Långsiktiga erfarenheter på TPLO operation? För och nackdelar?

TheApe

Trådstartare
Hej!

Jag har läst runt och blir inte riktigt klok. Halva sidan säger att allt går som på räls och att deras hundar inte alls känner av något efter operationen. Andra hälften säger att dom aldrig skulle utsätta sin hund för något liknade igen utan istället avliva.

Dom som funkar. Käkar dom smärtstillande? Lever dom helt utan restriktioner? [får inte springa runt 100% som innan, kampa osv?] har dom bra rörlighet utan efterkommande smärta? Läser folk av sina hundar eller tror dom att dom inte känner smärta pga att dom inte haltar?

Min vovve gick i 5 veckor och maskerade att han hade smällt av sitt första korsband. Det var först när han skulle hoppa upp i sängen och yla till som jag fick nys om att det ens hade gått av. Men jag minns tillfället då det hände så här i efterhand.

Jag har en rottis på 4 år som gjorde en TPLO på ena benet för ett halvår sedan. Nu gick andra knät i fredags. Jag undrar om det är värt det för hans skull med en till operation. Jag vill inte att han ska behöva äta smärtstillande för att kunna leka och ha kul resten av livet :/

Berätta gärna dina erfarenheter. Själv så har jag ju under dessa 6 månader trott att han har haft ont vissa dagar i det opererade benet. Om det varit så vet jag inte nu eftersom det andra pajat. Det kan ju lika gärna vara det som pajat nu som han haft ont i och visat.

Frågorna är många men det står mellan att göra något som känns osäkert på sikt eller att för hans skull låta honom somna in.

Ursäkta om texten är rörig. Det är det i min skalle nu också!

Mvh Mattias

Sv: Långsiktiga erfarenheter på TPLO operation? För och nackdelar?

Jag vet en med en rottis som har fått opererat båda. Det verkar ha blivit bra. Hunden rastas lös och det är en väldigt fart när de tränar spår. Det kan nog vara 1½ år sen hon blev opererad.

Så är det en som hade en Landseer som fick opererat det ena. Den hunden gick i princip endast koppelpromenader och tränade lite lydnad. Även det andra skulle opereras, men jag vet inte hur det gick eftersom matte och hund flyttade i samma veva.

Så har min yngste hunds helbror blivit opererad i en knät. Men det blir inte helt bra. Han får inte rusa för mycket, då får han ont. Det började med att han bröt benet som liten valp. När det sen var läkt så fick man operera ut metallgrejorna som hade hållit ihop benbrottet = ytterligare konvalecens. Därefter rök korsbandet, kanske beroende på att han hade för lite muskler. Han hade ju inte gått normalt på det benet på länge. Trots simträning så hade han inte hunnit träna upp musklerna. Han är snart 4 år och det är cirka 2½ år sen han blev opererad

Tillägg: Kan det kanske vara så att det går bättre efter operationen ju bättre muskler hunden har?

Ja det med att ha en rottis har ju både sina för och nackdelar. Dom kan mycket väl ha ont och ändå inte visa det alls. Min gick ju utan korsband i 5 veckor som sagt. Andra hundar vägrar att ens stödja på sitt trasiga ben. Frågan är om den är igång ute men sen har 2-3 dagar liggandes inne pga. att den var igång ute. Det som verkar okej för stunden kanske inte är så bra på lång sikt. Frågorna är så många :/

Tråkigt att höra om dom andra. Det är ett liv med restriktioner jag inte vill ha till min vovve. Han ska kunna löpa fritt och brottas med andra vovvar utan att få massor med ont efteråt :(

Rottisen är ute och springer med sin matte varje dag. Rätt långa rundor. Dessutom så har hon en "lillebror" (amstaffvalp som snart är vuxen) och familjen har en son på 7 år. När mamma har spårat med henne så hon har lugnat ner sig så spårar även sonen med henne (mamma håller i linan lite längst bak då bara). Men sen är det ju som du säger, beroende på hur smärttåliga de är. Nu var denna tiken vuxen när hon opererades och hon var riktigt välmusklad. Den lille som jag berättade om var 3-4 månader när han bröt benet = inte färdigväxt/musklad och sen fick man operera ut metallbitarna innan han var 1 år. Han hann ju liksom aldrig få ordentliga muskler emellan konvalecenserna. Och sen blev han då opererad en gång till när korsbandet gick av. Det var rätt lång tid han inte gick på benet över huvud taget. Rottisen däremot gick på sina hela tiden, även när hon var nyopererad. Båda simmade för att inte belasta för mycket.

Sen sägs det att det kan självläka, framför allt på små hundar. Men jag tror inte att jag hade chansat på det.

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 641
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 716
Senast: s957
·
Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
2 196
Senast: Icfafn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka