Sv: Långritt i sommar
Hur länge ska ni vara borta? Hur långt ska ni ta er varje dag?
Jag har gjort två långritter, den första så skrittade vi ca 4 mil på en dag och sen samma väg tillbaka nästa dag. Det var ju knappast ansträngande varken för oss eller hästarna. Men det var kul att vara ute i naturen och stanna och rasta och tända stormköket och laga mat.
Andra turen tog vi oss ca 7 mil per dag. Då hade vi en som red och en som drog vagnen, efter halva vägen böt vi häst framför vagnen. Då travade vi ganska mycket också så det blev lite mer ansträngande. Men min häst hade inga bekymmer, han går på lösdrift och har av det en ganska bra kondition. Och så hade jag ridit och kört en hel del under våren. Dock så var han halt några veckor innan planerad avfärd, men blev bra igen en vecka innan så han sattes igång igen.
Har man vagn med sig kan man ta med nästan hur mycket som helst så det är att rekommendera. Vi sov hos bekanta så vi hade varken tält eller sovkläder med oss. Blev dessutom bjudna på middag så det var lätt packning båda gångerna.
Man får fråga sig själv lite vad amn behöver ha med sig. Jag rekommenderar att man har vatten med sig så man kan dricka när man blir törstig. I matväg kan man ha med sig färdigbredda mackor första dagen. Sen kan man alltid ta med knäckebröd och mjukost, det klarar sig fint även om det är varmt. Självklart en påse med havre, morot och äpplebitar att ge hästen när man pausar. Man behöver ju inte ge havre, men det hade jag till min häst. Vill man kan man ju ta med ett stormkök och sen ta med sig mat som går att laga på det. Kanske en burk ravioli eller annat lättlagat, finns speciell mat att köpa för att just ha med sig ut i naturen som ska lagas på stormkök men den är dyr.
Vad som är viktigt att tänka på är att prova sadelväskorna innan avfärd så hästen är van vid dom och tyngden. Man måste också se till att de väger lika mycket på varje sida.
Det var det jag kom att tänka på just nu.
/M