Långsam iMac

Butros

Trådstartare
Min nya iMac G5 med Mac OS 10.4.3 (processor 2,1 GHz; minne 1,5 GB) har drabbats av något slags sömnstörningar. Ibland är den utan känd anledning extremt långsam. Den låser sig inte, men det händer inget på en stund.

Ofta har jag problem, när den har varit avstängd, men det kan komma också efter flera timmars användning. I morse startade Safari direkt, men sedan tog det två minuter från det att jag klickade på ett bokbärke tills adressen visades i adressfältet. Det tog tre minuter från det att jag klickade på ikonen för Mail tills programmet startade.

Jag har inte kunnat se något samband mellan internetanslutningen (Comhem bredband) och långsamheten, den drabbar även Office-program, och den kan komma medan jag lyssnar på radio utan störningar. Jag har heller inte sett något samband mellan antalet program som används eller antalet öppna fönster.

Första gången jag noterade problemet var när jag hade gjort PTS test av datorn, ett test som inte utvisade några allvarliga säkerhetsbrister.

Vad finns det för lösning på problemet?
 
Sv: Långsam iMac

Jag kan nog hjälpa dig om 3 veckor typ.. Ska börja på Apples support! :bump: :banana: Men du behöver säkert hjälp nu direkt..
 
Sv: Långsam iMac

Capable Case skrev:
Jag kan nog hjälpa dig om 3 veckor typ.. Ska börja på Apples support!
Ursäkta, men jag trodde att man fick ett sådant jobb därför att man redan visste hur datorer fungerar, men du blir alltså upplärd på plats?

Förhoppningsvis ska felet vara avhjälpt innan du börjar ditt arbete, men man vet aldrig. Det enda jag hittills har fått veta är att jag inte är ensam om detta problem, men det är en klen tröst.

Grattis till jobbet! :)
 
Sv: Pc

Butros skrev:
Ja hade jag gjort det, hade jag inte blivit besviken, då hade jag varit beredd på krångel. Jag har haft PC på jobbet. :crazy:

Perfekt! din illusion om att Mac är bra är nu krossad :)
 
Sv: Långsam iMac

Jag vet ju hur datorer fungerar.. har gaaanska så bra koll! Annars hade j ointe fått jobbet.. det var några kunskapstester innan man fick komma in.... men jag får en månads utbildning på Apples produkter innan jag får börja ta samtal.. så det ska nog bli bra! :D

Tack tack till gratulationerna!
 
Sv: Långsam iMac

har du en massa typsnitt laddade pa datorn? det har fatt min mac att bli hur langsam som helst vid vissa tillfallen. om det ar sa, prova med ett (ja, vad sjutton skulle det heta da....hmmm) 'typsnittsaktiverarprogram' kanske :D alltsa typ adobe type manager, extensis suitcase et c. nagot som inte laddar alla typsnitt pa en gang utan du gar in o valjer vilka du vill aktivera, sa blir det inte sa stora konflikter.

fast det var no inte det problemet kanske da da....
 
Sv: Långsam iMac

forresten, vad har du for RAM? det spelar mindre roll vad du har for processor om ditt RAM minne ar lagt....
 
Sv: Långsam iMac

Det är nog dessvärre någon allvarligare åkomma, som möjligen beror på fabrikationsfel. En annan person, som ungefär samtidigt köpte en likdan iMac med samma prestanda, har beskriivit liknande problem.

Jag prövade att kontrollera hårddisken och fick nedanstående information, men den säger inte mig så mycket:



Kontrollerar enhet ”Macintosh HD”
Kontrollerar HFS Plus-enhet.
Kontrollerar filen Extents Overflow.
Kontrollerar katalogfil.
Nycklarna fungerar inte
Enheten Macintosh HD behöver repareras.

Fel: Den underliggande åtgärden avslutades med ett fel


En HFS-enhet kontrollerades
Enheten behöver repareras
 
Sv: Långsam iMac

Helt utan garantier, men det verkar som du bör leta reda på installationsskivan för OS X och köra reparera skiva. Instruktioner finns i skivverktyget du använde för att kontrollera skivan och där du även kan reparera behörigheter. Du måste dock ha installationsskivan för att reparera skivan.
 
Sv: Långsam iMac

Det är nog värre än så. Datorn vägrar att starta från den skivan. Efter ett tag byts äpplet ut mot en "förbudsskylt" (ring med ett streck över), när jag försöker. Sedan händer inget mer.
 
Sv: Långsam iMac

Nu har jag gjort både det lilla och det stora hardwaretestet, men inget av dem visar på något fel. Efter omstart gjorde jag en ny skivkontroll, vilken utvisade en ogiltig nodstruktur, men det säger inte mig något.
 
Ominstallation

I eftermiddags fick jag rådet att installera om operativsystemet, vilket jag gjorde. Efter det verkar allt fungera.

Varmt tack till er som kom med råd och tips! :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp