... :o Men är inte de väldigt partiska?

Därför tänkte jag att buke kanske kunde hjälpa mig med tips på en lätt lång spårlina :)
 
Jag tänkte att folk på hundsidan av buke kanske vet mera om utbudet av koppel än kattsidan så jag hoppas att ni kan blunda för att tråden egentligen gäller ett husdjur av "fel" ras :o

Till en katt tycker jag att du snarare ska titta på lättaste sortens flexikoppel. Fördelen med det gentemot spårlina är att flexikoppel för småhundar är väldigt lätta, och rullar upp och ut sig automatiskt, så det blir inget trassel och inget dragande. Du kan förstås inte låta ett flexikoppel släpa efter katten, du är tvungen att hålla i handtaget och följa med i kringelikrokarna. Men jag tvivlar på att katten gillar att ha en spårlina släpande efter sig i alla fall.

Finns i varenda djuraffär och kostar inte särskilt mycket
 
Till en katt tycker jag att du snarare ska titta på lättaste sortens flexikoppel. Fördelen med det gentemot spårlina är att flexikoppel för småhundar är väldigt lätta, och rullar upp och ut sig automatiskt, så det blir inget trassel och inget dragande. Du kan förstås inte låta ett flexikoppel släpa efter katten, du är tvungen att hålla i handtaget och följa med i kringelikrokarna. Men jag tvivlar på att katten gillar att ha en spårlina släpande efter sig i alla fall.

Finns i varenda djuraffär och kostar inte särskilt mycket

Men det är just därför jag/vi vill ha en spårlina :) Hon har redan nu ett snöre som släper efter henne och hon har inget emot det, och så skaver den inte mot alla kanter och hörn som hon går runt då den ligger på marken istället för att vara spänd som med ett flexikoppel.
 
På Häromi finns 10m spårlina som är bara 5mm tjock och är i sån där specialplast som gör att det inte fastnar i överallt.
 
Är du lite händig/orkar kolla på internet hur man gör, kan man köpa "spårlinor" på båtaffärer och splitsa en hake i ena änden. Alternativt fråga om de kan splitsa åt dig. då får du precis rätt länd och kan känna på linorna så de inte är för tunga.

edit: såg du fått bra länkar o så redan :)
 
På Häromi finns 10m spårlina som är bara 5mm tjock och är i sån där specialplast som gör att det inte fastnar i överallt.
Mycket intressant, men kan dock inte låta bli dekorationerna som man kan välja själv ... :o Och priset! :love: Men tack för tipset!
 
Det finns lina på rulle på diverse olika lågprisbutiker som har väldigt blandat sortient, brukar finnas i bl a rosa, orange, blå t ex.
På r-s-a har jag köpt en sådan.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Har börjat öva på att låta vår lilla kattunge på snart 5 månader gå i sele. Har våra tidigare hundars (chihuahua) selar som sitter ok...
2
Svar
30
· Visningar
1 806
Senast: super
·
Övr. Hund Varning för långt inlägg och uthängning av mig själv som usel hundägare :o Men såhär. Jag kanske utnämner mig själv till bukes sämsta...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 021
Senast: Korekatten
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 324
Senast: Wonna
·
Hundavel & Ras Schäferprinsessan finns inte mer. Och det är tomt. Prinsessan tog dessutom hand om en dement person i min närhet och gav hen sällskap...
2
Svar
24
· Visningar
2 489
Senast: ainasoja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp